کد خبر: 121962
A
در گفت وگو با دیده بان ایران عنوان شد:

واکنش یک حقوقدان نسبت به پخش اعترافات تلویزیونی مربوط به غائله اصفهان/ مجتهدزاده: دیگرهیچ امیدی به اصلاح رویه‌های غلط نیست!/ اکثر مراجع تقلید اینگونه اعترافات را شرعی نمی دانند

سیدعلی مجتهدزاده در واکنش به پخش اعترافات تلویزیونی که اخیراً در ارتباط با اعتراضات کشاورزان اصفهانی در بستر زاینده رود پخش شد می گوید: اینگونه کارها صرف نظر از اینکه غیر قانونی است، غیر شرعی هم است. ما واقعاً از این‌که حرف‌ها و خواسته‌هایمان شنیده نمی‌شود خسته شده‌ایم! اصلاً شما قانون و شرع را هم نادیده بگیرید؛ رفتارهایی که این آقایان انجام می‌دهند با عقل هم سازگار نیست.

واکنش یک حقوقدان نسبت به پخش اعترافات تلویزیونی مربوط به غائله اصفهان/ مجتهدزاده: دیگرهیچ امیدی به اصلاح رویه‌های غلط نیست!/ اکثر مراجع تقلید اینگونه اعترافات را شرعی نمی دانند

به گزارش دیده‌بان ایران، همین چند ماه پیش بود که پیمان جبلی، رئیس جدید صداوسیما به مدیران رسانه ملی دستور داد که «در برنامه‌ها، تشهیر اشخاص در شرایطی که جرم قطعی رسما اعلام نشده، ممنوع است» اما چند شب گذشته رسانه ملی بار دیگر ثابت کرد که پخش «اعتراف اجباری» جزء جدانشدنی از سیاست‌های کلی صداوسیماست.

 

در کلیپ پخش شده از اعتراف دو تن از حاضران در اعتراضات کشاورزان اصفهانی در بستر زاینده رود که خبرگزاری تسنیم هم آنرا بازنشر کرده است یک زن اقرار می‌کند که او چادر کشاورزان را آتش زده تا مردم را «تحریک» کند! فرد دیگری در همین ویدیو اعتراف می‌کند که پوکه گاز اشک‌آور را در کنار خون ریخته شده بر زمین گذاشته تا «صحنه‌سازی» کند!

اعتراف هایی که مشخص نیست تحت چه شرایطی از این افراد گرفته شده و آیا اساساً دو فردی که تصویر آنها توسط صداوسیما پخش شده در دادگاه حضور یافته و به اتهام آنها رسیدگی شده است و یا اینکه صداوسیما قبل از نظر قاضی پرونده آنها را مجرم قطعی معرفی کرده است؟

 

در همین رابطه؛ سیدعلی مجتهدزاده، وکیل پایه یک دادگستری در واکنش به این اعتراف نمایشی از مردم اصفهان گفت: این رفتارهای صداوسیما مسبوق به سابقه است و بار اول نیست که شاهد چنین اتفاقاتی در رسانه ملی هستیم. بنده در این خصوص از مراجع تقلید استفتا گرفتم تقریباً همه مراجع تقلید این اقدامات را نامشروع و خلاف شرع می دانند. به لحاظ قانونی هم اقرار یک شرایط قانونی دارد؛ کسی که جلوی دوربین رسانه ملی شروع به اقرار می کند قطعاً آن اراده، اراده خودش نیست! بنده متوجه نمی‌شوم چطوری می‌شود در طی 3 الی 4 روز اینقدر قاطعانه می توان یک نفر را برای اقرار جلوی دوربین حاضر کرد در حالیکه اتهامش اثبات نشده است؟

این وکیل دادگستری اضافه کرد: اینگونه کارها صرف نظر از اینکه غیر قانونی است، غیر شرعی هم است. ما واقعاً از این‌که حرف‌ها و خواسته‌هایمان شنیده نمی‌شود خسته شده‌ایم! اصلاً شما قانون و شرع را هم نادیده بگیرید؛ رفتارهایی که این آقایان انجام می‌دهند با عقل هم سازگار نیست. ما در ابتدای برپایی تجمعات مردم در زاینده رود شاهد همکاری نیروهای امنیتی با کشاورزان و مردم بودیم که توانستند چند روزی این تجمعات را تحمل کنند و حقیقتاً از این بابت خوشحال هم شدیم اما به فاصله چند روز این رویه نیروی انتظامی تغییر کرد و شاهد برخوردهای بودیم که روز جمعه اتفاق افتاد. 

مجتهدزاده در ادامه ضمن انتقاد شدید از این رفتارها اظهار کرد: «تا زمانی که شما صدای هر اعتراضی را بیگانه بدانید، وضعیت به همین منوال پیش می‌رود. به اعتقاد بنده دیگرهیچ امیدی به اصلاح رویه‌های غلط نیست! بحث فقط صداوسیما نیست، باید کل حاکمیت نسبت به این رفتارها پاسخگو باشد. مگر صداوسیما می‌تواند در خصوص چنین موضوعات مهمی به تنهایی تصمیم‌گیری کند؟ 

 

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر