کد خبر: 122395
A

آخرین وضعیت پرونده «علی یونسی و امیرحسین مرادی» تشریح شد

حسین تاج، حقوقدان و وکیل علی یونسی می گوید: علی یونسی و امیرحسین مرادی، بیش از یک سال است که در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به سر می‌برند. به رغم اینکه مرحله بازجویی و تحقیقات مقدماتی در پرونده به پایان رسیده و پرونده به دادگاه ارسال شده، دیگر موضوعیتی برای نگهداری این افراد در بازداشتگاه وزارت اطلاعات، موسوم به بند ۲۰۹ وجود ندارد.

آخرین وضعیت پرونده «علی یونسی و امیرحسین مرادی» تشریح شد

به گزارش دیده بان ایران؛ نزدیک به دو سال از بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی از دانشجویان نخبه دانشگاه شریف گذشته و پرونده آن‌ها، همچنان در روند رسیدگی قرار دارد.

حسین تاج، حقوقدان و وکیل علی یونسی در گفتگویی با امتداد با تشریح وضعیت پرونده این دانشجویان زندانی، اظهار داشت: پس از اینکه کیفرخواست پرونده صادر و به دادگاه انقلاب ارجاع شد، وکلا توانستند به محتوای پرونده ورود کنند. پس از مطالعه پرونده، ایرادات شکلی و ماهوی زیادی در آن مشاهده و تمامی ایرادات را طی لایحه‌ای اعلام کردیم. قاضی دادگاه انقلاب نیز از همین رو، پرونده را جهت رفع نقص به دادسرا عودت داد.

وی افزود: هفته گذشته، دادسرا به دادگاه در مقام رفع نقص ایرادات پاسخ داده اما، این پرونده هنوز به دادگاه انقلاب واصل نشده است. باید منتظر باشیم تا پس از ملاحظه پرونده توسط قاضی شعبه و در صورت رفع نواقص، تعیین وقت صورت گرفته و در جلسه رسیدگی حضور پیدا کنیم.

این وکیل دادگستری در ادامه نیز با اشاره به ادعای پیگیری پرونده این دانشجویان توسط مسئولین دانشگاه شریف، تصریح کرد: در مسئله پیگیری پرونده، یک پیگیری قضائی وجود دارد که مشخصا از طریق مراجع قضائی و مرجعی که پرونده در آن طرح شده باید دنبال شود که وکلا از این مسیر آن را پیگیری می‌کنند. همچنین رئیس دانشگاه شریف نیز از طرق ممکن، پرونده را پیگیری می‌کند که امیدواریم، موثر واقع شود. منتها، رفع نقص در پرونده باید صورت گرفته و تعیین وقت برای آن انجام بگیرد تا بتوانیم در دادگاه از حقوق موکلین که در بسیاری موارد، نقض شده، دفاع کنیم.

 

تداوم بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی در بند ۲۰۹، عملا محل قانونی ندارد

 

تاج، اضافه کرد: علی یونسی و امیرحسین مرادی، بیش از یک سال است که در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به سر می‌برند. به رغم اینکه مرحله بازجویی و تحقیقات مقدماتی در پرونده به پایان رسیده و پرونده به دادگاه ارسال شده، دیگر موضوعیتی برای نگهداری این افراد در بازداشتگاه وزارت اطلاعات، موسوم به بند ۲۰۹ وجود ندارد.

وی، خاطرنشان کرد: تداوم بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی در بند ۲۰۹، عملا محل قانونی نداشته و ما این موضوع را مکررا از دادستانی، رئیس شعبه دادگاه انقلاب و دایره نظارت بر محکومان یا متهمان امنیتی زندان پیگیری کردیم. اما متاسفانه هیچ یک تا کنون پاسخ مناسبی به پیگیری ما ندادند.

 

امیدواریم با وصول پرونده پس از رفع نقص به دادگاه، دست کم این دو دانشجو از بند ۲۰۹ به بند عمومی منتقل شوند

 

این حقوقدان، همچنین عنوان داشت: به نظر می‌رسد که پاسخگویی به این پیگیری از وظایفی است که طبق قانون برای دادستانی تعیین شده اما همانطور که گفتم، هیچ پاسخ مناسب، قانونی و شایسته‌ای به وکلای پرونده در این باره داده نشده است. با این حال، امیدواریم که با وصول پرونده، پس از رفع نقص به دادگاه، دست کم این دو دانشجو از بند ۲۰۹ به بند عمومی منتقل شوند. این موضوع، هم نسبت به علی یونسی و هم امیرحسین مرادی، صادق است.

تاج، همچنین با اشاره به بحث دیدار این دانشجویان زندانی با خانواده‌ها، یادآور شد: البته یک دیداری در همان اویل بازداشت بچه‌ها با تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف، بدون اطلاع ما انجام شده بود که گزارش آن نیز در رسانه‌ها منتشر شد. با این همه در حال حاضر، وضعیت روحی یونسی و مرادی بد نبوده و درخواست ملاقاتی را برای دیدار با آن‌ها ارائه کرده‌ام.

وی در پایان نیز، ادامه داد: قرار بر این بود که پنجشنبه هفته گذشته برای دیدار با موکلم مراجعه داشته باشیم که اطلاعی به من ندادند اما، احتمالا این هفته با بچه‌ها در زندان ملاقات خواهم داشت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر