کد خبر: 122668
A

شکایت تشکل های محیط زیستی از «مسعود میرکاظمی» کلید خورد/ جزییات

به دنبال قرار گرفتن پروژه های فاقد مجوز محیط زیستی در بودجه ۱۴۰۱ تشکل ها و فعالان محیط زیستی علاوه بر راه اندازی کارزار علیه پروژه های فاقد مجوز محیط زیستی در بودجه های سالانه، از ریاست سازمان برنامه و بودجه شکایت می کنند.

شکایت تشکل های محیط زیستی از «مسعود میرکاظمی» کلید خورد/ جزییات

به گزارش دیده بان ایران؛ یوسف فرهادی بابادی عضو کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان که کارزار علیه پروژه های فاقد مجوز محیط زیستی در لایحه بودجه سال 1401 را پیگیری می کند اعلام کرد : به علت تکرار پروژه های فاقد مجوز محیط زیستی در لایحه بودجه سال آینده، تشکل ها و فعالان محیط زیستی علیه سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه به دستگاه قضائی شکایت می کنند.

این کنشگر حفاظت و نگهداری از پهنه های آبی طبیعی از سازمان محیط زیست به عنوان متولی رسمی محیط زیست خواست نسبت به بی توجهی سازمان برنامه و بودجه به قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور بی تفاوت نباشد.

تخلف از قانون در 4 برنامه توسعه

وی با اشاره به اینکه دولت های طی سه دهه از چهار بند و ماده قانونی مندرج در 4 برنامه توسعه تخلف کرده اند تصریح کرد: بر اساس ماده 105 قانون برنامه سوم توسعه، ماده 71 قانون برنامه چهارم، بند الف ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه و بند الف ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه دستگاه های اجرایی موظفند پیش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی پروژه های توسعه ایی اقدام به ارزیابی زیست محیطی کنند.

مجلس هم علیه تخلف

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ پیش از این جلیل مختار نماینده آبادان در مجلس طی نامه ای به علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به قرار گرفتن بسیاری از پروژه های فاقد مجوز در بودجه سال گذشته مرتبط با وزارت نیرو و مسکن و راه و شهر سازی در خواست کرد به هر شکل ممکن از قرار گرفتن پروژه های فاقد مجوز محیط زیستی در بودجه سال آینده جلوگیری گردد. موضوعی که به نظر می رسد با وجود هشدار ریاست سازمان محیط زیست کشور برای جلوگیری از  قرار دادن پروژه های فاقد مجوز محیط زیستی در بودجه ۱۴۰۱ توسط سازمان محیط زیست بی نتیجه مانده است.

تکرار سال گذشته

بنابراین گزارش پس از ارائه لایحه بودجه 1400به مجلس، مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: اکثریت پروژه‌های عمرانی تعریف شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ فاقد مجوز محیط‌ زیستی هستند

در سال گذشته معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط ‌زیست در گفتگو با زیست آنلابن گفته بود : ما از نمایندگان مجلس درخواست کردیم یک ‌بند به قانون بودجه اضافه کنند مبنی بر اینکه در صورت ارائه مجوز ارزیابی محیط ‌زیست سازمان برنامه به این پروژه‌ها اعتبار تخصیص دهد. و برای طرح‌هایی که مجوز دریافت نکرده‌اند تنها اعتبارات مربوط به مطالعه طرح به آن‌ها اختصاص داده شود.

این پیشنهاد توسط تعدادی از نمایندگان از جمله سمیه رفیعی رئیس کمیته محیط زیست مجلس پیگیری و در قالب ماده واحده بودجه سال 1400 به کمسیون تلفیق پیشنهاد شد اما به گفته سمیه رفیعی، به دنبال لابی های وزارت نیرو این پیشنهاد از دستور کمسیون تلفیق خارج شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر