کد خبر: 122842
A

برخی مدارس کشور هنوز با بخاری نفتی گرم می شوند!

سخنگوی سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور می گوید: در حال حاضر تعداد کمی مدرسه وجود دارد که هنوز با بخاری نفتی گرم می شود، چون در این مناطق زیرساخت های لازم برق و گاز وجود ندارد.

برخی مدارس کشور هنوز با بخاری نفتی گرم می شوند!

به گزارش دیده بان ایران؛ با فرارسیدن فصل سرما، شنیده شدن خبرهای ناگوار و تاسف برانگیزِ ناشی از آتش سوزی در کلاس های درس در گوشه و کنار کشور هم فرا می رسد. خبر آتش سوزی در مدارسی که دانش آموزان بی گناه آرزوهای کودکی خود را به خاک می سپارند. روایت ها درباره علل آتش سوزی در مدارس کشور متفاوت است اما آنچه که بیشتر ناظران اجتماعی، رسانه ها و مسوولان آموزش و پرورش نسبت به آن توافق دارند استفاده از بخاری نفتی و سیستم های گرمایشی غیر استاندارد در مدارس کشور است که تا کنون به مرگ ده ها دانش آموز، آموزگار و سوختگی بیش از 50 دانش آموز در سال های گذشته منجر شده است.

 

ما از سال 96 اطلاعاتی در خصوص کلاس هایی که دارای بخاری نفتی هستند به دست آوردیم و جمع آوری بخاری های نفتی و خطرآفرین را در اولویت کاری خود قرار دادیم. از همان سال ما حدود 145 هزار بخاری نفتی شناسایی کردیم. حذف و جایگزینی بخاری های نفتی هم به معنی استاندارد سازی سامانه های گرمایشی مدارس بوده است.

98 هزار بخاری نفتی در کشور جمع آوری شده است

وی با بیان اینکه سامانه استاندارد گرمایشی به این معنا است که در کلاس درس، رادیاتور یا پکیج گرمایشی وجود داشته باشد، افزود: در هر سال با توجه به اعتبارات دریافتی که داشتیم تعدادی مدرسه را تجهیز کردیم. تا پایان سال 98 از 145 بخاری نفتی حدود 98 هزار بخاری نفتی جمع آوری شد.

سخنگوی سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در 3 سال اخیر که به دلیل کرونا، مدارس کل کشور بسته بود ما از این فرصت برای تجهیز مدارس استفاده کردیم، گفت: در چند سال اخیر انقلابی برای جمع آوری بخاری های نفتی رخ داد، که آن هم به خاطر حوادث تلخی بود که در گذشته اتفاق افتاده بود، از این رو قسمت عمده بخاری های خطرآفرین جمع شد.

برخی مدارس هنوز با بخاری نفتی گرم می شوند!

حاجی پور گفت: سازمان نوسازی همه مدارسی که مناطقشان گازکشی شده بود را به سیستم گرمایشی تجهیز کرده است، اگر هم احیانا موردی باشد که تجهیز نشده باشد و گازکشی در آن منطقه انجام شده باشد و علمک گاز دم مدرسه باشد، ما آمادگی داریم استانداردسازی این مدارس را انجام دهیم. مدارسی که با وجود گازکشی منطقه شان مشکل تجهیز گرمایش دارند، با ادارات کل استانی نوسازی مدارس مکاتبه کنند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد کمی مدرسه وجود دارد که هنوز با بخاری نفتی گرم می شود، چون در این مناطق زیرساخت های لازم برق و گاز  وجود ندارد، عنوان کرد: برخی مناطق روستایی و صعب العبور هستند که هنوز گازکشی نشده اند و تا وقتی که زیرساخت مناسب، برق و گاز فراهم نشود، فعلا باید با همین بخاری های نفتی گرم شود. چند روز گذشته یک اطلاعیه به صورت بخش نامه به ادارات فرستاده شده و همه نکات ایمنی که برای پیشگیری از استفاده از وسایل گرمایشی لازم هست را توضیح دادیم تا استفاده از بخاری نفتی با رعایت دستورالعمل خاص صورت گیرد.

 البرز و تهران محروم از مدرسه

حاجی پور در خصوص استان هایی که بیشترین آمار محرومیت را از مدرسه دارند، گفت: شاخص محرومیت مدارس با سرانه فضاهای آموزشی سنجیده می شود. سرانه مطلوب و استاندارد فضای آموزشی در حال حاضر، 8/4 متر مربع به ازائه هر دانش آموز در کشور است. میانگین سرانه فضاهای آموزشی هم 5/2 است که چند استان پایین خط میانگین هستند. در حال حاضر هر دانش آموز در استان البرز 3/1 متر مربع فضای آموزشی دارد که آمار خیلی پایینی نسبت به میانگین کلی و سرانه مطلوب است. 8 استان محروم به ترتیب؛ البرز، سیستان و بلوچستان، تهران، آذربایجان غربی، قم، خراسان رضوی، گلستان و خوزستان هستند.

وی با بیان اینکه سازمان نوسازی با تمام توان برای این استان ها نظیر؛ البرز تلاش می کند گفت: کار عمرانی با اعتبارات رابطه میستقیم دارد. اعتبارات سازمان نوسازی در این چند سال و حتی امسال افزایش پیدا کرده و با این اعتبارات سالانه 14 تا 15 هزار مدرسه در کشور ساخته می شود اما همانطور که می بینید همچنان برخی استان ها مانند البرز و سیستان و بلوچستان نیاز شدید به مدرسه سازی دارند.

منبع: رکنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر