کد خبر: 123083
A

مهدی چمران: ما با بودجه های ۱۶۰۰ میلیارد تومانی مترو می ساختیم؛ با ۵۰ میلیاردِ ۱۴۰۱ مگر می شود مترو را توسعه داد؟

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت بودجه ای را که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای شهرداری تهران درنظر گرفته از بودجه ۱۴۰۰ هم کمتر بود، گفت: قرار شد زاکانی شهردار تهران با حضور در هیات دولت این مسائل را مطرح کند که مطرح هم کرد تا بودجه اصلاح شود. اما دوباره وقتی لایحه به مجلس رفت دیدیم که همان اشکالات وجود دارد و اعداد اعلامی در بودجه رقمی نیست که حتی درد کوچکی از تهران را دوا کند.

مهدی چمران: ما با بودجه های ۱۶۰۰ میلیارد تومانی مترو می ساختیم؛ با ۵۰ میلیاردِ ۱۴۰۱ مگر می شود مترو را توسعه داد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ مهدی چمران ظهر امروز پس از جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت گفت: ما قبل از آن که بودجه به صحن هیات دولت بیاید با سازمان برنامه و بودجه جلسه گذاشته ایم و مسائل و مشکلاتی که به تهران ضربه وارد می کرد را مطرح کردیم.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: با ۵۰ میلیارد بودجه مترو، چندمترو هم نمی توان ساخت و حتی یک واگن مترو هم نمی توان خرید.ما با بودجه های ۱۶۰۰ میلیارد تومانی مترو می ساختیم،  با این ارقام نمی شود مترو را توسعه داد.

چمران یکی از مشکلات بودجه ۱۴۰۱ دولت را نادیده انگاری سهم دولت در پرداخت وام و فاینانس های شهرداری ها برشمرد و گفت: شهرداری ها در خواستشان این بود که این سهم دولت بالاتر برود و به هشتاد درصد برسد؛ اما در این بودجه سهم ۵۰ درصدی دولت هم حذف شده است و اگر فاینانسی باز شود باید ۱۰۰ درصدش را شهرداری ها بپردازند و این در حالی است که درآمد شهرداری ها بشدت کم شد.

وی بودجه را قابل اصلاح دانست و گفت: دولت باید همفکری کند ما به مجلس هم نامه نوشتیم و جلساتی با آنها برگزار  می‌کنیم چون اگر این بودجه اصلاح نشود همه دغدغه های ما در حوزه حمل و نقل عمومی با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت.

چمران علت این کاهش بودجه را در افزایش سهم یک درصدی شهرداری ها از عوارض مالیات بر ارزش افزوده خواند و گفت: البته این یک درصد هم به وزارت کشور داده شده تا ماشین آلات مورد نیاز شهرداری‌ها را بخرد و در اختیار شهرداری ها قرا ر دهد. درحالی که مشکل در نحوه خرید نیست، مشکل بودجه است.

وی درباره کاهش زمان  صدور پروانه ساخت و ساز نیز گفت: این طرح باید ظرف ۲ماه از سوی شهرداری به شورا ارائه شود و  تلاش ما این است که از این طریق به  الکترونیکی کردن صدور پروانه ها کمک کنیم تا صدور پروانه سلیقه‌ای نباشد و اگر روند صدور پروانه تسریع نشود وقت و انرژی مردم در شهرداری گرفته می شود.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر