کد خبر: 123267
A
بی توجهی دولت سیزدهم به «فرهنگ» چه تبعاتی دارد؟

دولت بودجه فرهنگی را ۱.۳ درصد کاهش داد / بودجه مستقل ۶۱ نهاد فرهنگی در ۹ مجموعه تجمیع شد

علیرغم افزایش ۷ درصدی کل بودجه سال آینده، رقم اعتبارات بخش فرهنگ نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۱.۳ درصد کاهش یافته است. در عین حال دولت بودجه حوزه های علمیه، صدا و سیما و نهادهای خاص را افزایش داده است و حتی بودجه برخی نهادها به صورت غیر شفاف تدوین شده است این در حالی است که وزارت خانه های متولی فرهنگ با باید با تبعات کاهش بودجه دست و پنجه نرم کنند.

دولت بودجه فرهنگی  را ۱.۳ درصد کاهش داد / بودجه مستقل ۶۱ نهاد فرهنگی در ۹ مجموعه تجمیع شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علیرغم افزایش ۷ درصدی کل بودجه سال آینده، رقم اعتبارات بخش فرهنگ نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۱.۳ درصد کاهش یافته است.

در عین حال دولت بودجه حوزه های علمیه، صدا و سیما و نهادهای خاص را افزایش داده است و حتی بودجه برخی نهادها به صورت غیر شفاف تدوین شده است این در حالی است که وزارت خانه های متولی فرهنگ  با باید با تبعات کاهش بودجه دست و پنجه نرم کنند. 

زهره سادات لاجوردی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات اعتبارات بخش فرهنگ در لایحه بودجه سال 1401 گفت: بخش فرهنگی لایحه بودجه سال 1401 نشان می‌دهد تمامی نهادهای فرهنگی در 9 نهاد اصلی تجمیع شده‌اند. وی افزود: مجموعه بودجه 9 نهاد اصلی فرهنگی در لایحه بودجه سال آینده 4036 میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل 19 درصد کاهش پیدا کرده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: سهم فرهنگ در بودجه سال 1400 معادل 1.7 درصد کل بودجه کشور بوده که این میزان در لایحه بودجه سال آینده به 1.5 درصد کل لایحه بودجه کاهش یافته است.لاجوردی خاطرنشان کرد: علیرغم افزایش 7 درصدی کل بودجه سال آینده، رقم اعتبارات بخش فرهنگ نسبت به سال 1400، حدود 1.3 درصد کاهش یافته است.وی در تشریح جزئیات اعتبارات نهادهای فرهنگی در لایحه بودجه سال آینده گفت:‌ یکی از بخش‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بودجه تخصیص یافته به آن معادل 5 هزار و 38 میلیارد تومان است که این میزان اعتبار باید بین بین 17 نهاد مختلف زیر مجموعه این وزارتخانه تقسیم شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: دومین نهاد فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی است که در بودجه سال آینده، 1534 میلیارد تومان اعتبار برای آن منظور شده است که این میزان اعتبار برای این سازمان باید بین 20 نهاد زیر مجموعه آن تقسیم شود.لاجوردی خاطرنشان کرد: سومین نهاد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در بودجه سال آینده اعتباری معادل 337 میلیارد تومان بودجه برای آن در نظر گرفته شد است و این مقدار بودجه باید بین 7 نهاد مختلف زیر مجموعه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تقسیم شود.

وی افزود: در بودجه سال‌های قبل 61 نهاد فرهنگی، خود مستقلا ردیف اعتباری داشتند و امروز همه این نهادها در 9 مجموعه تجمیع شده‌اند؛ در ظاهر بودجه دستگاه‌های فرهنگی افزایش یافته اما نکته‌ای که قابل ذکر است این است که این اعتبارات باید در بین نهادهای ادغام شده در این 9 نهاد تقسیم شود و نهادهایی که پیش از این خود ردیف اعتباری مستقل داشتند، امروز در زیر مجموعه نهادهای دیگر قرار گرفته‌اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر