کد خبر: 124674
A

افزایش سرقت ها در تهران و چند نکته درباره احساس ناامنی/بهشت سارقان تهران کجاست؟

روزی نیست که فیلمی در مورد سرقت از مردم و نارضایتی شهروندان از افزایش سرقت در کشور نداشته باشیم اما موضوع مهمتر احساس ناامنی است که در جامعه وجود دارد.

افزایش سرقت ها در تهران و چند نکته درباره احساس ناامنی/بهشت سارقان تهران کجاست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزی نیست که در توئیتر ده‌ها نفر از سرقت اموال با ارزش خود یا اطرافیانشان توئیت نکنند، کافی است یکبار تلگرام و کانال‌های خبری را باز کنید تا با ده‌ها فیلم سرقت وحشیانه در طول روز و در مرکز شهر روبرو شوید، اما واکنش‌های پلیس به این حجم از سرقت و خشونت به جای اینکه آرام کننده افراد مالباخته و بزه دیده باشد، بیشتر نمکی‌ بر روی زخمشان است. واکنش‌هایی که از رئیس پلیس گرفته تا سرباز صفر کلانتری همه آن را انجام می‌دهند و از مردم می‌خواهند خودشان مراقب اموالشان باشند تا دزد آن را سرقت نکند. موضوعی که باعث اعتراض مردم در فضای مجازی و افزایش انتقادات مردم شده است.

بالاخره نقاط ناامن داریم یا نداریم؟

 نرگس معدنی پور، عضو شورای شهر تهران در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود تهران ۲۶ هزار نقطه ناامن دارد و این نقاط شناسایی شده است. این اظهارات، اما با واکنش سریع و تند رئیس پلیس تهران مواجه شد و او ادعا کرد اگر کسی چنین حرفی زده است باید برای آن سند داشته باشد و سند را ارائه دهد.

ساعتی بعد از واکنش تند سردار رحیمی، معدنی‌پور حرف هایش را اصلاح کرد و گفت منظورش مناطق بی دفاع شهری بوده و شاید این تعریف با تعریف ناامنی از سوی پلیس متفاوت باشد.

بهشت سارقان تهران کجاست؟

دیگر همه مردم شهر فهمیده اند که بیشترین سرقت‌های موبایل و کیف قاپی در مرکز شهر رخ می‌دهد و این مکان به علت تردد زیاد، خلوتی در ساعات غیر اداری و کمبود پلیس و دوربین در آن به بهشت سارقان پایتخت تبدیل شده و حتی بسیاری از سارقان از شهر‌های اطراف به این مناطق می‌آیند و با سرقت دو تا سه گوشی یا کیف باز هم به شهر خود بازمی گردند. اما نکته جالب توجه کمبود گشت پلیس است، همین موضوع باعث شده است که احساس امنیت از خود امنیت هم پایین‌تر بیاید چرا که کمبود حضور پلیس در شهر و افزایش سرقت‌ها باعث شده تا مردم بیش از پیش احساس ناامنی کنند.

مردم به وضعیت امنیت شهر انتقاد دارند

مردم در روز‌های اخیر انتقاد خود از وضعیت امنیت را هر طور که می‌شود بیان می‌کنند؛ در فضای مجازی، در دیدار با مسئولان یا حتی در خیابان و صحبت هایشان با ماموران پلیس. اما در این میان رئیس پلیس تهران در پاسخ به انبوهی از انتقادات فقط به ذکر این نکته اکتفا می‌کند که براساس آمار پلیس فقط دو درصد سرقت افزایش یافته است.

این در حالی است که مردم از پلیس توقع دارند به جای انجام کار‌هایی مانند استفاده از گشت انتظامی و ماموران کلانتری برای تسهیل ترافیک، به فکر دستگیری مجرمان باشند. افرادی که دو سال است اموالشان سرقت شده و دزدان آن هنوز دستگیر نشده اند، از پلیس فقط تقاضای پیگیری جرم و دستگیری مجرم را دارند.

به نظر می‌رسد اگر پلیس کمبود نیرو برای پیگیری و پی جویی سرقت را دارد باید با مردم در میان بگذارد یا از سایر بخش‌ها مانند پلیس امنیت اخلاقی برای تامین امنیت شهروندان استفاده کنند. مردم از پلیس می‌خواهند به جای طرح‌های ادامه دار، ثمره آن را در کف خیابان با داشتن امنیت ببینند.

فقر علت افزایش سرقت‌ها

بسیاری از جامعه شناسان، کارشناسان انتظامی و حقوقدان‌ها و جرم شناسان علت اصلی وقوع سرقت را فقر و در مرحله بعد طمع فرد می‌دانند. آن‌ها معتقدند فقر و بیکاری دو بال اصلی ارتکاب جرم سرقت هستند.

مسعود موسوی پور، جامعه شناس در گفتگو با جامعه ۲۴ در مورد علل وقوع جرایم خرد می‌گوید: اول باید بدانیم که وقوع جرایم خرد بیشتر از یک سرقت مسلحانه از طلافروشی یا بانک روی احساس امنیت شهروندان تاثیر دارد و ماندگار‌تر است. فرد به خاطر قرار گرفتن در شرایط سرقت اموالش به ویژه تلفن همراه که امروزه جزو جدا نشدنی زندگی ما ایرانیان است، اثرات و فشار روانی زیادی را تحمل می‌کند.

وی افزود: فرد وقتی تلفن همراه، لپ تاب یا خودرو و لوازم داخل آن از او سرقت می‌شود به خاطر تورم بالا به راحتی نمی‌تواند آن را جایگزین کند و به همین خاطر خیلی زود نسبت به سیستم پلیسی بی اعتماد می‌شود، هرچقدر زمان کشف جرم طولانی شود احساس امنیت و اعتماد به پلیس کمتر می‌شود.

به گفته این جامعه شناس، فقر و بیکاری مهمترین علل افزایش جرایم در کشور هستند. وقتی تورم بالا باشد و فقر و بیکاری هم وجود داشته باشد، فرد برای گذران زندگی به سمت سرقت خرد می‌رود تا فقط گذران زندگی کند. در حال حاضر افزایش سرقت‌ها هم به دلیل موضوعات اقتصادی است. به نظر من تا اقتصاد سامان نگیرد، دزدی و سرقت همچنان وجود دارد.

موسوی پور تصریح کرد: موضوع بسیار مهمی که باید مدنظر قرار گیرد این است که مردم زیر فشار اقتصادی قرار دارند و با وجود شبکه‌های اجتماعی هر سرقتی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و همین دلیل باعث می‌شود که یک سرقت میلیون‌ها بار دیده شود و در ناخودآگاه فرد تاثیر بگذارد و باعث شود که حس ناامنی را همیشه داشته باشد.

به نظر می‌رسد اگر میزان سرقت‌ها کنترل نشده و فکری برای اقتصاد کشور انجام نشود به زودی باید شاهد سرقت‌های عجیب و غریب و خشن‌تر در سطح جامعه و افزایش انتقادات و نارضایتی‌ها باشیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر