کد خبر: 124701
A
در گفت وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد:

واکنش فعال باسابقه محیط زیست به احتمال اجرای حکم قصاص «برومند نجفی»/ اسماعیل کهرم: مگر نگفته بودند حکم محیط بان مثل پلیس است؟ اگر پلیس هم به «دزد» شلیک کند او را قصاص می کنید؟/ اولیای دم کاری کند که وجدانش راحت باشد

این فعال محیط زیست باسابقه درباره آنچه که در پرونده «برومند نجفی» آمده به دیده بان ایران گفت: چندی پیش اعلام شد که حکم محیط بانان درست مثل پلیس است. یعنی این افراد حق حمل و استفاده از اسلحه را دارند و اگر چنان‌چه از این اسلحه استفاده کنند، دقیقا مثل پلیس این افراد نباید قصاص شوند اما در حال حاضر خلاف گفته خودشان رفتار می‌کنند.

واکنش فعال باسابقه محیط زیست به احتمال اجرای حکم قصاص «برومند نجفی»/ اسماعیل کهرم: مگر نگفته بودند حکم محیط بان مثل پلیس است؟ اگر پلیس هم به «دزد» شلیک کند او را قصاص می کنید؟/ اولیای دم کاری کند که وجدانش راحت باشد

دیده‌بان ایران- «برومند نجفی، محیط بان کرمانشاهی به قصاص محکوم شد.» خبری که این روزها زیاد در رسانه‌ها و فضای مجازی دیده‌ می‌شود. محیط بان کرمانشاهی که حین انجام وظیفه به سمت چند شکارچی تیراندازی می‌کند که یکی از این افراد در این عملیات کشته می‌شود. ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضاییه در همین رابطه در نشست خبری خود توضیح داده است :« قتل در محیطی صورت گرفته که منطقه حفاظت شده نبوده و در واقع در منطقه مسکونی رقم خورده است و آن اشخاصی که به طرف آن‌ها تیراندازی شده هم مسلح نبودند و سلاحی در اختیار آن‌ها نبوده است.» این اظهارات در حالی مطرح می شود که  ۴ محیط‌بان دیگر حاضر در صحنه درگیری که برومند نجفی در آن حضور داشته در دادگاه شهادت داده‌اند که ۳ شکارچی دیگر اسلحه و کوله‌پشتی مخصوص شکار همراه خود داشتند و وارد منطقه حفاظت شده بیستون شده بودند.

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست در همین رابطه با خبرنگار دیده‌بان ایران گفت وگو کرده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

*آقای کهرم! می‌خواستم نظر شما را در رابطه با حکم قصاصی که برای برومند نجفی، محیط‌بان کرمانشاهی آمده است، بدانم. نظر شما در این باره چیست؟

 

بنده بسیار متاسفم. چندی پیش اعلام شد که حکم محیط بانان درست مثل پلیس است. یعنی این افراد حق حمل و استفاده از اسلحه را دارند و اگر چنان‌چه از این اسلحه استفاده کنند، دقیقا مثل پلیس این افراد نباید قصاص شوند اما در حال حاضر خلاف گفته خودشان رفتار می‌کنند. اگر یکی از افراد مسلح پلیس یک نفر را نصف شب ببیند و به سمت او تیراندازی کند، می‌تواند بعداً برود بگوید که این فرد دزد یا قاتل بود و جالب است قاضی و دادگاه گفته  پلیس را قبول می‌کند اما در مورد محیط بانان متاسفانه ما به آن‌ها مجوز اسلحه می‌دهیم و به آن‌ها می‌گوییم که از یک منطقه خاص محافظت کنند اما وقتی مجبور می‌شود که ازاین اسلحه استفاده کند اما اگر اتفاقی بیفتد حکم قصاص به او می‌دهند. بنابراین هنوز که هنوز است، محیط بانان ما از حقوق طبیعی‌شان برخوردار نیستند؛ البته می‌گویند که این محیط بان اسلحه را خارج از محیط محافظت شده استفاده کرده است. پیش‌بینی من این است که باتوجه به موارد مشابه و تجربه‌ای که در طی این سال‌ها کسب کردم، تا به حال فقط یک محیط بان متاسفانه اعدام شد که آن هم قتل عمد بوده به این صورت که ایشان به منزل متهم رفته و او را مقابل چشم همسرش به قتل می‌رساند. در همه این سال‌ها، فقط همین یک مورد بوده. بنابراین به اعتقاد بنده احتمالا این محیط بان انشاء ا... اعدام نخواهد شد.

 

*برخی می‌گویند فضاسازی رسانه‌ای و هشتگ زدن باعث عصبانی شدن اولیای دم خواهد شد. شما با این اظهارنظر موافق هستید؟

 

این قضیه کاملاً دو طرفه است. اولیای دم هم مثل من و شما انسان هستند و عزیزشان را از دست دادند. امکان دارد این هشتگ زدن ها و اظهارنظر ها در شبکه های اجتماعی تاثیر منفی داشته باشد اما از طرف دیگر باید بگویم که این فضاسازی رسانه‌ای و هشتگ زدن‌ها بی تاثیر هم نیست. این نمی شود که به مردم و مطبوعات بگوییم در چنین حوادثی که پای جان یک انسان در میان است حرفی نزنند و واکنشی نشان ندهند. شرایط امروز ایجاب می‌کند که همه افراد تاثیر خودشان را بگذارند ولی در نهایت این اولیای دم هستند که بایستی به وجدان و آنچه که در مذهب ما به آن توصیه شده  توجه کرده و کاری کنند که وجدان‌شان راحت باشد.

 

*این سوال بنده از این جهت بوده است که روز گذشته علی دایی و وریا غفوری نسبت به حکم قصاص این محیط بان کرمانشاهی واکنش نشان دادند و خواستار لغو این قصاص شدند.

 

بله؛ این افراد همیشه در مواقع و موارد این چنینی، اظهارنظر می‌کنند چون انسان‌های خیری هستند. بالاخره این افراد، معروف هستند و کاری را انجام می‌دهند که وجدان‌شان به آن‌ها می‌گوید.

منبع: دیده‌بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر