کد خبر: 124821
A

وکلای کیوان صمیمی: به نظر می‌رسد که موکلم را با توسل به خشونت و زور از زندان اوین خارج و به کرج منتقل کرده‌اند/ کیوان صمیمی حتی موفق به بردن داروهای خود هم نشده/ نمی دانیم این روزنامه نگار به کجا منتقل شده

خبر انتقال کیوان صمیمی، زندانی و کنشگر مدنی و سیاسی از زندان اوین به محلی نامعلوم در کرج در حالی در اواخر هفته جاری منتشر شده که همچنان از محل نگهداری این روزنامه‌نگار ۷۳ ساله خبر تازه‌ای در دست نیست.

وکلای کیوان صمیمی: به نظر می‌رسد که موکلم را با توسل به خشونت و زور از زندان اوین خارج و به کرج منتقل کرده‌اند/ کیوان صمیمی حتی موفق به بردن داروهای خود هم نشده/ نمی دانیم این روزنامه نگار به کجا منتقل شده

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خبر انتقال کیوان صمیمی، زندانی و کنشگر مدنی و سیاسی از زندان اوین به محلی نامعلوم در کرج در حالی در اواخر هفته جاری در امتداد منتشر شده که همچنان از محل نگهداری این روزنامه‌نگار ۷۳ ساله خبر تازه‌ای در دست نیست.

در همین رابطه، گفتگویی با مصطفی نیلی و محمود بهزادی‌راد، وکلای این فعال مدنی ترتیب داده و آخرین وضعیت او را جویا شدیم که مشروح آن را در ادامه از نظر می‌گذرانید؛

مصطفی نیلی، حقوقدان و یکی از وکلای کیوان صمیمی درباره آخرین وضعیت او، گفت: دو روز پس از اینکه کارت تلفن آقای صمیمی وصل شده بود دوباره دسترسی ایشان به تلفن در روز چهارشنبه این هفته قطع شده بود که پس از مراجعه به حفاظت زندان، مجددا وصل می‌شود. پس از بازگشت از حفاظت با توجه به اینکه طی چند روز گذشته در ادرار موکل بنده، خون مشاهده شده بود  برای انجام آزمایش و هم‌چنین پیگیری اعزام به پزشکی قانونی، پیرو دستور دادگاه برای بحث عدم تحمل کیفر به بهداری زندان مراجعه داشته که از آن لحظه به بعد به بند بازنمی‌گردد. تا اینکه طی تماسی ناشناس با فرزند کیوان صمیمی به اطلاع او می‌رسانند که ایشان در یکی از کلانتری‌های شهر کرج نگهداری می‌شود تا به ندامتگاه مرکزی این شهر منتقل شود.

وی افزود: با تماس‌ها و پیگیری‌هایی که از طریق هم‌بندی‌های او داشتیم، متوجه شدیم موکلم حتی موفق نشده که هیچ یک از وسائل خود از جمله داروهایش را با خود ببرد که این موضوع با توجه به سن و سال او و همچنین نظر به بحث بیماری‌هایی که به آن مبتلاست، بسیار خطرناک خواهد بود.

این وکیل دادگستری، همچنین با اشاره به بحث انتقال کیوان صمیمی از زندان اوین نیز، تصریح کرد: با توجه به اینکه، پیش‌تر نیز بنا داشتند تا کیوان صمیمی را به زندان رجایی‌شهر منتقل کنند و او اعلام کرده بود که با توجه به غیرقانونی بودن این خواسته به آن تن نخواهد داد و اگر قصد اجرا دارند باید به زور متوسل شوند به نظر می‌رسد که ایشان را با توسل به خشونت و زور از زندان اوین خارج و به کرج منتقل کرده‌اند.

نیلی در ادامه نیز، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که بهانه اصلی این درخواست برای جابجایی موکلم از زندان اوین توسط نهادهای امنیتی، اولا؛ مطالب و نامه‌هایی بوده که ایشان منتشر کرده و در ثانی، پیگیری‌هایی بوده که کیوان صمیمی با استناد به آئین‌نامه‌ها و قوانین برای وضعیت نگهداری زندانیان در داخل زندان داشته است. به همین دلیل نیز، نهادهای امنیتی تلاش می‌کردند که ایشان را از زندان اوین منتقل کنند.

وی، اضافه کرد: در این فاصله، همچنین یک پرونده‌سازی هم برای موکل من توسط این نهادها با ادعای نشر اکاذیب و شکایت یکی از زندانیان از ایشان صورت گرفت و پرونده‌ای در دادسرای امنیت برای او تشکیل دادند. با توجه به اینکه زندانی که مدعی شکایت او از کیوان صمیمی بودند، رضایت خود را اعلام کرد برای پرونده،قرار منع تعقیب صادر و مختومه شد.

نیلی در ادامه نیز، تصریح کرد: نهادهای امنیتی در این مدت، یکسره تلاش کردند که برای کیوان صمیمی، پرونده‌سازی کرده و مشکل ایجاد کنند. با توجه به سن و سال این زندانی سیاسی و نظر پزشکی قانونی-که شرایط حبس را برای او مساعد ندانسته بود-، باز هم فشار آوردند تا حکم ایشان اجرا شود. در واقع، همان زمان هم که حکم موکلم اجرا شد، فقط و فقط به دلیل فشار نهادهای امنیتی بود.

وی، عنوان داشت: الان هم این تبعید که اتفاق افتاده، تنها به دلیل فشار نهادهای امنیتی بوده است. این حکمی هم که شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر برای تبعید ایشان صادر کرده، کاملا خلاف ماده ۵۱۳ قانون آئین دادرسی کیفری است. این ماده می‌گوید که هر کس مرتکب جرم شده و محکوم شد بایستی دوران حبس خود را در زندان شهر محل وقوع جرم بگذراند.

وکیل کیوان صمیمی، اضافه کرد: این ماده در تبصره ۳ خود این امتیاز را هم قائل شده که اگر چنانچه محل وقوع جرم توسط شخص با محل اقامت وی متفاوت بود، باید به شهر محل اقامت خود منتقل شده در زندان این شهر دوران حبس خود را بگذراند. مگر اینکه حضور او در زندان شهر محل اقامتش، مفسده برانگیز باشد که در آن صورت، باید به نزدیک‌ترین زندان محل اقامت منتقل شود. اما در مورد کیوان صمیمی، اگر معتقدند که جرمی توسط ایشان اتفاق افتاده در شهر تهران بوده و محل اقامت او نیز در همین شهر قرار دارد.

نیلی در پایان نیز، گفت: اینکه الان ایشان را به استان البرز تبعید کنند، عملا مجازاتی مضاعف بر آنچه در قانون پیش بینی شده، برای وی تعیین شده است. این مسئله کاملا خلاف قانون است و علاوه بر موکلم، خانواده او نیز به این شکل مجازات می‌شوند.

بهزادی‌راد:موکلم برخورد رئیس شعبه ۵۴ تجدیدنظر را شخصی می‌داند

همچنین محمود بهزادی‌راد، حقوقدان و دیگر وکیل کیوان صمیمی در گفتگو با امتداد، ضمن اشاره به روند پرونده این زندانی سیاسی، اظهار داشت: پس از اجرای حکم کیوان صمیمی، ما درخواست اعاده دادرسی کردیم که پذیرفته شد و استدلال دیوان عالی کشور این بود که یک نفر به تنهایی نمی‌تواند که اجتماع و تبانی انجام دهد. رییس شعبه ۵۴ تجدید نظر علاوه بر عدم پذیرش استدلال دیوان عالی کشور در راستای  اعاده دادرسی  در  دو نوبت  هم در  ارجاع پرونده از اجرای احکام، جهت اعمال ماده ۵۰۲ و با توجه به نظر پزشکی قانونی و رییس زندان اوین از صدور عدم تحمل کیفر خوداری نموده است. موکل اینجانب این برخورد را نه قانونی و نه اخلاقی، بلکه شخصی می‌داند.

وی افزود: رئیس این شعبه، استدلال دیوان عالی کشور را رد کرده و مدعی شد که از نظر او، یک نفر هم می‌تواند اقدام به اجتماع و تبانی کند. در ادامه، کمیسیون پزشکی قانونی با توجه به وضعیت جسمانی موکلم و نظر به مشکل قلبی، کلیوی، ریوی و دیگر مشکلات وی، اعلام کرد که متهم باید در شرایط دور از استرس و رژیم ویژه غذایی داشته و پزشک متخصص نیز در دسترس او باشد.

این وکیل دادگستری، تصریح کرد: اجرای احکام برای زندان نامه نوشته و نظر مسئولین آن را خواستار شد. رئیس زندان اوین نیز در پاسخ گفت که ما چنین شرایطی را در اوین نداشته و وضعیت پر از استرس بوده است. اجرای احکام، سه مرتبه این پرونده را برای اعمال ماده ۵۰۲ به شعبه ۵۴ فرستاد که هر سه بار، رئیس این شعبه با عدم تحمل کیفر توسط موکلم مخالفت کرد. آخرین استدلال او هم این بود که پرونده باید دوباره به پزشکی قانونی ارجاع شده و این نهاد نظر دهد که متهم، همچنان همان وضعیت و شرایط قبلی را دارد.

بهزادی، یادآور شد: در ادامه اجرای احکام به زندان نامه نوشته و خواستار تصمیم‌گیری عاجل پزشکی قانونی درباره وضعیت کیوان صمیمی شد. متاسفانه در این شرایط، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و عقیدتی نامه‌ای نوشته و تقاضا کرد که موکلم را به زندانی در نزدیکی محل اقامت او تبعید کنند تا شرایط مذکور در آن مهیا باشد. این پرونده، مجددا به رئیس شعبه ۵۴ ارجاع شد و بابایی بلافاصله با انتقال موکلم به زندان دیگر موافقت کرد.

این وکیل دادگستری، خاطرنشان کرد: این در حالی بود که نظر به دستور صریح دادگاه در وهله اول باید وضعیت پزشکی قانونی موکلم روشن می‌شد و سپس درباره بحث انتقال او تصمیم‌ می‌گرفتند. متاسفانه در چنین شرایطی، روزنامه‌نگار زندانی که با مشکلات قلبی، کلیوی و ریوی دست و پنجه نرم کرده و حدود ۷۴ سال سن دارد را بدون استمزاج نظر جدید پزشکی قانونی از زندان اوین منتقل کرده‌اند.

وی در پایان نیز، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما هنوز نمی‌دانیم که موکل من پس از انتقال از زندان اوین به کرج در کدام محل و کدام زندان نگهداری می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر