کد خبر: 126003
A

یک جامعه شناس: قتل دختر اهوازی به دلیل فقر اقتصادی نیست، ریشه فرهنگی و اعتقادی دارد/ خون دختر هدر رفته

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس درباره قتل فجیع دختر ۱۷ ساله اهوازی گفت: دیدیم که مرد احمقی که اقدام به بریدن سر همسر جوان خود کرده، خطاب به مردم محل خود می گوید حالا دیگر حرفی ندارید! پس نشان می دهد او تا چه اندازه از سوی هم قومی ها و آشنایانش سرزنش شده است. جنایت های هولناکی نظیر این اتفاق، ربطی به فقیر و غنی بودن مردم ندارد. متاسفانه خون این دختر جوان نیز مشابه سایر قتل های دیگر هدر رفته است.

 یک جامعه شناس: قتل دختر اهوازی به دلیل فقر اقتصادی نیست، ریشه فرهنگی و اعتقادی دارد/ خون دختر هدر رفته

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه درباره قتل فجیع دختر ۱۷ ساله اهوازی به دست شوهرش  با همکاری خانواده خودش به جماران گفت: من در پاییز ۷۹ در مجله حقوقی-قضایی دادگستری، مقاله ای ۲۰ صفحه ای درباره چنین قتل هایی نوشته ام. این قتل و همچنین قتل هایی نظیر رومینا اشرفی در یکی از روستاهای شمال، ریشه ای تاریخی، سنتی و فرهنگی دارند.

وی افزود: زن در برخی فرهنگ ها هیچ ارزشی نزد مرد ندارد. نمونه چنین فرهنگی هم چند همسری و کودک همسری و نظیر آن است. برخی تحلیلگران عموما خارج نشین می گویند دلیل این قتل ها، بالارفتن خشونت ناشی از فقر است در حالی که چنین نیست و این نوع جنایات ریشه فرهنگی، سنتی و اعتقادی دارند.

قرایی مقدم ادامه داد: رسومات فرهنگی که در ذهن و مغز این قبایل و عشیره ها وجود دارد، باعث رخ دادن چنین جنایاتی می شود. نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای این منطقه، بریدن سر و بینی و اعضای بدن وجود دارد. در تمام مناطق این مرز و بوم چنین جنایاتی رخ می دهد و ریشه فرهنگی دارد.

این آسیب شناس بیان کرد: قتل های ناموسی در میان قبایل از قدیم الایام امری رایج و عادی بوده است. منتها امروز به دلیل رسانه ای شدن بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. متاسفانه اجازه دختر در این مناطق به دست پدر، برادر و پسرعمو است. اگر درست یا نادرست اسم دختری در محله ها مطرح شود که با فردی رابطه دارد، حکم مرگش اعلام می شود. 

این جامعه شناس گفت: مردان در برخی فرهنگ ها این را حق خود می دانند که دختری را به صرف مطرح شدن اسمش در محل زندگی اش، به قتل برسانند. بنابراین قتل اتفاق افتاده اخیر، قتلی سنتی، فرهنگی و اعتقادی است. 

وی اظهار داشت: دیدیم که مرد احمقی که اقدام به بریدن سر همسر جوان خود کرده، خطاب به مردم محل خود می گوید حالا دیگر حرفی ندارید! پس نشان می دهد او تا چه اندازه از سوی هم قومی ها و آشنایانش سرزنش شده است. جنایت های هولناکی نظیر این اتفاق، ربطی به فقیر و غنی بودن مردم ندارد. متاسفانه خون این دختر جوان نیز مشابه سایر قتل های دیگر هدر رفته است. زیرا ولی دم او از قتل صورت گرفته راضی است و دیه او نیز از سوی قبیله تامین می شود. دیدیم که برای پدری که دختر نوجوان خود را به قتل رساند نیز تنها ۷ سال زندان بریدند. پس قانون به تنهایی کافی نیست و باید از لحاظ فرهنگی به مبارزه با این رسوم جاهلانه پرداخت.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر