کد خبر: 126221
A

رئیس قوه قضائیه: تا آنجا که ضرورت ندارد نباید قرار بازداشت موقت یا قرار منجر به بازداشت صادر شود / گاهی یک شب در بازداشت ماندن، زندگی آدم‌ها را زیر و رو می‌کند

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تا آنجا که ضرورت ندارد، نباید قرار بازداشت موقت یا قرار منجر به بازداشت صادر شود، بر ضرورت تناسب قرار و مجازات از جهات مختلف تاکید کرد.

رئیس قوه قضائیه: تا آنجا که ضرورت ندارد نباید قرار بازداشت موقت یا قرار منجر به بازداشت صادر شود / گاهی یک شب در بازداشت ماندن، زندگی آدم‌ها را زیر و رو می‌کند

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تا آنجا که ضرورت ندارد، نباید قرار بازداشت موقت یا قرار منجر به بازداشت صادر شود، بر ضرورت تناسب قرار و مجازات از جهات مختلف تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه مشترک شورای قضایی و مدیران قضایی استان اصفهان، ضمن تبریک فرارسیدن چهل و سومین بهار پیروزی انقلاب اظهار داشت: در‌ نگاه امام خمینی (ره) به غیر از پروردگار متعال، همه چیز کوچک بود و همین موضوع سبب شد که امام راحل دل‌های همگان را تسخیر کند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تفاوت‌های ملموس و عینی گام اول و دوم انقلاب اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب از حیث توانمندی‌های علمی، اقتدار نظامی و قدرت نفوذ کلام در منطقه و جهان، شرایطی به مراتب بهتر از گام نخست انقلاب دارد.

رئیس عدلیه با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف طی 43 سال گذشته علی‌رغم دشمنی‌های و فشارهای ظالمانه مستکبرین عالم و اذناب آنها، گفت: با همه مشکلاتی که امروز مردم ما با آنها مواجه هستند، اما شاهد هستیم که همین مردم همچنان پای انقلاب‌ و خون شهیدان‌شان ایستاده‌اند.

محسنی اژه‌ای در ادامه با بیان اینکه وقتی صحبت از عدالت در جامعه به میان می‌آید لاجرم نام قوه قضاییه در ذهن آحاد مردم متبار می‌شود، گفت: برای برپایی عدالت و از بین بردن فساد در جامعه دستگاه‌ها و نهادهای زیادی مسئولیت دارند و در این میان اگر قوه قضاییه به درستی به وظایف خود عمل کند می‌تواند جلوی بسیاری از کژی‌ها را بگیرد و‌ امید به آینده را در دل مردم افزایش دهد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه نیروی انسانی را سرمایه اصلی دستگاه قضا دانست و گفت: چنانچه در جنبه‌های مختلف به این سرمایه توجه نشود، در انجام بسیاری از امور توفیق حاصل نخواهد شد و در این راستا، صیانت، ارتقاء و آموزش نیروی انسانی در دستگاه قضایی امری ضروری و اولویت‌‌دار است.

محسنی اژه‌ای سپس با اشاره به بازدید خود از دادگستری و دادسرای اصفهان، گریزی به موضوع کمبود تجهیزات، امکانات و فضای اداری مناسب در این مرکز و‌ مرجع قضایی زد و در این زمینه گفت: طی بازدید خود مشاهده کردم که به دلیل کمبود فضای اداری شعب، در یک اتاق متوسط پارتیشن گذاشته‌ شده و اصطلاحا اتاق به دو بخش تقسیم شده بود و فضای عبور و‌ مرور بسیار کمی برای کارکنان و ارباب رجوع انهم در کنار پرونده ها وجود داشت که این امر قطعا در کیفیت خدمت‌رسانی مطلوب به مردم تاثیرگذار است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در بازدید از دادگستری و دادسرای اصفهان، به دلیل ازدحام جمعیت تنها توانست از چند شعبه بازدید کند، گفت: در جریان این بازدید به مدت یک ساعت و نیم در محوطه‌ای که مردم می‌خواستند با ما دیدار کنند حاضر شدم و ضمن استماع خواسته‌ها و مطالبات آنها، دستوراتی را صادر کردم.

رئیس عدلیه همچنین ضمن توصیه به مسئولان قضایی و سایر مقامات و مسئولان شهری و استان اصفهان برای بازدید از مراکز و مراجع قضایی، بر این نکته تاکید کرد که این بازدیدها و رفت‌وآمدها و مشاهده کمبودها و کاستی‌ها از نزدیک، در حل و فصل بسیاری از مشکلات موثر خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تا آنجا که ضرورت ندارد، نباید قرار بازداشت موقت یا قرار منجر به بازداشت صادر شود، بر ضرورت تناسب قرار و مجازات از جهات مختلف تاکید کرد.

محسنی اژه‌ای در همین رابطه گفت: در مواردی که بازداشت نکردن فرد متهم ضرری ندارد و‌ بیم فرار یا تبانی او نمی‌رود یا هنگامی که تحقیقات کم است و برای تکمیل تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات می‌خواهند فرد را بازداشت کنند، نباید قرار بازداشت موقت صادر شود چرا که ضرر این کار قطعا بیش از نفع آن است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در صورتی که بازداشت موقت فردی اجرا شد و بعد از مدتی امکان آزاد کردن او وجود داشته باشد، وی باید فوراً آزاد شود و‌ در اینگونه مواقع نباید منتظر ماند که حتما زمان بازداشت موقت به پایان برسد و سپس فرد بازداشتی را آزاد کرد.

محسنی‌اژه‌ای به مسئولان قضایی استان اصفهان تاکید کرد که حدالامکان شرایطی را فراهم کنند که قبل از بازداشت، فرد مورد نظر بتواند وثیقه‌اش را تامین کند یا آنکه موضوع را به وکیلش اطلاع دهد‌؛ رئیس عدلیه در همین باب گفت: گاهی یک شب بازداشت هم برای خانواده‌ها بسیار مهم است و ما باید خودمان را جای مردم بگذاریم؛ یک شب بازداشت هم می‌تواند بسیاری از کارهای مهم افراد و خانواده‌ها را مختل کند؛ گاهی اوقات یک شب زندان رفتن و در بازداشت ماندن، زندگی آدم‌ها را زیر و رو می‌کند.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: اقدامات مربوط به جمع‌آوری اسناد و مدارک و استعلامات، حتما باید قبل از بازداشت فرد انجام شود و نباید بعد از اجرای قرار بازداشت، تازه به سراغ جمع‌آوری اسناد و مدارک‌ رفت.

رئیس عدلیه در پایان ضمن توصیه به مقامات قضایی استان اصفهان برای بازدیداز زندان‌های این استان، به منافع بی‌شمار نهفته در این بازدیدها اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در بازدیدی که از زندان اصفهان داشتم، موردی را دیدم که این امکان وجود داشت تا به این فرد کمک شود زودتر از زندان رهایی پیدا کند؛ مسئولان و مقامات قضایی امروز می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مثل مجازات جایگزین حبس به امثال این فرد کمک کنند که زودتر از زندان خارج شوند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر