کد خبر: 126883
A
در گفت وگو با دیده‌بان ایران بیان شد:

دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو: یکسری از کمبودهای دارویی همیشگی بوده و چیز جدیدی نیست/ آقایان می‌گویند با ۲ میلیون دلار سر و ته دارو را هم بیاورید!/ مجلس به ما می‌گوید بروید بقیه نیازهای دارویی‌تان را با ارز آزاد تامین کنید!

بهرام دارایی درباره کمبود دارو به دیده‌بان ایران گفت: وظیفه سازمان غذا و دارو، تامین دارو است اما وقتی ارز مورد نیاز برای تامین دارو باید تامین شود تا مجبور نشویم که با هر نوع ارزی اعم از ارز آزاد، دارو را تامین کنیم و لازم است اقداماتی از سوی سازمان برنامه و بودجه برای جبران اختلاف قیمت دارو و پرداخت آن به بیمه ها انجام شود.

دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو: یکسری از کمبودهای دارویی همیشگی بوده و چیز جدیدی نیست/ آقایان می‌گویند با ۲ میلیون دلار سر و ته دارو را هم بیاورید!/ مجلس به ما می‌گوید بروید بقیه نیازهای دارویی‌تان را با ارز آزاد تامین کنید!

به گزارش دیده‌بان ایران؛   «کمبود و افزایش قیمت دارو» عبارتی که این روزها دستمایه تایید و تکذیب مسئولان شده است. همین ده روز پیش بود که علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان کشور برای چندمین بار در خصوص کمبود شدید دارو هشدار داد اما بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو ضمن تکذیب اظهارات آقای فاطمی گفته‌های او را «اغراق» و «تشویش اذهان عمومی» می‌داند

 

در همین رابطه با بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو با سایت دیده بان ایران گفت وگویی انجام داده است که مشروح آن در ادامه می‌خوانید.

یکسری از کمبودهای دارویی همیشگی بوده و چیز جدیدی نیست! / میزان بستری‌های اُمیکرون اصلاً بالا نیست!

*آقای دارایی! طی هفته‌های گذشته خبرهای زیادی مبنی بر کمبود دارو از جانب برخی از مسئولان منتشر شده است، شما این قضیه را تایید می‌کنید؟

 

کمبود دارو برای یکی دو ماه پیش بود. در حال حاضر بسیاری از کمبودهای دارویی برطرف شده البته یکسری از کمبودهای مقطعی وجود دارد که همیشه هم بوده و چیز جدیدی نیست. چون الان در پیک جدید کرونا هستیم در  تامین برخی از داروهای سرماخوردگی به‌دلیل تقاضای زیاد دچار کمبود شده‌ایم و بالاخره حل این کمبود زمان‌بر است. ما سعی می‌کنیم این کمبودها و مسائل را پیگیری کنیم. از سویی دیگر ممکن است تزریق نابه‌جا، مصرف برخی از داروها را بالا ببرد. خوشبختانه اُمیکرون مثل دلتا زیاد مردم را بدحال نمی‌کند و میزان بستری‌ها اصلا بالا نیست. بسیاری از بیماران مبتلا به اُمیکرون با برخی از توصیه‌های ساده بهتر می‌شوند. داروهای خاص هم برای بیماران بدحال در نظر گرفته شده است و اصلا جای نگرانی نیست. ممکن است برخی از دانشگاه‌ها در تامین اعتبارات مشکل داشته باشند که با کمک رئیس‌جمهور محترم در حال پیگیری این موضوع هستیم.

اظهارات فاطمی درباره کمبود دارو «اغراق‌آمیز» و «تشویش اذهان عمومی» است /  فاطمی باید به دلیل اظهارات بی پشتوانه‌اش به ما جواب پس بدهد!

*اما همین ده روز پیش بود که علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان کشور اظهار کرد که میزان کمبود دارو در کشور بسیار زیاد بوده و تا به الان چنین کمبودی سابقه نداشته!

از آقای فاطمی برای پاسخگویی درباره اظهارات بدون پشتوانه‌اش خواسته‌ایم که به مراجعه کند و متاسفانه تا به الان هیچ پاسخی از سمت ایشان دریافت نکردیم! بنده قویاً اظهارات آقای فاطمی را تکذیب می‌کنم. آقای فاطمی با طرح چنین مباحثی هم دچار «اغراق» و هم «تشویش اذهان عمومی» شده است و باید به ما درباره این اظهاراتش جواب پس بدهد.

وقتی ارز به موقع به ما داده نشود، نتیجه‌اش همین کمبودهاست / برخی از کمبودهای دارویی مقطعی است و اصلا جای نگرانی نیست 

*آقای دارایی! البته حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت هم کمبود دارو را تایید کرده است!

بنده خطاب به ایشان و کسانی‌که می‌گویند کمبود دارو وجود دارد می‌گویم که ما 1500 قلم دارو داریم اما فقط از این تعداد تنها در 50 قلم دچار کبود جدی هستیم. از سویی دیگر نمونه مشابه تولید داخلی برخی از داروهای خارجی در کشور وجود دارد که ما این را کمبود حساب نمی‌کنیم. برخی دیگر از نمونه‌های داخلی که تنوع گسترده‌ای دارند امکان دارد که در بازار وجود نداشته باشد اما نمونه همان دارو از شرکت‌های دیگر وجود دارد که فرقی با همدیگر نمی‌کند و مردم نباید تنها یک شرکت خاص را مدنظر قرار دهند که همین هم کمبود واقعی نیست. برخی از کمبودها مقطعی است و اصلا جای نگرانی نیست. برخی دیگر از کمبودهای واقعی که در تولید، توزیع و تامین ارز دچار مشکل هستیم، بسیار مورد پیگیری ماست. بسیاری از داروهای کمیاب تامین شده است. ما با بسیاری از تولیدکنندگان دارو در حال رایزنی هستیم که مشکلات ارزی‌ای که دارند را برطرف کنیم. جا دارد بگویم که کمبود در سال گذشته بسیار بیشتر بوده؛ بحث این است که در دولت قبل ارز دارویی به اتمام رسید و چیزی برای 6 ماه دوم سال باقی نگذاشتند. ما ماه گذشته با دستور رئیس جمهور توانستیم مقداری ارز برای تامین دارو دریافت کنیم. بالاخره دو سه ماهی طول می‌کشد تا نتیجه واردات دارو را در بازار مشاهده کنیم. وقتی ارز به موقع به ما داده نشود، نتیجه‌اش همین کمبودهاست.

 

*بحث دیگری که وجود دارد بحث افزایش قیمت سرسام‌آور دارو حتی داروهای داخلی است!

وظیفه سازمان غذا و دارو، تامین دارو است اما وقتی ارز مورد نیاز برای تامین دارو باید تامین شود تا مجبور نشویم که با هر نوع ارزی اعم از ارز آزاد، دارو را تامین کنیم و لازم است اقداماتی از سوی سازمان برنامه و بودجه برای جبران اختلاف قیمت دارو و پرداخت آن به بیمه ها انجام شود. 

*آقای دارایی! آیا تا به الان دارو با ارز آزاد وارد کشور می‌شد؟

در سال97، حدود 3.9 میلیارد دلار ارز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده شد؛ این ارز در سال 1400 با تصویب مجلس شورای اسلامی به حدود 2 میلیون دلار رسیده و لازم است که دارو با هر نوع ارزی حتی ارز آزاد را تامین کنیم که در این حالت قیمت دارو افزایش می یابد.

اگر ارز به اندازه ما ندهند سال آینده شاهد شرایطی به مراتب بدتر از امسال خواهیم بود

*برای سال آینده چه تصمیماتی در خصوص واردات دارو با ارز آزاد گرفته شده است؟ آیا باز هم شاهد چنین افزایش قیمتی خواهیم بود؟

باید ارز دارویی به موقع و به اندازه به ما داده شود و اِلا شرایط در سال 1401 به مراتب بدتر خواهد شود. ارز دارویی باید از بانک معتبر به ما داده شود تا بتوانیم مواد اولیه و داروهای مورد نیاز را وارد کنیم. از سویی دیگر باید اسفند ماه به ما ارز برای تامین دارو بدهند تا باز هم در سه ماه نخست سال 1401 دچار کمبود و مشکل نشویم.

 

منبع: سایت دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر