کد خبر: 126911
A

بارش‌های ایران از ابتدای سال آبی جاری ۳۲ درصد افزایش یافت / کاهش ۳۵ درصدی بارش‌ها در استان تهران

بررسی بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری در مقایسه با سال آبی گذشته نشان می‌دهد بارش‌ها در استان تهران ۳۵ درصد کاهش و در استان هرمزگان ۱۵۵۴ درصد افزایش یافته است.

بارش‌های ایران از ابتدای سال آبی جاری ۳۲ درصد افزایش یافت / کاهش ۳۵ درصدی بارش‌ها در استان تهران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بررسی بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری در مقایسه با سال آبی گذشته نشان می‌دهد بارش‌ها در استان تهران ۳۵ درصد کاهش و در استان هرمزگان ۱۵۵۴ درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمار از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۰) تا ۲۸ بهمن ماه میران بارش‌ها در کشور نسبت به بارش‌های بلند مدت ۱۳.۵ درصد کاهش یافته است.

جرئیات جدول اطلاعات پهنه‌ای بارش‌ها نشان می‌دهد میزان بارش‌های سال آبی جاری در مقایسه با سال گذشته در کل کشور ۳۱.۹ درصد رشد داشته است که بیشترین بارش با ۱۵۵۴.۹ درصد مربوط به استان هرمزگان بوده است. این استان طی سال آبی جاری ۱۶۴.۴ میلمتر بارندگی داشته اشت.

بارش‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴.۹ و ۲۵ درصد افزایش یافته است. اما در استان اردبیل میزان بارش ۱۱.۳ درصد منفی شده است.

در استان ایلام میزان بارش‌ها ۴۳.۲ درصد کاهش یافته است؛ به عبارت دیگر در این استان در سال جاری آبی میزان بارش‌ها ۸۱.۷ میلمتر در مقایسه با سال آبی گذشته کاهش یافته است.

در تهران میزان بارش‌ها طی مدت یاد شده ۳۵ درصد کاهش یافته است. میزان بارش‌ها در پایتخت در مقایسه با سال آبی گذشته ۴۹.۸ میلیمتر کمتر بوده است.

در استان‌های شمالی گلستان، گیلان و مازندران به ترتیب بارش‌ها ۵۹.۲ درصد، ۲۶.۱ و ۲۳.۳ درصد افزایش یافته است. در سیستان و بلوچستان نیز میزان بارش‌ها ۸۷۱.۹ درصد افزایش یافته است. در این استان میزان بارش‌ها ۴۱.۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در خراسان‌های جنوبی، رضوی و شمالی نیز به ترتیب بارش‌ها در مقایسه با سال آبی گذشته ۸۸.۷ درصد، ۴۵ و ۹ صدم درصد افزایش یافته است.

در خوزستان بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۲۲.۹ درصد کاهش یافته است. در استان کرمان نیز بارش‌ها ۲۰۲ درصد افزایش یافته است. در استان کرمانشاه میزان بارندگی‌ها نسبت به سال آبی گذشته ۲۷.۹ درصد کاهش یافته است.

بررسی اطلاعات بارش‌های کشور حاکی از آن است که همچنان استان‌های غربی کشور با کم‌بارشی مواجه هستند. موضوعی که رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی آذرماه امسال به آن اشاره کرده بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر