کد خبر: 127110
A
دیده‌بان ایران گزارش می دهد:

جزییات تازه از هفت تیرکشی شهرک شاهد شهریار/ شاهدان ماجرا: یک نفر چاقو کشید اما طرف دعوای سرهنگ نیلقاز نبود/ تیر در کردن مامور نیروی انتظامی می توانست منجر به کُشته شدن اهالی محل شود

دو هفته پس از انتشار فیلم درگیری پلیس با یک فرد قمه به دست در شیراز و به قتل رسیدن مامور نیروی انتظامی؛ عصر روز شنبه اول اسفند ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن فردی که خودش را «پلیس» معرفی می کند، مقابل مغازه‌ای در شهریار (غرب استان تهران) اقدام به تیراندازی کرده و اطرافیانش را تهدید می کند.

جزییات تازه از هفت تیرکشی شهرک شاهد شهریار/ شاهدان ماجرا: یک نفر چاقو کشید اما طرف دعوای سرهنگ نیلقاز نبود/ تیر در کردن مامور نیروی انتظامی می توانست منجر به کُشته شدن اهالی محل شود

به گزارش دیده‌بان ایران؛ حدوداً دو سال قبل بود که موسسه گالوپ، مردم ایران را در رده عصبانی‌ترین مردم جهان طبقه‌بندی کرد. در این تحقیق گفته شده بود که ۴۳ درصد مردم ایران عصبانی هستند. 

آمار‌های پزشکی قانونی و تصاویری که هر روز در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود یا جملاتی که در صفحات مجازی نوشته می‌شود همه نشان از یک چیز دارد و آن هم افزایش عصبانیت اجتماعی است، پدیده‌ای که در این چند سال اخیر به نظر می رسد نه تنها دامن مردم عادی را گرفته بلکه سایر مردم که از آنها به عنوان طبقه متوسط رو به بالا یاد می شود هم دچار این بحران خطرناک اجتماعی شده اند.

دو هفته پس از انتشار فیلم درگیری پلیس با یک فرد قمه به دست در شیراز و به قتل رسیدن مامور نیروی انتظامی؛ عصر روز شنبه اول اسفند ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن فردی که خودش را «پلیس» معرفی می کند، مقابل مغازه‌ای در شهریار (غرب استان تهران) اقدام به تیراندازی کرده و اطرافیانش را تهدید می کند. 

به دنبال انتشار این فیلم دو دقیقه ای که دیده‌بان ایران چند ساعت پس از آن فیلم نسبتاً کامل تری از این ماجرا را منتشر می کند، برخی رسانه ها فرد تیرانداز را حسین نیلقاز و عنوانش را رییس اداره نظارت بر اماکن غرب استان تهران و درجه اش را سرهنگی معرفی می کنند.

در این فیلم، حاضران در صحنه با رعب و وحشت از این فرد مورد اشاره می‌خواهند به دلیل حضور زن و بچه در خیابان، به اسلحه کشی اش پایان دهد، اما وی بدون توجه به درخواست مردم در اقدامی عجیب شروع به تیراندازی هوایی می‌کند.

روز پس از انتشار گسترده این صحنه تیراندازی، کیوان ظهیری، فرمانده انتظامی غرب استان تهران ضمن تایید آنچه در شهرک شاهد شهریار رخ داده به رسانه ها گفت: این فیلم برای چهار روز قبل است و ماجرا از این قرار بود که یکی از کسبه اقدام به بستن راه برای کاسبی کرده بود و همکاران برای تذکر به این فرد به خیابان مورد نظر مراجعه می کنند که متأسفانه فروشنده اقدام به جو سازی می‌کند و دوستان این فرد مراجعه می‌کنند و جو متشنج شده و متهم از محل متواری می‌شود.

ظهیری این را هم اضافه کرده بود که: یکی از متهمان اقدام به چاقو کشی و تهدید پلیس می‌کند که متأسفانه فیلم این موارد پخش نشده و ویدئو تقطیع شده است و مردم همه ماجرا را ندیده اند.

فرمانده انتظامی ویژه غرب استان تهران همچنین ضمن حمایت از مأمور نیروی انتظامی و قانونی بودن استفاده او از سلاح می گوید: در این حادثه دو تیر هوایی توسط مأمور پلیس برای هشدار شلیک می‌شود که طی آن هیچ فردی آسیب نمی بیند.

وی با بیان اینکه به دنبال اقدام پلیس یک نفر دستگیر و تحویل مراجع قضائی می‌شود عنوان داشت: در این راستا متهم اصلی با چاقوی موجود در دست دستگیر و تحویل مقام قضائی می‌شود و کارهای آن در حال پیگیری است.

اما روایت ددیده‌بان ایران از محل حادثه و اظهارات دو تن از شاهدان روز ماجرا نکات جالبی را درباره این تیراندازی جنجالی بازگو می کنند که در ادامه می خوانیم.

جوان سی ساله ای که می گوید روز واقعه به صورت اتفاقی در محل حضور داشته درباره آنچه که مشاهده کرده است به خبرنگار دیده‌بان ایران می گوید:

آن روز من به اتفاق برادرم در آرایشگاه همان محل حضور داشتیم. یک کاری برایم پیش آمد که به همراه یکی از همکارانم خواستیم آرایشگاه را ترک کنیم که صدای داد و بیداد و درگیری شنیدیم. ابتدا فکر کردیم که این سر و صدا، مربوط به بحث کردن میوه فروش با مشتری است اما وقتی مجدداً به محله‌مان برگشتیم شنیدیم که شخصی در یک درگیری با استفاده از اسلحه کلت شروع به تهدید اهالی محله کرده است!

او در ادامه اضافه می کند: این عضو نیروی انتظامی که بعداً فهمیدیم سرهنگ نیلقاز، رییس اداره نظارت بر اماکن غرب استان تهران است از قرار معلوم گفته بود باید همه مغازه‌های خیابان جمع شوند. در همین راستا هم ظاهراً یکسری از مغازه‌ها را بسته و پلمب می کند و حتی چند نفر را هم دستگیر کرده بود. ماجرای مجادله جناب سرهنگ هم از جایی شروع می شود که این آقا اول بساط میوه‌فروشی که در خیابان بساط پهن کرده بود را به هم می‌ریزد و به او فحش ناموس می‌دهد که چرا اینجا بساط کردی؟ که در ادامه ماجرا همین توهین و فحش‌ها باعث ایجاد درگیری می‌شود.

این شاهد ماجرای تیراندازی شهرک شاهد شهریار در ادامه توضیحات خود در پاسخ به این سوال که واکنش مردم به تیراندازی سرهنگ نیلقاز چه بود می گوید: کسانیکه شاهد ماجرا بودند از جمله زن و بچه هایی که آنجا حضور داشتند خیلی ترسیده بودند حتی من شنیدم که چندنفر از اهالی محله از«سرهنگ نیلقاز» شکایت کرده اند. از قرار معلوم وقتی این مامور نیروی انتظامی شروع به تیراندازی می‌کند چند گلوله‌ هم به سمت پنجره خانه یکی از اهالی محله شلیک می‌شود و به همین خاطر صاحبخانه از نیلقاز شکایت کرده است. اما با این وجود آقای نیلقاز حتی فردای روز حادثه یعنی 22 بهمن هم دوباره به محل حادثه آمده بود وقتی یکی از اهالی از او سوال می کند که چرا دیروز اسلحه کشیدی و تیر هوایی در کردی؟ با این فرد هم درگیر می شود و می گویید "اصلاً به تو چه ربطی دارد که از پلیس سوال می کنی؟"

این شاهد ماجرای هفت تیرکشی روز پنج شنبه 21 بهمن ماه همچنین درباره اظهارات سردار ظهیری، فرمانده انتظامی غرب استان تهران درباره چاقوکشیدن یکی از اهالی به خبرنگار دیده‌بان ایران توضیح می دهد: خودم شخصاً چاقویی دست کسی ندیدم، اما شنیدم که چنین اتفاقی افتاده! اما نکته ای که من میخواهم به آن اشاره کنم این است که به نظر می رسید سرهنگ نیلقاز ظاهراً  کار با اسلحه را اصلاً بلد نبود. دلیل اظهاراتم هم همان چیزی است که حتماً در فیلم مشاهده کردید. ایشان بسیار هیجان زده و عصبی بودند و ممکن بود این تیر در کردن های او باعث مرگ افراد حاضر در محل شود. در محله هایی مثل شهرک شاهد تقریباً همیشه تعدادی از کودکان در خیابان مشغول بازی کردن هستند، اگر کُسی کشته می‌شد چه کسی پاسخگو بود؟! 

شاهد دوم این ماجرا در تکمیل اظهارات شاهد اول و شرح آنچه که عصر روز بیست و یکم بهمن در غرب تهران رخ داده به خبرنگار دیده‌بان ایران می گوید: وقتی ما رسیدیم یعنی (ساعت 13:45) مامور نیروی انتظامی با میوه فروش درگیر شده بود و کار به زد و خورد و فحاشی کشیده شده بود و به دنبال آن مردم هم جمع شدند که در یک لحظه این آقای مامور اسلحه اش را بیرون آورد و شروع به تهدید و تیراندازی هوایی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این ماجرا ابتدا میوه فروش«چاقو» می کشد و سرهنگ نیلقاز بعد اسلحه می کشد؟ هم می گوید: اصلاً این میوه فروش نبود که چاقو کشید، یکی از حاضران در محل بود که چاقو کشید و بعد مامور نیروی انتظامی هم هفت تیر کشید.

این شاهد ماجرا اضافه می کند البته این را هم بگویم که "این آقای میوه فروش نظم محل و سیستم شهرک را بهم ریخته است."

بنا برگزارش دیده‌بان ایران؛ ماجرای هفت تیرکشی "رییس اداره نظارت بر اماکن غرب استان تهران" در حالی رخ می دهد که به دنبال شهادت مامور پلیس شیرازی تب تند بازنگری در اختیارات پلیس در استفاده از سلاح به شدت بالا گرفته بود. هرچند غلامحسین محسنی اژه ای در جریان جلسه شورای‌عالی قوه قضائیه در همین راستا به قانون «بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری» مصوب سال ۱۳۷۳ می گوید: "مأمورین مسلح در کلیه موارد مندرج در این قانون در صورتی مجازند ازسلاح استفاده نمایند که اولاً چاره‌ای جز بکارگیری سلاح‌نداشته باشند و ثانیاً درصورت امکان، باید مراتب و جهات «تیر هوایی»، «تیراندازی از کمر به پایین» و «تیراندازی کمر به بالا» را رعایت کنند. 

مصوبه ای که حداقل در ماجرای شهرک شاهد شهریار می توان با استناد به اظهارات شاهدان ماجرا می توان به این نکته توجه داشت که ظاهراً سرهنگ نیلقاز در تعیین جهات تیرهوایی دقت کافی نداشته و تنها در یک مورد ممکن بود ساکنان ساختمانی که گلوله به پنجره آنها اصابت کرده با خطر جدی مواجه شوند.

طی سالهای اخیر بسیاری از جامعه شناسان و روانپزشکان ارتباط کاهش آستانه تحمل با اتفاقات جامعه، بیکاری، بی عدالتی، مشکلات اقتصادی، فاصله و شکاف میان درآمدها ومخارج خانواده، فاصله طبقاتی،  اضطراب و افسردگی و غلبه سیاسی بر اجتماع و فرهنگ را از دلایل خشونت در جامعه می دانند. به همین دلیل برخی اعتقاد دارند که ماموران پلیس با درک شرایط موجود باید امنیت و کنترل جامعه را در دست بگیرند که لازمه آن آموزش های تخصصی برای ماموران حافظ امنیت است که می تواند به بهتر شدن شرایط موجود کمک کند. در غیر اینصورت باید منتظر رفتارهای مانند آنچه در شهریار گذشت باشیم که می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

منبع: دیده بان ایران

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر