کد خبر: 127246
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

کیوان نقره‌کار، مشاور سابق وزارت ارتباطات: زیرساخت‌های فنی طرح صیانت در دوران آذری جهرمی مهیا شد

کیوان نقره کار کارشناس فن آوری اطلاعات: هنگامی که پهنای باند اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام را که در بستر اینترنت جهانی کار می‌کنند، پایین بیاورند، بی گمان بر دیگر سیستم‌ها نیز آسیب خواهد زد و ارائه خدمات در این بستر را دچار تداخل می‌کند؛ ساده بگویم، در کابلی که خدمات ارایه می‌دهند نمی‌توان بگوییم در این بخش خدمات برسان و در بخش دیگر خدمات نرسان! در طرح صیانت گفته شده شرکت‌های معتبر مانند گوگل یا فیس بوک دفاتری در ایران احداث کنند یا سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کنند که به دلیل تاملات و قراردادهای بین المللی و همچنین برخی از تحریم‌ها که با وجود احیای برجام نیز کماکان پابرجا خواهد بود، عملا نشدنی است

کیوان نقره‌کار،  مشاور سابق وزارت ارتباطات: زیرساخت‌های فنی طرح صیانت در دوران آذری جهرمی مهیا شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در میان واکنش‌ها به تصویب کلیات طرح صیانت از فضای مجازی در کمیسیون مشترک مجلس انقلابی که البته موقتا به دلیل اشکال آیین‌نامه‌ای باطل اعلام شد، واکنش جواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در توتیتر برای کاربران بحث برانگیز بود، جدا از توییت کنایه آمیز شعری از نیما یوشیج که کلماتی از آن اشتباه نوشته شده بود، برخی از کاربران اقدامات او در دولت پیشین مانند مهیا کردن زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات را بستر ساز اجرای طرح صیانت در دولت فعلی می‌دانند؛ آذری جهرمی در پاسخ به چنین نقدهایی نوشت: طرح را نمایندگان عرضه می‌کنند، نه دولت ...مگر خدایی نکرده کم عقل بودیم که ابتدا متصل کنیم و بعد به دنبال قطع برویم؟

برای بررسی صحت و سقم مخالفان و موافقان آذری جهرمی که برخی او را قهرمان آزادی و توسعه اینترنت می‌دانند و برخی دیگر عملکردش در دوران تصدی وزارت ارتباطات را زمینه ساز محدودسازی اینترنت و اجرای طرح صیانت  می‌پندارند؛ به گفت‌وگو با کیوان نقره‌کار، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات نشستیم.

مشروح گفت و گوی کیوان نقره کار با سایت دیده بان ایران را بخوانید: 

نقره‌کار که به عنوان مشاور توسعه و فرهنگ سازی پروژه‌های کلان کشور در حوزه آی تی و فناوری تا سطوح مشاور معاون وزیر حضور و همفکری داشته است، در پاسخ به این سوال که آیا تجهیز زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی در دولت پیشین، بستر را برای تصویب و اجرای طرح صیانت از فضای مجازی در دولت فعلی را مهیا کرد یا نه؟ و اساسا این دو مقوله ربطی به یکدیگر دارند یا نه؟ گفت:

به هر حال یک‌پارچگی زیرساخت‌های شبکه ملی خدماتی مناسبی مانند امنیت داخلی را به همراه دارد اما از لحاظ فنی بستر را برای محدود سازی خدمات اینترنت را هم فراهم خواهد ساخت، مانند احراز هویت کاربران؛ هنگامی که بزرگراهی چند بانده ساخته می‌شود، از سه باند آن می‌توان برای توسعه و از دو باند دیگر آن برای محدودیت در هر عرصه‌ای مانند اینترنت استفاده کرد؛ به طور مثال اتحادیه اروپا نیز به سمت استفاده از شبکه داخلی اینترنت رفته است، منتها تاملات بین المللی و قراردادهای حقوقی در راستای حقوق کاربران نیز شفاف به رسمیت شناخته شده است. در وزارت ارتباطات ایران همواره نگاه غیر کارشناسانه و همچنین سیاسی در میان وزرا حاکم بوده است، حتی جناب آذری جهرمی که از بدنه این وزارتخانه بود و خدمات کتمان نشدنی در این عرصه انجام دادند نیز خطاهایی داشتند، مانند حمایت‌های بی‌رویه و بدون شاخص از اپلیکیشن‌های ایرانی با صرف هزینه‌های بی جواب که نتیجه‌ای جز بی اعتمادی مردم در پی نداشت. چنانکه خدمات جناب زارع پور در توسعه دولت الکترونیک نسبت به دولت قبل را هم نباید چشم پوشی کرد که البته پدیده کرونا در تسریع آن بی‌تاثیر نبوده.

این کارشناس حوزه فناوری و اطلاعات، در پاسخ به این سوال که در اجرای طرح صیانت به اینترنت جهانی نیاز است یا اینترنت داخلی، گفت: هنگامی که پهنای باند اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام را که در بستر اینترنت جهانی کار می‌کنند، پایین بیاورند، بی گمان بر دیگر سیستم‌ها نیز آسیب خواهد زد و ارائه خدمات در این بستر را دچار تداخل می‌کند؛ ساده بگویم، در کابلی که خدمات ارایه می‌دهند نمی‌توان بگوییم در این بخش خدمات برسان و در بخش دیگر خدمات نرسان! در طرح صیانت گفته شده شرکت‌های معتبر مانند گوگل یا فیس بوک دفاتری در ایران احداث کنند یا سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کنند که به دلیل تاملات و قراردادهای بین المللی و همچنین برخی از تحریم‌ها که با وجود احیای برجام نیز کماکان پابرجا خواهد بود، عملا نشدنی است؛ شرکت‌های درجه دو و سه چینی و روسی نیز برای آنکه در ایران مطابق خواست دولت فعالیت کنند، به دلیل تحریم و برخی مسائل دیگر مانند پایین بودن پهنای باند، ترجیح می‌دهند که در بستر اینترنت ملی که در دولت پیش تجهیز شد فعالیت داشته باشند؛ در نتیجه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات که در زمان آذری جهرمی بنا شد، بستر را برای اجرای طرح صیانت در دولت فعلی آماده کرده است.

کیوان نقره‌کار در پایان خاطر نشان کرد: با این همه باید از مسئولان پرسید که اگر طرح صیانت انجام شود، مشکلات مد نظر شما حل خواهد شد؟ قطعا خیر! چراکه تکنولوژی متوقف نخواهد شد، کل این بازی با ارتقا اینترنت ماهواره‌ای یا امثالهم در آینده‌ای نزدیک برهم خواهد خورد، مثل ماجرای ویدئو و ماهواره و ... متاسفانه بزرگ‌ترین مشکل مسئولان این است که آینده پژوهی را در دستور کار قرار نمی‌دهند‌.

نگرانی بزرگ من به عنوان یک شهروند جایگزینی روبیکا با اینستاگرام نیست! بلکه با انحصاری شدن بازار توسط اپلیکیشن‌های داخلی یا درجه چندم خارجی، بدون شفافیت و تاملات بین المللی، هر بلا و بازی که بخواهند ور کوتاه مدت بر سر کاربران درخواهند آورد اما چنانکه گفتم در بلند مدت تکنولوژی راه خود را خواهد رفت.

منبع:سایت  دیده بان ایران- امیر حسین مصلی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر