کد خبر: 127338
A

اقلیما: واکسن زدن مصداق رعایت حق‌الناس است

پدر مددکاری اجتماعی ایران: وقتی عدم رعایت مسئله‌ای از سوی فردی باعث شود که یک، دو یا چند نفر، دچار گرفتاری و بیماری شوند، این امر به طریق اولی حرام و شخص، شرعاً مسئول است، چراکه حق‌الناس را رعایت نکرده است. این مسئله چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد، همان‌طور که این بیماری را نمی‌توان منکر شد.

اقلیما: واکسن زدن مصداق رعایت حق‌الناس است

به گزارش دیده بان ایران؛ در شرایطی که برای ورود محموله‌های بیشتر واکسن تلاش می‌شود، عده‌ای با حرکت در خلاف جهت ایمن شدن جامعه، زیر بار تزریق واکسن نمی‌روند. گروهی از این افراد با تجمع پراکنده، مخالفتشان را با اجباری شدن واکسن نشان داده‌اند وعده‌ای با اینکه نوبت تزریقشان رسیده، تمایلی به ایمن شدن ندارند.

ایجاد پویش‌هایی مثل «نه به واکسیناسیون اجباری» و اطلاع‌رسانی نادرست و انتشار شایعه مرگ افراد پس از تزریق واکسن یا بی‌اثر بودن واکسن‌ها و ایجاد تردید و ترس، واکسن گریزی را در میان گروهی، دامن زده است. هم‌اکنون جز زنان باردار با شرایط خاص و افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص و آلرژیک هستند که هنوز واکسیناسیون آن‌ها تکمیل‌نشده، گروه‌های دیگر برای قطع زنجیره کرونا، باید واکسینه شوند.

نکته مهم این است که انسان همواره در معرض آزمایش خداوند قرار دارد و آنچه می‌تواند انسان را سربلند از آزمایش‌های الهی بیرون آورد، انجام وظیفه است. هرکس در هر مقام و جایگاهی که قرار دارد باید به بهترین شکل به وظیفه خود عمل نماید تا در این امتحان موفق گردد.

شیوع بیماری کرونا نیز وظایفی را بر عهده تک‌تک افراد جامعه می‌گذارد و آن این است که به‌عنوان یک مسلمان و به‌عنوان یک انسان مؤمن و معتقد برای جان سایر انسان‌ها ارزش قائل شویم و بدانیم هر نوع کوتاهی در انجام وظیفه حق‌الناس را بر عهده ما قرار خواهد داد.

در همین راستا مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری ایران در گفت‌وگو با ایکنا، به‌ضرورت واکسیناسیون عمومی اشاره کرد و گفت: تاکنون چند پیک کرونایی را پشت سر گذاشته‌ایم که به باور بسیاری از کارشناسان، در پیک پنجم بیشترین تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونایی را تجربه کردیم. آنچه این روز‌ها سازمان جهانی بهداشت بر آن تأکید دارد واکسیناسیون عمومی برای کنترل بیماری کروناست.

پیشگیری واکسن کرونا از بستری و فوت بیماران

اقلیما افزود: گرچه هیچ واکسنی ایمنی کامل در برابر بیماری کرونا ایجاد نمی‌کند، اما نتایج تحقیقات و البته تجربه واکسیناسیون کرونا نشان داده که با تزریق واکسن، درصد بسیار کمی از افراد به کرونا مبتلا می‌شوند و واکسن از بستری و فوت بیماران کرونایی به حد زیادی پیشگیری می‌کند.

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران تأکید کرد: واکسن‌هراسی و بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی، اتفاقی ناگوار و چالشی جدی در اجرای طرح واکسیناسیون سراسری است که جمعی از پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان نسبت به عواقب ترس واهی ناشی از تزریق واکسن و شیوع گسترده کرونا هشدار داده‌اند.

اقلیما در ادامه به تبیین علت واکسن نزدن برخی از افراد اشاره کرد و گفت: عوامل زیادی در ارتباط با بی‌رغبتی برخی اقشار مردم در تزریق واکسن کرونا می‌توان برشمرد که ازجمله آن، هجمه‌های رسانه‌ای برخی افراد طرفدار تجویز گیاهان دارویی و پاشیدن بذر ترس ناشی از عواقب واکسن کرونا در جامعه، اضطراب ناشی از عوارض بعد از تزریق واکسن، هجمه رسانه‌های معاند خارج از کشور باهدف بی‌کیفیت جلوه دادن واکسن‌های تولید داخل و درنهایت بی‌توجهی برخی به صحبت‌های افراد صاحب‌نظر در ارتباط فواید واکسن برای مهار کرونا ویروس است.

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران افزود: البته واکسن نزدن برخی از افراد جامعه فقط مختص ایران نیست بلکه در بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا نیز عده‌ای در برابر واکسینه شدن مقاومت می‌کنند و هیچ اعتمادی به واکسن‌ها ندارند. به‌طوری‌که نواک جوکوویچ، قهرمان تنیس جهان نیز اعلام کرده نمی‌خواهد واکسن کرونا تزریق کند بنابراین بی‌اعتمادی به واکسن کرونا یک مسئله فراگیر در کل جهان است.

علت مقاومت افراد در برابر واکسیناسیون

اقلیما معتقد است که افرادی که در برابر واکسیناسیون مقاومت دارند دلایل مختلفی را برای تزریق نکردن عنوان می‌کنند ازجمله اینکه واکسیناسیون را نوعی کاسبی متولیان می‌دانند یا اعتماد به نوع واکسن ندارند یا درگیر برخی خرافات هستند.

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران بی‌اعتمادی به واکسن کرونا را مهم‌ترین دلیل عنوان‌شده از سوی واکسینه نشده‌ها عنوان کرد و گفت: افرادی که واکسن نمی‌زنند می‌گویند فرایند واکسیناسیون شفاف نیست و بنابراین آن‌ها اعتماد نمی‌کنند که خود و خانواده خود را واکسینه کنند. از طرفی در جامعه‌ای که در آن اظهارنظر‌های مختلف و زیادی در زمینه بیماری کرونا و واکسن‌های کرونا صورت می‌گیرد و برخی از آن‌ها علمی نیست، ناخودآگاه فضای بی‌اعتمادی بین برخی افراد شکل می‌گیرد و آن‌ها نمی‌دانند که کدام اظهارنظر صحیح و درست است.

 

اقلیما تصریح کرد: با توجه به اینکه واکسن کرونا به‌وفور در اختیار مردم است، آموزش‌های لازم در جهت فرهنگ‌سازی برای ترغیب واکسینه نشده‌ها و آن‌هایی که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند باید انجام شود، زیرا طبق اظهارنظر‌های علمی پزشکان، باید ۷۵ درصد جامعه ایمن شوند تا بیماری کنترل شود.

وی با تأکید بر نقش مسئولیت مدنی در مهار بحران کرونا و انجام واکسیناسیون تصریح کرد: شهروند مسئولیت‌پذیر احساس مسئولیت دارد و این احساس مسئولیت درنهایت به نفع همه مردم جامعه خواهد بود. یکی از این مسئولیت‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون کرونا است تا همه‌گیری کنترل شود.

واکسن زدن مصداق رعایت حق‌الناس است

اقلیما بابیان این مطلب که واکسن زدن یک وظیفه قانونی، عرفی، دینی، وجدانی و مصداق رعایت حق‌الناس است، افزود: در اکثر مواقع به‌محض تبیین موضوع حق‌الناس، ذهن اکثر افراد به سمت حق‌الناس مادی معطوف می‌شود درحالی‌که برای حق‌الناس انواعی وجود دارد و عدم رعایت هرکدام از آن‌ها انسان را در برابر دیگران مدیون خواهد نمود.

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران افزود: اگر بخواهیم یک تعریف ساده و روان از حق‌الناس ارائه دهیم می‌توانیم بگوییم هر آنچه منجر به ضرر مادی یا معنوی و یا جسمی و یا روحی به دیگران گردد در دایره حق‌الناس قرار می‌گیرد. قوانین دین اسلام مبتنی بر سعادت و سلامت فرد و اجتماع است و هر آنچه این سعادت و سلامت را به خطر اندازد مردود است.

پدر مددکاری اجتماعی ایران بابیان اینکه انتقال بیماری به دیگران یک حق‌الناس است، اظهار کرد: درواقع حق‌الناس فقط به مسائل مادی و اموال افراد اختصاص ندارد و برای مثال، حتی در مورد برخی کار‌های مثبت را مانند استفاده از بلندگو و صدای بلند در تعزیت‌ها و سلام و صلوات و موعظه، همه علما گفته‌اند که چنین امور پسندیده‌ای نیز درصورتی‌که باعث آزار و اذیت دیگران شود، پسندیده نیست و اشکال دارد.

 

اقلیما افزود: وقتی عدم رعایت مسئله‌ای از سوی فردی باعث شود که یک، دو یا چند نفر، دچار گرفتاری و بیماری شوند، این امر به طریق اولی حرام و شخص، شرعاً مسئول است، چراکه حق‌الناس را رعایت نکرده است. این مسئله چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد، همان‌طور که این بیماری را نمی‌توان منکر شد.

پدر مددکاری اجتماعی ایران در پایان اظهار کرد: الگوی ما در جامعه اسلامی، بعد از امام معصوم، رهبر معظم انقلاب اسلامی است. کافی است نگاهی گذرا به واکنش‌های ایشان و تغییر برنامه‌هایشان، در دوران بیماری کرونا بیندازیم و ببینیم که برنامه‌های حضوری خود را بنا بر دستورات ستاد کرونا و متخصصین امر تعطیل کردند و شکل آن را تغییر دادند. اینکه رهبر معظم انقلاب در برابر دوربین‌ها و رسانه‌ها، واکسن می‌زنند، پیامی به همراه دارد که این پیام نفس تزریق واکسن است، به این معنا که همه باید واکسن بزنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر