کد خبر: 127688
A

دولتِ رئیسی چرا به زاکانی کمک نکرد؟

دولت سیزدهم و شهرداری تهران در سال اول فعالیت خود در دوره جدید مدیریتی لایحه بودجه سال 1401 را به مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران تقدیم کردند که در این لایحه ارسالی از سوی دولت به مجلس آنچه در بعد مدیریت شهری مورد توجه شهرداری و شورای شهر قرار گرفت، حذف بودجه ه‎ای بود که در دوره‎ های گذشته از سوی دولت به شهرداری ‎ها به ویژه شهرداری تهران اختصاص می یافت.

دولتِ رئیسی چرا به زاکانی کمک نکرد؟

محمود اکبری کیا خبرنگار و فعال رسانه ای با انتشار یادداشتی که در اختیار تحریریه دیده‌بان ایران قرار داده است درباره وضعیت بودجه شهرداری تهران در سال آینده نوشت:

انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا در خرداد 1400 همان گونه که پیش‌بینی می‌شد سبب پیروزی اصولگرایان شد. با این پیروزی علاوه بر دولت و شورای شهر، مجلس نیز که با انتخاب همه لیست اصولگرایان موسوم به ایران سربلند همراه بود موجب شد تا اصولگرایان در عرصه تصمیم گیری و اجرایی حاکم شوند. طبیعتا در چنین شرایطی که دولت، مجلس و شورای شهر و به طبع آن شهرداری تهران از یک جناح و گروه هستند آنچه که در بین گروه‎ها و افکارعمومی انتظار می‎رود هماهنگی و کمک به یکدیگر در خدمت رسانی به مردم است.

دولت سیزدهم و شهرداری تهران در سال اول فعالیت خود در دوره جدید مدیریتی لایحه بودجه سال 1401 را به مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران تقدیم کردند که در این لایحه ارسالی از سوی دولت به مجلس آنچه در بعد مدیریت شهری مورد توجه شهرداری و شورای شهر قرار گرفت، حذف بودجه ه‎ای بود که در دوره‎ های گذشته از سوی دولت به شهرداری ‎ها به ویژه شهرداری تهران اختصاص می یافت. این موضوع انتقاداتی از سوی شورای شهر و شهرداری را به همراه داشت اما متاسفانه دولت حاضر به اصلاح آن نشد تا اینکه برخی از اعضای شورای شهر تهران در جلسه‎ای که با اعضای فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی داشتند از آنها خواستند تا در روند بررسی بودجه 1401 در مجلس شورای اسلامی این موضوع را اصلاح کند که البته فراکسیون مدیریت شهری و کمیسیون تلفیق قول همکاری در این خصوص را در جلسه مذکور دادند اما آنچه که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگان کلانشهرها و شهر تهران انتظار می‎ رود این است که شهر تهران به دلیل آنکه پایتخت جمهوری اسلامی ایران است و از طرفی با توجه به جمعیت که در آن وجود دارد نیاز به همکاری و کمک دولت و مجلس به شورای شهر و شهرداری در اجرای تصمیماتی که در راستای ارتقاء این شهر در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و شهری می باشد، است.

تهران شهری برای همه مردم ایران است و باید به آن از بعد ملی نگاه کرد و حل مشکلات و معضلات آن از جمله ترافیک، آلودگی هوا، آسیب‎ های اجتماعی و شهری عزم همگانی می‎ طلبد. در شرایطی که مشکلات اقتصادی و معیشتی گریبانگیر احاد مردم شده است، نیاز به خدمت‎ رسانی در حوزه شهری انتظار زیادی نیست. البته ذکر این نکته ضروری است که در حل بسیاری از معضلات و مشکلات شهر تهران  از جمله آلودگی هوا شورای شهر و شهرداری بر اساس قانون هوای پاک تنها یکی از چندین دستگاه متولی در رفع آن می باشد اما در بین افکار عمومی اولین دستگاهی که به آن انتقاد وارد می شود شهرداری است که می طلبد شورای شهر و شهرداری نسبت به تبیین سهم خود از حل برخی از مشکلات شهر تهران اطلاع رسانی دقیقی انجام دهند.

آنچه که واضح و مبرهن است این است که شورای شهر و شهرداری همه تلاش خود برای اصلاح این موضوع و تخصیص دوباره کمکی از سوی دولت در سالها گذشته صورت می گرفت انجام داد و متاسفانه دولت با وجود اینکه شهردار تهران در هیات دولت عضویت دارد همکاری و مساعدت های لازم را انجام نمی دهد. امیدواریم که در روزهایی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت 3 شیفته در حال بررسی لایحه بودجه 1401 در صحن علنی می ‎باشند این موضوع را مدنظر قرار دهند و نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند. شهر تهران 30 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد و ریاست این مجلس را محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران عهده دارد است و خود بر این موارد آگاهی می باشد که همین سبب امیدواری برای اصلاح این موضوع است.

قطعاً موفقیت شهرداری و شورای شهر به عنوان نمایندگان جریان اصولگرایی که از سوی مردم انتخاب شدند در ایجاد رفاه، آرامش و آسایش شهروندان پایتخت در نگاه افکار عمومی بر عملکرد دولت و مجلس نیز تاثیر خواهد گذاشت و چه بسا در دوره‎ های مختلف همین موضوع سبب پیروزی اصولگرایان در انتخابات آتی شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر