کد خبر: 128000
A

زهرا نژاد بهرام: تشکل های غیر دولتی در ایران به دلیل نگاه سیاسی دولت ها دچار افول شده است

در آخرین نشست کمیسیون زنان باران با توجه به روز جهانی تشکلهای غیر دولتی؛ زهرا نژادبهرام یکی از اعضا کمیسیون با ارائه گزارشی از وضعیت تشکلهای غیر دولتی در ایران و اشاره به ساختار تشکیلاتی این نوع تشکلها یاد اور شد ویژگی داوطلبانه ای این نوع تشکلهای بستری برای تعامل اجتماعی و فرصتی برای نهادینه سازی مشارکت اجتماعی است

زهرا نژاد بهرام: تشکل های غیر دولتی در ایران به دلیل نگاه سیاسی دولت ها دچار افول شده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در آخرین نشست کمیسیون زنان باران با توجه به روز جهانی تشکلهای غیر دولتی؛ زهرا نژادبهرام یکی از اعضا کمیسیون با ارائه گزارشی از وضعیت تشکلهای غیر دولتی در ایران و اشاره به ساختار تشکیلاتی این نوع تشکلها یاد اور شد ویژگی داوطلبانه ای این نوع تشکلهای بستری برای تعامل اجتماعی و فرصتی برای نهادینه سازی مشارکت اجتماعی است .وی اضافه کرد تشکلهای غیر دولتی در ایران سابقه ای دیرین دارند اما با نام و ساختاری متفاوت و سمن ها یا تشکلهای غیردولتی بخشی از جامعه مدرن هستند که در طول دو دهه اخیر به فضای اجتماعی ایران وارد شدند  .

وی افزود در گذشته با توجه به آموزه های دینی و فرهنگی؛ ایرانیان سهم زیادی در فعالیت های خیریه داشتند اما دردوهه اخیر با رشد جامعه مدنی تشکلهای غیر دولتی بستری متفاوت برای ارائه خدمات داوطلبانه گشوده اند .

وی اضافه کرد تشکلهای غیر دولتی از نظر حوزه فعالیت به منطقه ای و ملی و بین المللی و از نظر نوع فعالیت به توسعه ای ، حمایتی و خیریه قابل تقسیم هستند  .

 

نژادبهرام با اشاره به رشد سینوسی تشکلهای غیر دولتی در ایران که در دوره هایی روبه افزایش بوده اند و در دوره هایی محدود شده اند، یاد آور شد با توجه به رویکرد دولتها درایران میزان فعالیت و گستردگی تشکلها و همچنین نوع فعالیت ها  آنها دچار تحولاتی شده است.

 

وی اضافه کرد با توجه به اینکه باران یک تشکل غیر دولتی است ضرورت بررسی نقاط قوت و ضعف تشکلهای در اینده فعالیت آن ضروری می باشد.

 

وی همچنین با بر شمردن مسائلی که منجر به ضعف فعالیت تشکلها شده گفت: سیاسی شمردن تشکلهای غیر دولتی از سوی برخی دولتها درایران و داشتن نوعی نگاه امنیتی موجب افول فعالیت انها شده است . وی اضافه کرد: تشکلهای غیر دولتی به جهت مهارت های کم در نهادینه ساختن اصول این نوع سازمانها همچون غیر دولتی ، غیر سیاسی ، غیر انتفاعی ،رسمی و دواطلبانه بودن ؛ با مشکلات زیادی روبه رو شدند .

 

نژادبهرام با اشاره به اینکه درابتدای تشکیل این نوع تشکلها برخی از داوطلبین به این سازمانها به عنوان فرصتی شغلی نگاه می کردند یادآ ور شد این مهم باعث نوعی اختلاط میان فعالیت های غیر انتفاعی و شرکت های خصوصی برای این نوع سازمانها شد .وی نداشتن قانون مشخص و استفاده از ظرفیت های سایر قوانین که به درستی موقعیت این نوع سازمانها را تبیین نکرده از دلایل اصلی این اختلاط در فعالیت دانست .

 

 وی همچنین با اشاره به نقش تشکلهای در توسعه جامعه مدنی و ترویج مسوولیت پذیری اجتماعی و ارتقا فرصت های مشارکت برای جامعه یاد اور شد که ایران کشوری است که هم اکنون افزون بر 22 هزار تشکل ثبت شده دارد اما به دلیل اختلاط فعالیت های خیریه ای با توسعه ای از یک سو و بی اعتمادی نهادهای حاکمیتی از سوی دیگر به این نوع سازمانها و نداشتن قانون واحد برای فعالیت، انها چالشهای زیادی  پیش رو دارند .

 

درادامه این جلسه خانم دکتر کولایی از دیگر اعضا این کمیسیون با اشاره به تهاجم روسیه به اکراین به تشریح وضعیت بروز جنگ و ادامه ان پرداخت .وی اشاره کرد کم توجهی به شرایط ژئوپلتیکی روسیه از سوی غرب از یک سو و شوق رهبران اکراین برای اتصال به اتحادیه اروپا از سوی دیگر در کنار نوعی زیاده خواهی برخاسته از امنیت جویی روسیه بستر بروز این تهاجم بوده است.

 

وی اضافه کرد اصولا تهاجم به یک کشور و خدشه وارد اوردن به آن امری مردود است و ضرورت توقف و رفع اختلافات به صورت گفتگو و بکار گیری دیپلماسی ضرورتی انکار ناپذیر است و ایران نیز با عنایت به ساختار انقلاب و سیاست خارجی برگرفته از ان و حمایت از محرومان بایستی دراین زمینه  خواستار توقف جنگ و توصیه به گفتگو و دیپلماسی داشته باشد و تهاجم را محکوم کند .

 

در ادامه خانم دکتر فلاحتی با ارائه گزارشی از وضعیت زنان در 4 دهه گذشته در حوزه های اموزشی ، بهداشتی ، مدیریتی ، سیاسی و اقتصادی تصویری از رشد و تحول موقعیت زنان در ایران و نقاط قوت و ضعف آن ارائه کرد که بزودی از سوی کمیسیون انتشار خواهد یافت. 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر