کد خبر: 128777
A

فرمانده مرزبانی: اگر یک کولبر با خودش سلاح وارد کند وضعیت امنیتی کشور چه می شود؟/ کشورهای همسایه به کولبران شلیک می کنند

من می‌گویم ۱۹۹ نفر از ۲۰۰ نفر از این کولبران همان اقلام عادی را جابجا می‌کنند اما اگر یک نفر از این افراد هم خدایی نکرده با خود سلاح بیاورد وضعیت امنیتی چطور می‌شود؟

فرمانده مرزبانی: اگر یک کولبر با خودش سلاح وارد کند وضعیت امنیتی کشور چه می شود؟/ کشورهای همسایه به کولبران شلیک می کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ سردار احمدعلی گودرزی در حاشیه نشست خبری خود با اشاره به تمایل سفر شماری از هموطنان از طریق مرزهای زمینی به کشور عراق و زیارت عتبات در ایام نیمه شعبان و نوروز گفت: در این زمینه ما مشغول رایزنی با طرف عراقی هستیم؛ اما در حال حاضر برابر تصمیم دولت عراق هیچ گونه مجوزی برای تردد مرزی از ایران به سمت عراق صادر نشده، از این رو هیچ ترددی از مرزهای خسروی، مهران، چزابه و شلمچه به سمت کشور عراق صورت نمی‌گیرد و از مردم می‌خواهیم که از حرکت به سمت مرزها خودداری کنند.

وی افزود: البته ما در حال رایزنی درباره این موضوع هستیم و به محض صدور مجوز تردد آن را از طریق رسانه‌های رسمی اعلام خواهیم کرد. از این رو از مردم درخواست داریم که فعلا از مراجعه به مرز پرهیز کنند.

توضیح درباره وضعیت کولبران در مرز

گودرزی به وضعیت کولبران در مرزها نیز اشاره کرد و گفت: تا سال ۱۳۹۶ کولبران افراد مشخصی بودند که اطلاعات آنان در مرزها ثبت شده و مرزبانی و دستگاه‌های مختلف از هویت و اقدامات آنان باخبر بودند و ما نیز به صورت رندم بر آنها نظارت داشتیم اما این موضوع قانونی نبود و در قانون به آن اشاره نشده بود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ هیات وزیران آئین‌نامه مبادله کالا را تغییر داد و از این رو شرایط کولبری نیز تغییر کرد و همین موضوع نیز سبب شد تا برخی افراد به کولبری غیر قانونی روی آورند. به همین دلیل نیز ما با آنها برخورد می‌کنیم.

البته ما حامی مرزنشینان هستیم اما حمایت ما به حکم قانون است. ما در بررسی که انجام دادیم دیدیم که از حدود ۲۰ کولبر که به یکی از کشورهای مرزی رفته بودند ۱۹ نفر از آنها حتی ساکن همان استان مرزی نیز نبوده و از استان‌های مرکزی کشور یا استان های مجاور استان‌های مرزی آمده بودند. خب اینطور که نمی‌شود عده‌ای ساعت ۲ نصف شب خط مرزی را بشکنند. من می‌گویم ۱۹۹ نفر از ۲۰۰ نفر از این افراد هم همان اقلام عادی را جابجا می‌کنند اما اگر یک نفر از این افراد هم خدایی نکرده با خود سلاح بیاورد وضعیت امنیتی چطور می‌شود؟

گودرزی افزود: البته ما با دولت رایزنی‌هایی انجام دادیم تا مشکل کولبری را بطور اساسی حل و فصل کنند. البته توجه هم داشته باشید که طرف مقابل نیز با کولبران تعارفی ندارد و  ممکن است به آنها شلیک کند. ما مواردی را دیده‌ایم که بعد از آب شدن برف‌ها در آن سوی مرز مورد اصابت گلوله طرف مقابل قرار گرفته و کشته شدند. آنها هم توجیه‌شان این است که می‌خواهند از کشورشان دفاع کنند./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر