کد خبر: 129130
A

اعطای مرخصی نوروزی به ۵ هزار زندانی در استان تهران

رئیس کل دادگستری استان تهران و هیات قضایی همراه به‌منظور رسیدگی به درخواست‌ها، مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مددجویان از ندامتگاه اوین بازدید کرد و از اعطای مرخصی به بیش از پنج هزار نفر از مددجویان در ایام تعطیلات نوروز خبر داد.

اعطای مرخصی نوروزی به ۵ هزار زندانی در استان تهران

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ و به نقل از  دادگستری کل استان تهران، علی ‌القاصی مهر، در پنجمین روز از سال ۱۴۰۱ و در اولین بازدید خود در سال جدید به‌منظور رسیدگی به درخواست‌ها، مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مددجویان و در راستای سیاست‌های کلان قوه قضاییه، در رأس یک هیأت قضایی، در ندامتگاه اوین حضور یافت.

 

وی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این ندامتگاه در جریان نحوه ارائه خدمات به مددجویان قرار گرفت و به طور مستقیم و بدون واسطه مشکلات و مسائل مددجویان را شنید و دستور لازم را به‌منظور حل مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آن‌ها صادر کرد.

 

رئیس کل دادگستری استان تهران در حاشیه این بازدید ضمن گرامی‌داشت سال نو با تشریح دلایل این بازدید اظهار داشت: در راستای تاکیدات ریاست قوه قضاییه مبنی بر لزوم اهتمام و مراقبت ویژه نسبت به محکومان و افراد تحت قرار به‌ویژه در ایام تعطیلات نوروز، پرهیز از بازداشت بی‌جهت اشخاص، عدم بروز اطاله در تعیین تکلیف افراد بازداشتی و مهیا کردن زمینه اعطاء مرخصی و آزادی به محکومانی که آزادی آن‌ها مخل نظم و امنیت جامعه نیست، صبح امروز با حضور یک هیات قضایی در ندامتگاه اوین، از بندهای مختلف این ندامتگاه بازدید به‌عمل آمد و موارد فوق‌الذکر با حضور هیات قضایی همراه احصاء شد.

وی از دیگر مزایای انجام بازدیدهای دوره‌ای از زندان‌ها را حصول اطمینان از صحت تصمیمات و اقدامات قضایی قضات در خصوص افرادی دانست که به زندان اعزام می‌شوند و عنوان کرد: در جریان این بازدید، همچنین درخواست‌های حقوقی و قضایی محکومان و افراد تحت قرار بررسی می‌شود تا در صورت اینکه شرایط برخورداری از مرخصی را دارند، نسبت به اعطا مرخصی به این افراد با رعایت موازین قانونی اقدام شود.

القاصی با اشاره به اشراف کامل مجموعه قضایی استان تهران نسبت به وضعیت زندانیان در دوران تعطیلات نوروز در شیفت‌های تعیین شده و بررسی تمامی درخواست‌های مددجویان، گفت: هدف این است که در فرایند تصمیمات قضایی، رسیدگی‌ها و اجرای مجازات‌ها اولا موازین قضایی و قانونی رعایت شود، دوما حقی از کسی تضییع نشود و در نهایت در راستای تاکیدات ریاست قوه قضاییه از صحت عمل تصمیمات و دستورات همکاران اطمینان حاصل شود و اگر احیانا موانعی وجود دارد که موجب اطاله بازداشت فرد شده، بلافاصله ورود شود و دستورات قضایی لازم به‌منظور تعیین تکلیف وضعیت این افراد صادر شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه بنابر این است که در روزهای آتی وضعیت مابقی زندان‌های استان تهران از حیث موارد فوق‌الذکر مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در جریان بازدید امروز، با تعدادی از زندانیان که تحت قرار بودند و تعدادی از محکومان مالی، ملاقات انجام و وضعیت تعدادی از آن‌ها مشخص شد و دستوراتی در راستای تسریع در تصمیم‌گیری‌های قضایی در خصوص قرارهای تامین متهمان صادر شد.

وی ابراز امیدواری کرد تا با حضور همکاران در ندامتگاه اوین در امورات قضایی مددجویان تسریع شود و گفت: در خصوص کلیه مددجویانی که شرایط و استحقاق برخورداری از مرخصی و سایر تاسیسات ارفاقی را داشته‌اند، اقدامات لازم انجام شده؛ مگر افرادی که آزادی آن‌ها مخل نظم و امنیت جامعه باشد و یا آزادی آن ها برای جامعه ایجاد مشکل کند.

القاصی از اعطاء مرخصی به بیش از پنج هزار نفر از مددجویان در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: اغلب این افراد، کسانی هستند که جرایم آن‌ها جزء جرایم مهمه نیست و معمولا کسانی هستند که جرایم آن‌ها مالی است و مخل نظم و امنیت شهروندان نیست و آزادی آن ها نیز مخاطره‌ای برای جامعه در پی ندارد.

رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین از قرار داشتن یک هزار نفر تحت نظارت الکترونیک به وسیله پابند الکترونیک خبر داد و عنوان کرد: در مجموعه قضایی استان تهران سعی شده تا فشارهایی که ناشی از زندان و محیط زندان به خانواده‌های زندانیان تحمیل شده، کاهش پیدا کند و  سعی شد تا آسیب‌ها و عوارض زندان با این اقدامات برای زندانیان کاهش یابد.

وی در جریان این بازدید به معاونان خود ماموریت داد تا نسبت به وضعیت زندانیان بلاتکلیف، نارضایتی مددجویان از قضات و ماموران زندان، عدم صدور رای در مدت زمان متعادل و اطاله بازداشت مددجویان پیگیری‌های لازم را به‌عمل آورند.

 

بر اساس این گزارش، در این بازدید جواهری، بهشتی و پسندیده، معاونان قضایی دادگستری استان تهران، یحیی جعفری رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، حجت‌الاسلام دهقانی‌نیا معاون محاکم تهران و حجت‌الاسلام فیروزجایی معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها نیز در ندامتگاه اوین حضور یافتند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر