کد خبر: 129241
A

یک وکیل دادگستری: اظهارات اخیر مومن نسب اعتراف صریح به ارتکاب برخی جرایم نظیر جعل، نشر اکاذیب و حتی اقدام علیه امنیت ملی است، باید پیگیری قضایی شود

علی مجتهد زاده وکیل دادگستری به اظهارات اخیر روح الله مومن نسب از طراحان و هواداران طرح صیانت درباره ساختن اکانت فیک واکنش نشان داد و آن را مصداق اقدام علیه امنیت ملی دانست

 یک وکیل دادگستری:  اظهارات اخیر مومن نسب  اعتراف صریح  به ارتکاب برخی جرایم نظیر جعل، نشر اکاذیب و حتی اقدام علیه امنیت ملی است، باید پیگیری قضایی شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علی مجتهد زاده وکیل دادگستری به اظهارات اخیر روح الله مومن نسب درباره ساختن اکانت فیک واکنش نشان داد و  نوشت: سخنان اخیر ‎ روح‌الله مومن نسب درباره ساخت اکانت فیک به اسم افراد مشهور از نظر حقوقی به مثابه اعتراف صریح وی به ارتکاب برخی جرایم نظیر جعل، نشر اکاذیب و حتی اقدام علیه امنیت ملی است که همگی آنها ظرفیت پیگیری قضایی دارند. 

مطابق مواد ۶، ١٢ و ١٣ قانون جرایم رایانه‌ای ساخت اکانت فیک به نام دیگران مصداق «جعل هویت رایانه‌ای» است. نکته اینکه قانون در چنین مواردی ارتکاب این جرایم را علیه افراد به بهانه مخالفت آنها با نظام یا چیزهایی شبیه به این مشروع ندانسته و این اعمال به طور کلی جرم هستند.

کما اینکه در این ویدئو خود آقای مومن نسب مدعی شده که علیه خود او در اینستاگرام حساب جعلی ساخته شده بوده و واکنش وی هم مراجعه به مرجع قضایی و طرح شکایت بوده. هر چند اگر روایتش از واکنش بازپرس صحت داشته باشد باید اذعان کرد که مقام قضایی در این مورد و با این واکنش تخلف کرده است

مطابق ماده ۶٩٨ ق.م.ا اقدام آقای مومن نسب و دوستان ایشان مصداق نشر اکاذیب نیز می‌باشد که در اینجا نیز عقاید و گرایش‌های فردی که علیه وی نشر اکاذیب شده، اهمیت حقوقی ندارد.

اما اقدام مورد اشاره از یک منظر می‌تواند مصداق تبلیغ علیه نظام هم باشد که یکی از جرایم علیه امنیت ملی است. این موضوع در ماده ۵٠٠ ق.م.اجرم‌انگاری شده و هر نوع فعالیتی که دلالت بر اشاعه، گسترش و انتشار موضوعاتی علیه نظام باشد مصداق آن است.

از آنجا که اقدام آقای مومن نسب و دوستان ایشان و علنی شدن آن به مثابه قرار دادن نظام در مظان اتهام جعل و فریب و تهمت سازمان‌یافته است، دادستان وظیفه دارد برای اعاده حیثیت از نظام علیه اقدام این افراد اعلام جرم کند. این اعمال به دلیل وجه عمومی جرم، مشمول گذر زمان نمی‌شوند.

اما نکته دیگر این است که چه کسی باور می‌کند آقای مومن‌نسب و دوستانش این اقدام را فقط در قبال اپوزیسیون برانداز انجام داده‌اند؟ آیا امکان اینکه همین دست اقدامات توسط ایشان یا گروه‌های مشابه علیه رقبای سیاسی داخلی صورت گرفته باشد وجود ندارد؟

از آنجا که در سال‌های اخیر به کرات همین دست اقدامات علیه جریان‌ها و شخصیت‌های داخل نظام که با امثال آقای مومن‌نسب زاویه فکری داشته‌اند صورت گرفته، وظیفه نهاد امنیتی است که به صورت روشن در این باره از وی تحقیق کند و وظیفه نهاد قضایی است که چنین چیزی را از نهاد امنیتی تقاضا کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر