کد خبر: 129749
A

درویش: رئیسی دستور اجرایی شدن طرح پتروشیمی در میانکاله را داده است/ در تعطیلات نوروز زمین میانکاله را کندند و حصارکشی کردند

فعال محیط زیست گفت: شنیدیم که آقای رئیسی به میانکاله، گرگان و شهر‌های اطراف رفته و دستور اجرایی شدن این طرح‌ها را داده است که این هم در نوع خودش بسیار عجیب و نگران کننده است. به نظرم سازمان محیط زیست باید جدی‌تر از مایملک محیط زیست دفاع و حمایت کند.

درویش: رئیسی دستور اجرایی شدن طرح پتروشیمی در میانکاله را داده است/ در تعطیلات نوروز زمین میانکاله را کندند و حصارکشی کردند

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد درویش کارشناس محیط زیست نیز درباره وضعیت تالاب میانکاله می‌گوید: منطقه میانکاله تنها عرض ساحلی شمالی کشور ما به طول حدود ۷۰ کیلومتر است که تاکنون از هر نوع توسعه‌ای بری بوده و توانسته‌اند از نوار ۹۰۰ کیلومتری، این ۷۰ کیلومتر را محافظت کنند. این منطقه استراتژیک و راهبردی برای ایران است و بهترین محل برای تخم‌ریزی ماهیان خاویاری بوده است؛ همچنین یکی از مبادی ورودی پرندگان مهاجر محسوب می‌شود. این منطقه ارزش‌های اکولوژیکی خاصی دارد و به همین دلیل است که با عالی‌ترین تمهیدات از سوی پارک ملی محافظت شده است. زمانی که یک منطقه‌ای را پارک ملی تحت عنوان محافظت شده معرفی می‌کند، به هیچ عنوان نباید به جز کاربرد‌های محافظتی، توسعه دیگری داشته باشد و این شگفت‌آور است که دولت تصمیم گرفته است در آنجا پتروشیمی احداث کند.

درویش ادامه داد: طبیعی است که دولت به نمایندگی سازمان محیط زیست، جلوی این اقدام را بگیرد و نباید اجازه می‌داد کار به فشار و اعتراض مسئولان، مردم و فعالان محیط زیست برسد. امیدوارم این فشار‌ها سبب شود دولت رئیسی، دیگر دست به چنین حرکت‌هایی نزند و با قاطعیت بیشتری به وظایف خود عمل کند.

به جز پتروشیمی‌ میانکاله، طرح‌های بدون ارزیابی دیگری هم در دست اجراست

او می‌گوید: علاوه بر تاسیس پتروشیمی در میانکاله، چند پروژه گردشگری وجود دارد که بدون ارزیابی می‌خواهند دست به توسعه آن مناطق بزنند که نگرانی جدی فعالان و متخصصان این حوزه را به همراه داشته است. کسی از جزئیات این طرح‌ها اطلاعی ندارد و سازمان محیط زیست هم هیچ بررسی در خصوص این طرح‌ها انجام نداده و در وبسایت سازمان محیط زیست هم که باید گزارش‌های این موارد وجود داشته باشد، چیزی وجود ندارد. فقط شنیدیم که آقای رئیسی به میانکاله، گرگان و شهر‌های اطراف رفته و دستور اجرایی شدن این طرح‌ها را داده است که این هم در نوع خودش بسیار عجیب و نگران کننده است. به نظرم سازمان محیط زیست باید جدی‌تر از مایملک محیط زیست دفاع و حمایت کند.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه کلنگ‌زنی در میانکاله مجوز قانونی نداشت، گفت: این‌ها در تعطیلات نوروزی از فرصت استفاده کرده و به آنجا رفتند و زمین را کندند و حصارکشی کردند. شخصیت‌های حقیقی با حقوقی که پشت این موضوع هستند باید مجازات شوند و درس عبرتی برای دیگران شود که تخلفات غیرقانونی انجام ندهند.

درویش می‌گوید: برای دستگاه‌های نظارتی و امنیتی اصلا سخت نیست که بخواهد پشت پرده این ماجرا را واکاوی و بررسی و شناسایی کرد. در روز روشن ده‌ها لودر و بولدوزر به منطقه بردند بنابراین آنها طبیعتا شناسنامه‌دار هستند و پیدا کردنشان کار سختی نیست. این افراد با شعار‌های دل‌فریب مانند اینکه می‌خواهیم در شرق مازندران و غرب استان گلستان رونق اقتصادی ایجاد کنیم، ورود می‌کنند، ولی این رونق به جای اینکه پایدار باشد بر شدت ناپایداری اضافه می‌کند و همان بلایی که به بهانه رونق اقتصادی بر سر دریاچه ارومیه، زاینده رود، گاوخونی، بختگان و خوزستان آمد، بر سر میانکاله هم خواهد آمد.

این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه همین حالا به دلیل افزایش بارگذاری در بالا دست، میزان ورودی آب شیرین به منطقه میانکاله کاهش پیدا کرده است، گفت: صنعت پتروشیمی صنعتی به شدت آب‌بر است و نیاز آبی آن حتی از صنعت فولاد هم بیشتر است، پس بنابراین احتمال کاهش آب شیرین در منطقه افزایش پیدا می‌کند که همین موضوع موجب خشکی بیشتر میانکاله می‌شود و باعث مسمومیت زیست‌مندان دریایی و پرندگان می‌شود و ثبات منطقه از بین خواهد رفت و در درازمدت با یک فروپاشی اکولوژیکی در منطقه روبرو خواهیم بود./ رویداد24

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر