کد خبر: 129797
A

رئیس شورای امنیت کشور خواهان بررسی اثرات تجمعی پروژه های انتقال آب بر خوزستان شد + سند

ه دنبال انتشار نامه جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس به رئیس شورای امنیت کشور و انتقاد از استمرار رویه های غلط دولت های گذشته در خصوص انتقال آب رودخانه های خوزستان در دولت جدید، احمد وحیدی طی دستوری که رونوشت آن به معاونت امنیتی و عمرانی وزارت کشور ارسال شده است خواهان بررسی اثرات تجمعی پروژه های انتقال آب کارون بر خوزستان شد. اگر این دستور محقق شود برای اولین بار است که بررسی اثار تجمعی پروژه های انتقال آب کارون در دستور کار دولت قرار می گیرد.

رئیس شورای امنیت کشور خواهان بررسی اثرات تجمعی پروژه های انتقال آب بر خوزستان شد + سند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به دنبال انتشار نامه جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس به رئیس شورای امنیت کشور و انتقاد از استمرار رویه های غلط دولت های گذشته در خصوص انتقال آب رودخانه های خوزستان در دولت جدید، احمد وحیدی طی دستوری که رونوشت آن به معاونت امنیتی و عمرانی وزارت کشور ارسال شده است خواهان بررسی اثرات تجمعی پروژه های انتقال آب کارون بر خوزستان شد. اگر این دستور محقق شود برای اولین بار است که بررسی اثار تجمعی پروژه های انتقال آب کارون در دستور کار دولت قرار می گیرد. نماینده آبادان در نامه خود به رئیس شورای امنیت کشور  از رویه های غیر علنی و غیر قانونی استانداران و مقامات امنیتی دو استان اصفهان و چهارمحال بختیاری در توافق برای اجرای پروژه های انتقال آب کارون در پشت درهای بسته و بدون اطلاع مسئولان و نمایندگان خوزستان انتقاد کرد و تاکید کرد خوزستان ظرفیت انتقال آب ندارد. گفتنی است بر اساس مکاتبه جلیل مختار و مستنداتی که ارایه کرده است نشان می دهد که تجهیز کارگاه تونل بهشت آباد در چرمهین پس از توافق غیر علنی مقامات دو استان اصفهان و چهارمحال بختیاری در شورای امنیت کشور انجام شده است. توافقی که سازمان محیط زیست آن را غیر قانونی اعلام کرده است. تاکنون مقامات دو استان اصفهان و چهارمحال بختیاری در مورد محتوای این نامه اظهار نظر نکرده اند.

متن کامل نامه انتقادی جلیل مختار به رئیس شورای امنیت کشور به شرح زیر است:

جناب آقای احمد وحیدی

ریاست محترم شورای امنیت کشور

موضوع: توضیح در رابطه با سد و تونل انتقال آب پلان، پشندگان وگوکان در سرشاخه های دز و الحاق مراتع کرتک، تیزاب و لاشه از استان چهارمحال بختیاری به استان اصفهان

با سلام و دعای خیر

احتراما به استحضار می رساند بنا بر برخی اخبار مقرر است مراتع کرتک، تیزاب و لاشه از استان چهارمحال بختیاری منتزع و به استان اصفهان الحاق شود. تغییر در تقسیمات کشوری به خودی خود نه تنها آسیب زننده نیست بلکه اگر بر مبنای آمایش سرزمین باشد می تواند به ارتقاء مناطق مختلف کشور منجر شود اما آنچه به این نگرانی ها دامن زده است آن است که مناطق منتزع شده با هدف تسهیل در اجرای پروژه های انتقال آب پلان، پشندگان و گوکان در سرشاخه های رودخانه دز می باشد که بر مبنای مطالعات قرار است به صورت سالانه حدود 525 کیلومتر مکعب آب با تونلی به طول 38 کیلومتر و قطر 6 متر از سرشاخه های رودخانه دز به زاینده رود منتقل کند. صرف نظر از اینکه آیا چنین حجم آبی وجود دارد یا خیر، استان خوزستان ظرفیت انتقال آب ندارد و همه تلاش نمایندگان و فعالان محیط زیست و مردم در جهت لغو پروژه های گذشته است به گونه ایی که به واسطه انتقال آب های پیشین حوزه انتخابیه اینجانب یعنی آبادان فاقد آب شرب با کیفیت است و شاهد پیش روی آب شور دریا و خشک شدن نخیلات و کشاورزی مردم هستیم. لذا خواهشمند است دستور فرمائید:

1- ضمن توضیح انتقال آب های مورد اشاره در سرشاخه دز؛ سیاست غلط دولت های پیشین در خصوص انتقال آب رودخانه های خوزستان مطابق با وعده عمومی و علنی رئیس جمهور در قبل از انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری شود.

2- از آنجا که اجرای پروژه های انتقال آب مبتنی بر مصوبات غیر قانونی شورای امنیت کشور در دولت های گذشته بوده است و از آنجا که مصوبات شورای امنیت کشور مبتنی بر توافقات شورای تامین دو استان اصفهان و چهارمحال بختیاری بدون لحاظ کردن وضعیت محیط زیستی و اقلیمی خوزستان بوده است خواهشمند است هرگونه تصمیم گیری در خصوص سرشاخه های رودخانه های خوزستان در دیگر استان ها با مشارکت مسئولان استان خوزستان و اطلاع نمایندگان خوزستان صورت پذیرد و رویه خلاف قانون سنوات گذشته اصلاح گردد.

3- با توجه به تصمیمات غیر قانونی صورت گرفته در سنوات قبل نظیر توافق شورای تامین استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان در شورای امنیت کشور تحت عنوان بررسی مسائل مربوط به حوضه آبی زاینده رود مطابق تصویر نامه شماره 27365/م مورخ 13 / 6/ 98 مبنی بر توافق اجرای پروژه های انتقال آب بن – بروجن ، کوهرنگ سه ، سبزکوه و گلاب و تونل بهشت آباد که خوشبختانه سازمان حفاظت محیط زیست کشور طی نامه شماره 430 / م / 3 / 62 – 2 مورخ 22 / 2 / 99 در خصوص عدم مطابقت مصوبه جلسه شورای امنیت با قانون تذکر دادند دستور فرمائید یک نسخه از توافقات بین استانی در خصوص انتقال آب های خوزستان در شورای امنیت کشور برای اینجانب ارسال گردد.

با تشکر

جلیل مختار

Image title

 

 

 

 

Image title

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر