کد خبر: 129930
A
دیده بان ایران بررسی کرد؛

سرنوشت «سامانه شفافیت شهرداری تهران» چه شد؟/ نه حقوق مدیران شهرداری مشخص است و نه میزان قرار دادها

«شفافیت»، واژه‌ای پُر رمز و راز و همانطور که از نامش پیداست در خودش حقایقی پنهان دارد، حقایقی که اگر هر مسئولی این‌روزها آن را علنی کند شاید بسیاری ازشک و شبهات شهروندان به حداقل ممکن برسد، در راستای انجام این کار شهرداری تهران در دوره پنجم، سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه شفافیت شهرداری تهران» راه اندازی کرد که مقرر شده بود در این سامانه تمامی اقدامات و قراردادهای شهرداری برای مردم بارگذاری و شفاف شود. مدیریت شهری دوره پنجم در روزهای آخر کاری خود با انتشار قراردهایی هنگفت و تعجب آور، حاشیه‌هایی را برای خود ایجاد کرد اما این موضوع همین جا نماند و با روی کار آمدن مدیریت شهری دوره ششم، این سامانه دچار هیچ‌گونه تغییر و تحولی نشد، دوره ای که کار خودش را با شعار شفافیت آغاز کرده بود حتی برای به روز رسانی این سامانه تا به امروز هیج اقدامی انجام نداده به طوری که چنین کاری صدای شورای شهری ها را هم در آورده است.

 سرنوشت «سامانه شفافیت شهرداری تهران» چه شد؟/ نه حقوق مدیران شهرداری مشخص است و نه  میزان قرار دادها

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «شفافیت»، واژه‌ای پُر رمز و راز و همانطور که از نامش پیداست در خودش حقایقی پنهان دارد، حقایقی که اگر هر مسئولی این‌روزها آن را علنی کند شاید بسیاری ازشک و شبهات شهروندان به حداقل ممکن برسد، در راستای انجام این کار شهرداری تهران در دوره پنجم، سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه شفافیت شهرداری تهران» راه اندازی کرد که مقرر شده بود در این سامانه تمامی اقدامات و قراردادهای شهرداری برای مردم بارگذاری و شفاف شود.

مدیریت شهری دوره پنجم در روزهای آخر کاری خود با انتشار قراردهایی هنگفت و تعجب آور، حاشیه‌هایی را برای خود ایجاد کرد اما این موضوع همین جا نماند و با روی کار آمدن مدیریت شهری دوره ششم، این سامانه دچار هیچ‌گونه تغییر و تحولی نشد، دوره ای  که کار خودش را با شعار شفافیت آغاز کرده بود حتی برای به روز رسانی این سامانه تا به امروز هیج اقدامی انجام نداده به طوری که چنین کاری صدای شورای شهری ها را هم در آورده است.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران در این باره به دیده بان ایران می گوید: بارها تذکر دادم که چرا این سامانه به روزرسانی نمی شود اما نه پاسخی بابت تذکرات دریافت کردم و نه سامانه ها بروز شدند. وقتی از سازمان فاوا می پرسیم پاسخ می دهند که ما فقط زیرساخت را آماده می کنیم و آقای محمدخانی باید گزارش های تخصصی را تایید کند و بعد از کنترل کمیته شفافیت بارگزاری شود اما متاسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

اما این تنها اولین تذکر نبوده و اعضای شورای شهر تهران در جلسات زیادی بر سر این موضوع بحث کردند البته نکته مهم دیگر این است که  از طرفی نه تنها گزارش ها به روز نمی شوند بلکه به گونه ای هم بارگزاری می شود که برای مردم قابل فهم نیست. مردم نمی توانند متوجه شوند ریز هزینه ها در کجا مصرف می شود  همچنین این بی توجهی به نوعی  ضعف برای مدیریت شهری دوره ششم است و به گفته ناصر امانی عضو کمیسیون بودجه شورای شهر تهران، نباید این بهانه ها را دست دیگران دهیم.

سامانه شفافیت و ساز و کارهای مربوط به آن روی زمین مانده و در حال حاضر مشخص نیست که در دوره فعلی چه قراردادهایی بسته شده و طبیعتا این کار سوالاتی را در ذهن ایجاد می کند!  همچنین در این سامانه حقوق مدیران و قراردادها هم پشت گوش انداخته شده و انگار در سایه ای از ابهام قرار گرفته است! به گفته برخی از مسئولان شهری، عدم به روز رسانی سامانه شفافیت مایه خجالت است و باید شهرداری تهران برای آن پاسخی داشته باشد! آیا این حق مردم نیست که بدانند هزینه ها صرف چه اموری می شود و برای افرایش رضایت و رفاه آنها چه قراردهایی به مرحله انجام می رسد؟ اقراریان عضو کمیسیوون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران بر این باور است که اگر در شهرداری شعار قشنگ  می دهیم اما عمل نکنیم، مردم حرف ما را قبول نمی‌کنند.

حدود 8 ماه از روی کار آمدن تیم جدید مدیریت شهری دوره ششم می گذرد و در همین ابتدا بر سر موضوع مهمی همچون شفافیت، دغدغه هایی بوجود آمده و باید منتظر ماند و دید که شهردار تهران قرار است چه زمانی دلیل قانع کننده ای برای بی توجهی به این مسئله مهم به شورای شهر و شهروندان ارائه کند!

و کاش فراموش نشود که « سعی تان در خدمت‌گذاری، معرفتان خواهد بود...»

منبع: سایت دیده بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر