کد خبر: 130960
A

۸۰ درصد تهرانی‌ها زیر خط فقر مسکن هستند/ ۴۳ درصد تهرانی‌ها مستأجر هستند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت:تهران نیازمند ۱۵۰ هزار مسکن است و ۸۰ درصد تهرانی‌ها زیر خط فقر مسکن هستند.

۸۰ درصد تهرانی‌ها زیر خط فقر مسکن هستند/  ۴۳ درصد تهرانی‌ها مستأجر هستند

به گزارش دیده بان ایران؛ حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در شصت و یکمین جلسه شورای شهر تهران درباره قرارگاه اجتماعی مسکن اظهار کرد: تهران ۱۱ درصد جمعیت کشور را در اختیار خود دارد و در بحث مسکن ملی باید آمار زیادی به تهران اختصاص یابد عمده تلاش دولت برای ساخت مسکن ملی باید در تهران باشد.
وی ادامه داد: بر اساس شاخص‌های جهانی تنها دمشق وضعیتی بدتر از تهران دارد و این درحالی است که در قانون شهرداری ملزم به برنامه‌ریزی در خصوص مسکن است همچنین شهرداری مکلف به بهسازی و نوسازی است.
صارمی درباره اهداف قرارگاه اجتماعی مسکن گفت: تقویت پژوهش‌های کاربردی در حوزه مسکن و برنامه ریزی جهت ایجاد سازوکار‌های تأمین مسکن گروه‌های کم برخوردار از اولیت‌های این قرارگاه است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: اگر دولت از ظرفیت شهرداری‌ها برای ساخت مسکن استفاده کند قطعاً عملکرد خوبی از خود به جای می‌گذارد.
وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر نیاز به مسکن افزایش یافته است گفت: شهر تهران با افزایش جمعیت مواجه است و از سویی دیگر قیمت خانه‌ها افزایش یافته است که توجه به این موضوعات در دستور کار قرارگاه اجتماعی مسکن است.صارمی ادامه داد: شهرداری نسبت به رفاه و کیفیت شهر تهران بی تفاوت نیست و در بحث افزایش مسکن به دنبال جلب مشارکت مردم و نقش آفرینی بخش خصوصی هستیم و در این راستا اعطای پروانه ساخت تسهیل میابد و به دنبال این هستیم که آمار اعطای پروانه‌ها را حداقل ۲ برابر کنیم.معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه متوسط رشد تهران کاهش نیافته است گفت: تهران دارای رشدی بالاتر از متوسط کشوری است و اگر فرض را بر افزایش جمعیت قرار دهیم باید مسکن مورد نیاز آن‌ها را هم فراهم کنیم.

 

 

وی ادامه داد: تهران نیازمند ۱۵۰ هزار مسکن است و انجام این کار مشکلات شهرداری تهران را می‌کاهد و ۸۰ درصد تهرانی‌ها زیر خط فقر مسکن هستند.
صارمی گفت: ۳۴ درصد جامعه تهران یک خانوار و دو خانوار هستند و ۴۳ درصد تهرانی‌ها مستأجر هستند و این درحالی است که آمار مستأجر نشینی در کشور ۲۵ درصد است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به رشد قیمت هر واحد مسکن گفت: این رشد از سال ۹۰ تا سال ۱۴۰۰ حدود هزار و ۶۲۵ درصد بوده است و قیمت هر متر مربع نیز حدود هزار و ۴۳۸ درصد افزایش یافته است.
وی گفت: تا پایان سال عملیات اجرایی ساخت ۵ محله آغاز می‌شود و حدود ۵ هزار واحد برای اولین بار با مرکزیت محله ایجاد می‌شود.
صارمی گفت: ساخت این مسکن‌ها بصورت تفاهم نامه‌ای و با همکاری بخش خصوصی انجام می‌شود و از محلات می‌خواهم تا زمین‌های خود را به سازمان نوسازی دهند، زیرا انجام این کار ما را در راه ساخت مسکن کمک می‌کند.معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: اراضی مستعد ساخت مسکن در مناطق مختلف تهران که امکان بارگزاری مسکن در آن‌ها وجود دارد را شناسایی کرده‌ایم.
وی با اشاره به تفاهم نامه با بنیاد مسکن گفت: در این رابطه برای ساخت ۱۰ هزار مسکن قرارداد امضا کرده‌ایم که عملیات اجرایی ۴ هزار واحد در منطقه ۱۶ و ۵ آغاز شده است.
صارمی درباره اهداف تفاهم نامه‌ها گفت: باید به کمک ظرفیت‌های بین بخشی فعالیت کرد دولت باید ظرفیت مدیریت شهری را پیاده سازی کند و شهرداری تهران نشان می‌دهد که ظرفیتش از دولت بیشتر خواهد بود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: یکی دیگر از مباحث مهم در حوزه ساخت مسکن اعطای پروانه‌ها است.

 

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر