کد خبر: 131014
A

علیرضابیگی: عراق و سدسازی در ترکیه باعث تشدید پدیده ریزگردها شده است

یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، گفت: به طور طبیعی سدسازی در کشور ترکیه بر کاهش سهم آبی بخش های مختلف و تشدید پدیده ریزگردها موثر بوده و باید از ظرفیت دیپلماسی در این حوزه استفاده کرد.

علیرضابیگی: عراق و سدسازی در ترکیه باعث تشدید پدیده ریزگردها شده است

به گزارش دیده بان ایران، احمد علیرضابیگی با اشاره به معضل ریزگردها و ضرورت پیگیری آن، بیان کرد: بحث ریزگردها یک موضوع جدید نیست و در حدود ۸ سال پیش ما شاهد اوج گرفتن پدیده ریزگردها در سطح کشور بودیم که زندگی در برخی از شهرها به ویژه اهواز را به شدت دچار مشکل کرد و امور زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی در ادامه اظهار کرد: یک توافقنامه ای بین ایران و عراق امضا شد و به دنبال آن مالچ پاچی در بخش هایی از هورالعظیم که منشاء ریزگردها بود انجام و این امر باعث شد تا مقداری جلوی تشدید این پدیده و بروز و ظهور آن به شکل قبلی گرفته شود.

بنظر می‌رسد در توافق مالچ‌پاشی بین ایران و عراق کارشکنی شده است

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بنظر می رسد اجرای این توافقنامه بین ایران و عراق دچار مشکل شده و در راستای مبارزه با پدیده ریزگردها آن اقدامی که باید، انجام نمی شود که باید در خصوص این کارشکنی توضیح داده شود.

این عضو کمیسیون امور داخلی ادامه داد: از سوی دیگر سدسازی هایی که در کشور ترکیه نیز انجام شده قطعا بر تشدید پدیده ریزگردها موثر بوده است و منجر به تقلیل سهم آبی بخش های مختلف شده است. باید از طریق حقوق بین الملل و مسیر دیپلماسی این موضوع را پیگیری کرد.

علیرضابیگی در پایان تاکید کرد: موضوع دیگری که در مبارزه با پدیده ریزگردها باید مورد توجه قرار گیرد، بحث آب های مرزی است. متاسفانه ما استفاده محدودی از منابع آب های مرزی داریم که باید از حقوق خود در حوزه آب های مرزی استفاده کنیم. در سنوات گذشته هم در بودجه رقم خوبی برای بهره گیری از آب های مرزی تخصیص یافت و هم مقام معظم رهبری منابعی را از صندوق توسعه برای مهار آب های مرزی در اختیار دولت قرار دادند. حال باید این گزارش ارائه شود که چه میزان از این اعتبارات برای این امر استفاده شده است.

 

منبع: ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر