کد خبر: 131061
A

صالح نیکبخت، حقوقدان: بالاترین مقام قضائی حق ایجاد ممانعت برای حضور خاتمی در مراسم افطار را ندارد/ حصر در قانون مجازات اسلامی وجود ندارد

علی شکوری‌راد، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران، روز گذشته در توئیتی از برگزاری ضیافت افطاری اعضای این جبهه در حسینیه جماران خبر داد. به گفته شکوری‌راد، سازمان اطلاعات سپاه از حضور سید محمد خاتمی در این مراسم جلوگیری کرده که این مسئله با انتقادات گسترده‌ای از سوی افکار عمومی مواجه شده است. صالح نیکبخت، حقوقدان و وکیل با سابقه دادگستری در واکنش به این اتفاق گفت این اقدام، صرف‌نظر از اینکه از جانب چه شخص یا مقامی صورت گرفته، حتی به حکم مراجع قضائی، خلاف حقوق طبیعی اشخاص بوده و از نظر اخلاقی نیز، رفتاری، خلاف شئون انسانی است.

 صالح نیکبخت، حقوقدان: بالاترین مقام قضائی حق ایجاد ممانعت برای حضور خاتمی  در مراسم افطار را ندارد/  حصر در قانون مجازات اسلامی وجود ندارد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علی شکوری‌راد، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران،  روز گذشته در توئیتی از برگزاری ضیافت افطاری اعضای این جبهه در حسینیه جماران خبر داد. به گفته شکوری‌راد، سازمان اطلاعات سپاه از حضور سید محمد خاتمی در این مراسم جلوگیری کرده که این مسئله با انتقادات گسترده‌ای از سوی افکار عمومی مواجه شده است. 

در همین رابطه، صالح نیکبخت، حقوقدان و وکیل با سابقه دادگستری در گفتگو با امتداد، ضمن اشاره به این مسئله و ابعاد حقوقی آن، اظهار داشت: این اقدام، صرف‌نظر از اینکه از جانب چه شخص یا مقامی صورت گرفته، حتی به حکم مراجع قضائی، خلاف حقوق طبیعی اشخاص بوده و از نظر اخلاقی نیز، رفتاری، خلاف شئون انسانی است. 

این اقدام با هیچ معیار و موازین قانونی منطبق نیست

می‌توان، افراد را ممنوع‌المنبر یا به حکم دادگاه، محکوم به برخی از مجازات‌های تبعی نمود اما، محروم کردن اشخاص، آن هم رئیس جمهوری که دوران ریاست وی در دولت، دوران طلایی تاریخ جمهوری اسلامی ایران بوده به هیچ وجه و با هیچ معیار قانونی انطباق ندارد. 

جلوگیری از فعالیت سیاسی اشخاص یا هرگونه اقدامی که مانع از تحقق حقوق مدنی افراد شود، اولا جز به حکم محکمه امکان‌پذیر نبوده و مضافا، همانگونه که پیش‌تر هم گفتم، جلوگیری از شرکت افراد از مراسمی به مانند ضیافت افطار با هیچ معیار و موازین قانونی منطبق نبوده و هیچکس را نمی‌توان از این اقدام، منع کرد. 

حتی بالاترین مقام قضائی هم حقی برای منع افراد از شرکت در مراسمی نظیر ضیافت افطار ندارد

شاید اقدام اخیر در جلوگیری از حضور سید محمد خاتمی در ضیافت افطار، خودسرانه بوده و طبیعی است که عوارض و انعکاس بیرونی آن نیز، بعد مشخص خواهد شد. حتی بالاترین مقام قضائی که حق صدور احکام را داراست، حقی برای منع کردن افراد از شرکت در مراسم ضیافت افطاری نخواهد داشت. 

 حصر نیز در قانون مجازات اسلامی کشور به عنوان مجازات برای افراد پیش‌بینی نشده

حتی حصر نیز در قانون مجازات اسلامی کشور به عنوان مجازات برای افراد پیش‌بینی نشده و اساسا، هیچکس را نمی‌توان بدون محاکمه در یک مرجع قضائی صالح، حصر کرد. افزون بر این برای سید محمد خاتمی، هیچ حکمی در این مورد صادر نشده و تا کنون نیز، ادعای اینکه شورایعالی امنیت ملی، دستور به ایجاد محدودیت برای ایشان داده باشد به اثبات نرسیده و دلیل آن، منتشر نشده است. 

به تصور من، آنچه در این روزها رخ داده، دقیقا ناکارآمدی دولت کنونی را نشان داده است. برای اینکه چنین ناکارآمدی‌هایی را از اذهان مردم دور کنند، وقایعی را رقم می‌زنند تا مسائل اصلی؛ مانند مفاسد اخیر افشا شده برخی مسئولین که سابقا خود را مدافع ۹۶ درصد از مردم معرفی می‌کردند از افکار عمومی پاک شود.

منبع:محمد جعفری/ امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر