کد خبر: 131367
A

راهکار حل مشکل زباله در سراوان چیست؟

علی فاخر استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران در یادداشت خود در سایت دیده بان ایران نوشت: شیب توده زباله انباشته شده در مدفن سراوان پایدار نیست. قبلا در جبهه شمالی رانشی در حدود سیصد هزار متر مکعب اتفاق افتاده که شش هکتار زمین را در زیر خود دفن کرده است. پوشش کناری در یکی از جبهه های این مدفن به صورت پشته سازی و اصلاح شیب انجام شده است که موفق بوده و باید ادامه یابد. مسئولین ادعا کرده اند که بهسازی مدفن سراوان شروع شده است. پیشنهاد می‌شود برای اطمینان مردم نگران منطقه، (اولا) طرح بهسازی را از طریق جراید در اختیار مردم قرار دهید و همچنین به مردم اجازه بازدید و نظارت ماهانه از پیشرفت عملیات بهسازی بدهید.

راهکار حل مشکل زباله در سراوان چیست؟

 دیده بان ایران؛ علی فاخر استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران در یادداشت خود  سایت دیده بان ایران به تشریح معضل محل جمع آوری زباله در سراوان و راهکاری حل این دغدغه محیط زیستی پرداخت و نوشت: 

مردم از دفن غیربهداشتی زباله در نزدیک محل سکونت خود ناراحتند.  چه مردم سراوان و چه  مردم شهرهای دیگر در این احساس مشترکند. اگر مدفن زباله از سراوان به جای دیگر منتقل شود، آن وقت مردم یک آبادی دیگر اعتراض خواهند کرد. بنابراین باید مدفن بهداشتی احداث کرد. 

یک مدفن بهداشتی زباله

  (الف) در کف به یک لایه نفوذناپذیر نیاز دارد تا از نفوذ شیرابه به داخل زمین جلوگیری کند. 

(ب) زهکش هم در زیر نیاز است تا شیرابه را زهکشی کند.

(ج) این دو لایه را روی زباله و به عنوان پوشش نهایی هم نیاز داریم. زباله با اقدامات بالا محبوس می شود و شیرابه به صورت کنترل شده بیرون می آید.

 (د) شیرابه را باید تصفیه کرد و سپس رها کرد.

(ه) نیاز به دودکش گاز هم وجود دارد. 

photo_2022-05-02_14-35-27

مدفن زباله سراوان در حال حاضر هیچکدام از عناصر بالا را ندارد. در ضمن زباله مدت ها بدون رعایت نکات بهداشتی و فنی انباشته شده است.  مطالبات مردم باید شامل موارد زیر باشد.

(۱) اجرای لایه زهکش و پوشش نهایی روی زباله موجود لازم است که با اجرای یک لایه رسی یا غشاء نفوذناپذیر  برای جلوگیری از نفوذ باران در چند مرحله قابل انجام است. 

(۲) پوشش روزانه زباله جدید با خاک و مواد ضدعفونی کننده مثلا آهک در پایان هر روز کاری. 

(۳) اجرای  گالری های افقی زهکش در زیر زباله های قدیمی در محدوده قابل دسترسی به منظور خارج کردن شیرابه و انتقال آن به تصفیه خانه 

(۴) بهبود  تصفیه خانه موجود و گسترش آن 

(۵) پایدارسازی شیب زباله های موجود و ریختن زباله جدید با شیب مجاز 

(۶) تراکم زباله جدید با غلتک یا تردد بولدوزر 

1

شیب توده زباله انباشته شده در مدفن سراوان پایدار نیست. قبلا در جبهه شمالی رانشی در حدود سیصد هزار متر مکعب اتفاق افتاده که شش هکتار زمین را در زیر خود دفن کرده است.  پوشش کناری در یکی از جبهه های این مدفن به صورت پشته سازی و اصلاح شیب  انجام شده است که موفق بوده و باید ادامه یابد.

مسئولین ادعا کرده اند که بهسازی مدفن سراوان شروع شده است. پیشنهاد می‌شود  برای اطمینان مردم نگران منطقه، (اولا) طرح بهسازی را از طریق جراید در اختیار مردم قرار دهید و همچنین به مردم اجازه بازدید و نظارت ماهانه از پیشرفت عملیات بهسازی بدهید. (ثانیا) سنجش کیفیت آب زیرزمینی مناطق اطراف مدفن باید با نمونه گیری و آزمایش ادواری انجام و نتایج آن به مردم اعلام شود.

2

3

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر