کد خبر: 131594
A

رییس سازمان حج: مرز زمینی عراق همچنان به روی زائران بسته است؛ انتظار داریم بغداد به خواسته ایران پاسخ مثبت بدهد

رییس سازمان حج و زیارت گفت: مرز زمینی عراق همچنان به روی زائران بسته است. انتظار داریم مقامات عراق به خواسته ایران در این زمینه پاسخ مثبت بدهند.

رییس سازمان حج: مرز زمینی عراق همچنان به روی زائران بسته است؛ انتظار داریم بغداد به خواسته ایران پاسخ مثبت بدهد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رییس سازمان حج و زیارت گفت: مرز زمینی عراق همچنان به روی زائران بسته است. انتظار داریم مقامات عراق به خواسته ایران در این زمینه پاسخ مثبت بدهند.

سیدصادق حسینی در جریان نشست خبری حج ۱۴۰۱ درباره درباره آخرین پیگیری بازگشایی مرز زمینی عراق با توجه به سفری که اخیرا به این کشور داشته است، اظهار کرد: در عراق ملاقات‌های خوبی داشتیم، از جمله دیدار با وزرای گردشگری، بهداشت و کشور عراق. ۱۵ موضوع را هدف‌گذاری کرده بودیم که درباره تمام آن‌ها به توافق رسیدیم و عراق در این‌باره کمال همکاری را داشت.

او افزود:‌ در انتهای سفر به عراق با رییس‌جمهور این کشور دیداری داشتم که درباره بازگشایی مرز زمینی و لغو روادید برای سفرهای زمینی مشابه سفر هوایی مذاکره شد و آقای برهم صالح تاکید کردن موضوع را پیگیری می‌کنند، ولی تا امروز این اتفاق نیافتاده است. ما از عراق خواسته بودیم در عید فطر مرز زمینی بازگشایی شود که این اتفاق هم نیافتاد.

حسینی ادامه داد: قطعا با بازگشایی مسیر زمینی، فشار از روی سفرهای هوایی برداشته می‌شود. درحال حاضر میانگین مبلغ سفر هوایی عراق حدود هشت میلیون تومان است، درحالی‌که حدود چهار میلیون تومان آن فقط به پرواز مربوط می‌شود. درباره هزینه پرواز ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. هرچند مصوبه شورای عالی حج بر این است که چارترهای هوایی عراق در اختیار سازمان حج باشد، اما درباره بخشی که مربوط به عراق است، یعنی هزینه فرودگاه نجف اختیاری نداریم.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که همچنان پی‌گیر بازگشایی مرز زمینی عراق به روی زائران از طریق سفیر جدید ایران در کشور است، گفت: درباره بازگشایی مرز زمینی در سفر عراق توافقی نشده است، مرز زمینی همین حالا هم به روی افرادی که ویزای عراق را دارند باز است. تقاضای ما این بود که همزمان با بازگشایی مرز زمینی به روی زائران، روادید مشابه سفر هوایی لغو شود.

پیش‌تر، احمد وحیدی، وزیر کشور درباره برداشته شدن ویزا برای تردد زمینی به کشور عراق گفته بود: رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد، اما در حال حاضر مرز زمینی عراق بدون ویزا و روادید بسته است، اما دوستان در تلاش هستند تا با مذاکره طرف عراقی روادید برای تردد زمینی برداشته شود. البته برای تردد هوایی ویزا لازم نیست.

وزیر کشور پیش از آن هم درباره آماده نبودن عراق برای لغو روادید در سفرهای زمینی گفته بود: در تلاش هستیم بتوانیم شرایط لازم برای لغو ویزای زمینی را هم فراهم کنیم، اما در حال حاضر کشور عراق برای لغو روادید زمینی آمادگی ندارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر