کد خبر: 133029
A
زهرا نژادبهرام در گفت وگو با دیده‌بان ایران:

نیرو‌های امنیتی می‌گفتند اگر لیست ساختمان‌های ناایمن منتشر شود امنیت تهران به خطر خواهد افتاد و منابع مالی فراوانی باید صرف ایمن‌سازی آنها شود/ قوه قضائیه به ما دستور داد لیست را منتشر نکنیم/۳۵۰۰ ساختمان ناایمن در تهران داریم، وضعیت ۱۲۹ ساختمان ترسناک است

عضو سابق شورای شهر تهران درباره انتشار لیست ساختمان های ناایمن تهران به دیده بان ایران گفت: در حال حاضر در تهران 3500 ساختمان ناایمن داریم و ما فقط اسم 129 ساختمان را آوردیم که وضعیت ترسناک‌تری را نسبت به بقیه دارند! اتفاقا آقای خرم، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی اعلام کرده بودند که حدود 250 برج در تهران ناایمن هستند اما 129 ساختمان از این تعداد بسیار خطرناک‌تر از باقی است. نمونه بارز آن، ساختمان سینا اطهر بود! ما چندین تذکر در خصوص ناایمن بودن این ساختمان صادر کردیم و حتی به ماده 100 ارجاع داده شد اما نیروهای امنیتی و وزارت بهداشت از اجرای حکم ماده 100 ممانعت کردند!

نیرو‌های امنیتی می‌گفتند اگر لیست ساختمان‌های ناایمن منتشر شود امنیت تهران به خطر خواهد افتاد و منابع مالی فراوانی باید صرف ایمن‌سازی آنها شود/ قوه قضائیه به ما دستور داد لیست را منتشر نکنیم/۳۵۰۰ ساختمان ناایمن در تهران داریم، وضعیت ۱۲۹ ساختمان ترسناک است

به گزارش دیده بان ایران؛  «نهادهای امنیتی به دلیل ترس از واکنش مردم، مانع از انتشار فهرست ساختمان‌های ناایمن در تهران شدند.» این اظهارات یکی از اعضای شورای شهر سابق در تایید خبر یکی از سایت‌های خبری در خصوص ممانعت نهادهای امنیتی از انتشار فهرست ساختمان‌های ناایمن در تهران است. با گذشت یک هفته از حادثه ناگوار ریزش ساختمان متروپل آبادان، حالا نگرانی‌ها به سمت تهران برگشته که با وجود صدها ساختمان ناایمن نهادهای مربوطه چه برنامه‌ای برای جلوگیری از وقوع اتفاقاتی از قبیل پلاسکو و متروپل دارند؟! سوالی که تا به این لحظه توسط هیچ نهاد و فردی نه تنها پاسخ داده نشده بلکه دادستان کل کشور در توجیه آ« می گوید: قوه قضاییه نمی تواند به اندازه تمامی ساختمان های ناایمن نیرو بگذارد.

 در همین رابطه با سایت دیده بان ایران با زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر پنجم در تهران گفت و گو کرده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

*خانم نژادبهرام! یک سایت تحلیلی روزگذشته ادعا کرده که نیروی‌های امنیتی مانع از انتشار لیست ساختمان‌های پر خطر تهران در زمان شورای شهر پنجم شده بودند، شما این ادعا را تایید می‌کنید؟

نیروهای امنیتی نگران بودند که اگر اسامی این ساختمان‌ها منتشر شود، یک وحشت و نگرانی‌ای در سطح شهر توسط شهروندان تهران به وجود خواهد آمد که امنیت پایتخت به خطر خواهد افتاد! به همین جهت نیروهای امنیتی، انتظامی و قوه قضاییه در جهت حفظ امنیت شهر، مانع از انتشار این فهرست شدند. قوه قضاییه به ما دستور داده بود که نباید اسامی این ساختمان‌ها منتشر شود! هر چقدر تلاش کردیم که نهادهای امنیتی و قضایی را قانع کنیم که این اسامی باید منتشر شود تا در جهت ایمن‌سازی این ساختمان‌ها تصمیمی گرفته شود، از طرف آن‌ها موردقبول قرار نگرفت! یکی از دلایل مخالفت این نهادها این بود که این لیست باعث تشویش در اذهان عمومی شده و از سویی دیگر؛ منابع مالی فراوانی باید صرف ایمن‌سازی و حل این مشکلات شود! یعنی به نوعی از این قضیه فرار می‌کردند! ما می‌خواستیم به مردم اطلاع دهیم که بدانند ساختمانی که وارد آن می‌شوند، ایمن است یا خیر. باز هم تاکید می‌کنم که قوه قضاییه و نهادهای امنیتی به دلیل نگرانی از واکنش و آشفتگی مردم مانع از انتشار این فهرست از جانب ما شدند.

 

*پس شما صراحتاً ممانعت نیروهای امنیتی و قوه قضاییه برای انتشار فهرست ساختمان‌های ناایمن در تهران را تایید می‌کنید؟

 

بله؛ ما لیست را آماده کرده بودیم اما به ما گفته شد که نهادهای امنیتی و دادگستری به دلیل نگرانی از واکنش شهروندان تهرانی، لیست را منتشر نکرده و به تذکر کتبی به این ساختمان‌ها بسنده کنیم! یعنی شهرداری برای نوسازی ساختمان‌ها با هر مانعی روبه‌رو می‌شد! به ما گفتند انتشار این لیست باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود، بنابراین نباید این فهرست را منتشر کنید. البته این لیست کمی بعدتر در شهرداری چرخید و در نهایت ما دیدیم که در سایت‌ها منتشر شد.

 

*دادستانی تهران اعلام کرده که ما از این قضایا خبر نداشتیم، به نظر شما آیا این اظهارات از جانب دادستانی قابل قبول است؟

 

خیر؛ به هیچ وجه قابل قبول نیست. دادستانی کاملاً در جریان وضعیت ساختمان‌های ناایمن بوده و همین الان هم است. در زمان مدیریت آقای قالیباف هم این موضوع مطرح شده و به گوش دادستانی هم رسید! در حال حاضر در تهران 3500 ساختمان ناایمن داریم و ما فقط اسم 129 ساختمان را آوردیم که وضعیت ترسناک‌تری را نسبت به بقیه دارند! اتفاقا آقای خرم، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی اعلام کرده بودند که حدود 250 برج در تهران ناایمن هستند اما 129 ساختمان از این تعداد بسیار خطرناک‌تر از باقی است. نمونه بارز آن، ساختمان سینا اطهر بود! ما چندین تذکر در خصوص ناایمن بودن این ساختمان صادر کردیم و حتی به ماده 100 ارجاع داده شد اما نیروهای امنیتی و وزارت بهداشت از اجرای حکم ماده 100 ممانعت کردند! می‌خواهم بگویم ما به وفور ساختمان‌هایی نظیر ساختمان سینا اطهر در تهران داریم. الان ساختمان‌های ناایمن با تغییر کاربری و تبدیل واحدهای آن به واحدهای جراحی و پزشکی و با حمایت صد درصد وزارت بهداشت، خیلی راحت به کار خودشان ادامه می‌دهند! اگر آتش نشانی مجوز به این ساختمان‌ها نمی‌داد این افراد نمی‌توانستند این ساختمان‌ها را بسازند!

 

*اعضای شورای شهر چه پتانسیلی برای جلوگیری از فعالیت و دادن مجوز به این ساختمان‌ها دارند؟

 

اعضای شورای شهر از پتانسیل و اختیارات فراوانی برخوردار هستند. ما تا دلمان بخواهد قانون داریم اما مهم نظارت و عمل به این قوانین است که متاسفانه در کشور ما این اراده در نهادها وجود ندارد.

 

*قدرت‌الله محمدی، سرپرست سازمان آتش نشانی طی اظهاراتی اذعان کرده که لیست 129 ساختمان ناایمن تهران مورد تایید ما نیست!

 

این اظهارات آقای محمدی هم به همان نگرانی‌های نهادهای امنیتی و قوه قضاییه برمی‌گردد.

 

*یعنی نهادهای امنیتی همان هشدارهایی که به شما دادند هم به آقای محمدی هم داده‌اند؟

 

این سوال را باید از خود ایشان بپرسید نه بنده اما به احتمال زیاد قضیه به همان نگرانی‌ها از واکنش مردم برمی‎‌گردد! الان مسئله انتشار این لیست نیست، مسئله این است که این ساختمان‌ها وجود دارند و اگر به فکر نباشیم خدایی نکرده اتفاقات بسیار تلخ‌تری برای مردم می‌افتد؛ ما نمی‌توانیم به جان مردم فکر نکنیم.

 

 *خانم نژادبهرام! شما اذعان داشتید که ما در زمینه قانون مشکلی نداریم، مشکل از اجرا و نظارت بر آن است! دلیل این همه بی توجهی به این قضایای با وجود فجایعی مثل پلاسکو جیست؟

 

ما باید به سازمان نظام مهندسی اعتماد کنیم و از آن‌ها بخواهیم که به وضعیت ساختمان‌ها رسیدگی کنند؛ اما در نهایت تصمیم رسیدگی به این ساختمان‌ها با نهادهای امنیتی است! در زمان فعالیت بنده، دادستانی همکاری خوبی با ما داشت اما متاسفانه کافی نبود چون دادستانی هم دستش به اندازه کافی برای مقابله با این ساختمان‌ها باز نبود! وقتی این مسائل به نیروهای امنیتی ارجاع داده می‌شد، این نهاد دوباره دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را مدنظر قرار می‌داد و مانع از رسیدگی به این موضوع می‌شد! مسئله این است که ما باید به یک جمع‌بندی مشخص برسیم وگرنه باید منتظر اتفاقات بسیار تلخ و ناگواری باشیم. باید این تفاهم‌ عمومی بین قوه قضاییه و نهادهای امنیتی و شهرداری رخ دهد.

*یعنی شما در شورای پنجم قصد رسیدگی به موضوع ساختمان‌های ناایمن را داشتید و به گفته خودتان حتی دادستانی با شما همکاری کرد اما نهادهای امنیتی مانع شما شدند؟

بله؛ آن‌ها هم دغدغه‌ها و نگرانی‌های خاص خودشان را دارند.

*پس تکلیف جان مردم چه می‌شود؟ دغدغه‌های نهادهای امنیتی مهم‌تر است یا جان مردم؟

قطعاً جان مردم مهم‌تر و بر هر چیزی اولویت دارد اما باید یک تفاهم عمومی میان دستگاه‌ها و نهادها شکل گیرد! مسئولیت شهر تهران فقط برعهده شهرداری نیست که ما همه تصمیمات را بگیریم! شورای شهر وظایف زیادی را بر عهده دارد اما مسائل امنیتی پایتخت بر عهده نهادهای امنیتی و قوه قضاییه است؛ بنابراین باید یک تفاهم عمومی میان شهرداری و نهادهای امنیتی شکل بگیرد تا بشود به موضوع ساختمان‌ها ناایمن در تهران رسیدگی کرد. به لحاظ سیاسی این تفاهم عمومی در این شورا و شهرداری قابل دسترسی است. به اعتقاد بنده نگرانی‌هایی که قبلا برای نهادهای امنیتی وجود داشت، با وجود این شورا و این شهردار، دیگر وجود ندارد.

منبع: سایت دیده‌بان ایران- نازیلا معروفیان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر