کد خبر: 134744
A

در حوزه منابع طبیعی باید به سمت درآمدزایی حرکت کنیم

وزیر جهاد کشاورزی، گفت: در حوزه منابع طبیعی باید به سمت درآمدزایی حرکت کنیم و منابع مالی حاصل از آن را برای ارایه خدمات و حفاظت از همین حوزه هزینه کنیم.

در حوزه منابع طبیعی باید به سمت درآمدزایی حرکت کنیم

به گزارش دیده بان ایران: سید جواد ساداتی‌نژاد در مراسم تکریم و معارفه سرپرست جدید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: با توجه به گستره کشور، باید مقیاس عملکرد در اراضی منابع طبیعی تغییر کند و منابع مالی جدید در این حوزه  تامین شود.

وی با بیان این که اعداد و و ارقام کنونی در حوزه آبخیزداری کشور باید افزایش یابد، تصریح کرد: اجرای دو میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در سال نسبت به 90 میلیون هکتار اراضی که باید در آن آبخیزداری انجام شود، دوره اتمام کار را طولانی خواهد کرد.

ساداتی‌نژاد افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی و وضعیت تخریب اراضی، نیاز به تامین مالی جدید و سرعت در اجرای آبخیزداری در عرصه‌های آبخیز کشور داریم و طبیعت به ما اجازه نمی‌دهد که 30 یا 40 سال برای اتمام این طرح صبر کنیم.

وی ادامه داد: حداقل باید سالانه 10 میلیون هکتار آبخیزداری انجام دهیم تا ظرف 10 تا 11 سال تمام عرصه‌های آبخیز تحت پوشش این عملیات قرار گیرند.

وزیر جهاد کشاورزی به درختکاری به عنوان دومین موضوع مهم در حوزه منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: امروزه با توجه به تغییرات آب و هوایی و سطح درختکاری در دنیا، نیاز است که سطح مقیاس برنامه‌ها در این زمینه نیز تغییر و گسترش یابد و کاشت چند میلیون اصله نهال دیگر گره‌گشا در کشور ما نیست.

وی بر ایجاد سازوکار، تامین مالی و بالا بردن مقیاس عملکرد در این حوزه نیز تاکید کرد و اظهار داشت: باید به سمت کاشت میلیاردی اصله نهال در کشور حرکت کنیم.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: برای ایجاد تحول در منابع طبیعی باید طرحی را در این زمینه به دولت ببریم تا بتوانیم اجماع دولت را هم داشته باشیم.

وی در همین حال همکاری با موسسه تحقیقات آبخیزداری و و موسسه تحقیقات آب و خاک را برای پیشبرد برنامه‌ها و طرح‌ها در حوزه منابع طبیعی ضروری خواند و گفت: ما باید در بخش منابع طبیعی، علمی حرکت و تعامل و ارتباط با این موسسه‌های تحقیقاتی را تقویت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که برنامه هفتم توسعه در شرف نوشتن است، اظهار داشت: ما باید در حوزه منابع طبیعی یک کار ویژه، علمی و دقیق به خصوص در زمینه صیانت از جنگل‌ها انجام دهیم، زیرا برنامه‌های سالانه در بستر برنامه هفتم توسعه تنظیم می‌شوند.

وی در ادامه بر مبارزه با فساد در حوزه منابع طبیعی تاکید ورزید و تصریح کرد: نگاه مقابله با فساد همواره در این سازمان بوده، اما در دوره جدید مدیریتی باید تقویت شود.

ساداتی‌نژاد درباره مبحث توسعه گفت: در این زمینه یک نگاهی وجود دارد مبنی بر این که میان منابع طبیعی یا محیط زیست و توسعه تقابلی وجود دارد در حالی که همزمان با حفظ و صیانت از منابع طبیعی می‌توان برای توسعه اقدام کرد.

وی افزود: با کارهای اصولی و علمی می‌توان کنار همنشینی توسعه و منابع طبیعی و محیط زیست را مشاهده کرد.

وزیر جهاد کشاورزی اذعان داشت: منابع طبیعی حامی و در کنار توسعه است و به آن کمک می‌کند و برای این کار نیاز به الگو و توان کارشناسی داریم.

وی در عین حال افزود: در حوزه منابع طبیعی باید به سمت درآمدزایی حرکت کنیم و منابع مالی حاصل از آن را برای ارایه خدمات و حفاظت از همین حوزه هزینه کنیم.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: از تمام ظرفیت‌ها در تمام سازمان‌ها از جمله سازمان برنامه و بودجه باید برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف حوزه منابع طبیعی استفاده کرد و امیدوارم با استفاده از دانش، تجربه و نگاه جهادی دراین دوره مدیریتی جدید، اتفاق خوبی بیفتد.

وی گفت: با نگاه انقلابی و علم و دانشی که نوبخت سرپرست جدید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور دارد و با همکاری  کارشناسان و مدیران این حوزه در سطح کشور اتفاقات خوبی می‌افتد و آجری بر دیوار پرافتخار این سازمان گذاشته می‌شود.

وزیر جهاد کشاوری بر اهمیت آب و خاک کشور اشاره کرد و اظهار داشت: آب و خاک ناموس کشور و مهمترین ثروت هر جامعه است و باید توسط سربازان منابع طبیعی از آن حفاظت شود.

وی حفظ و صیانت از آب و خاک را رسالتی بزرگ دانست و گفت: آب و خاک را باید برای فرزندان و نسل‌های آینده حفظ کنیم.

ساداتی‌نژاد در همین حال از خدمات و فعالیت‌های مسعود منصور رییس پیشین سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تقدیر کرد و اذعان داشت: در دوره مدیریت منصور کارهای خوبی در حوزه منابع طبیعی به ویژه در زمینه حدنگاری و کاداستر اراضی ملی، بخش یگان حفاظت و توسعه زیرساخت‌ها و فناور شدن آن و ایجاد پارک‌های فناوری صورت گرفته است که جای تقدیر دارد.

منبع: تسنیم

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

ارسال نظر