کد خبر: 135222
A
کمیسیون زنان بنیاد باران به ابراهیم رییسی نامه نوشت؛

زنان پس از شرایط سخت اقتصادی ناشی از حذف ٤٢٠٠ با شیوع ۲۰ تا ۲۵ درصدی آنمی فقر آهن روبرو شده اند

کمیسیون زنان بنیاد باران به رییس جمهوری در خصوص آثار و پیامدهای نگران کننده جراحی های اقتصادی اخیر بر وضعیت و سلامت زنان نامه نوشت

زنان پس از شرایط سخت اقتصادی ناشی از حذف ٤٢٠٠ با شیوع ۲۰ تا ۲۵ درصدی آنمی فقر آهن روبرو شده اند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کمیسیون زنان بنیاد باران به رییس جمهوری در خصوص آثار و پیامدهای نگران کننده جراحی های اقتصادی اخیر بر وضعیت و سلامت زنان نامه نوشت؛ 

جناب آقای حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسى

با سلام و احترام

چنانکه باخبر هستید بعد از تصمیم دولت و مجلس براى هدفمندی یارانه ها و حذف پایه دلاری ٤٢٠٠ تومانی، امواج تنش اقتصادی خانوارهای کشور را درگیر کرده انگونه که با یک افزایش ٦٠ تا ٧٠ درصدی در اقلام پایه معیشت روبه رو هستیم! این مهم با هر اقدام دولت در جهت هدفمندی یارانه های عمومی و پرداخت مبالغ خاص تحت عنوان یارانه نقدی، فشار تورمی بر مردم را بیشتر و بیشتر کرده است!

با این شرایط زنان به عنوان مدیران خانواده به دلیل محدودیت منابع در معرض کمبودهای جدی تغذیه ای قرار گرفته اند؛ آنان به دلیل مسئولیت مادری و عاطفی در تامین تغذیه مناسب خانوار معمولا از سهم اندکی که نصیب خودشان می شود کاسته و آن را برای فرزندان قرار می دهند! زنان اکنون با عارضه جدی روبه رو هستند، تهدید سلامت آنها اعم از جسمی و روحی که طبیعتا با توجه به مسئولیت های مادری و شهروندی خسارت سنگینی به جامعه و نسل آتی وارد می آورد، دغدغه ای جدی است که نیازمند توجه خاص جنابعالی و همکارانتان است. 

در مطالعات صورت گرفته در باره سلامت، اصلی ترین عارضه شرایط سخت اقتصادى بر سلامت مادران است، کوتاه شدن قد دختران که مدتهاست از سوی پژوهشگران تغذیه دنبال شده یا وجود فقر آهن در زنان ایران چالش دیگری در حوزه سلامت آنان است؛ چنانکه مطالعات حکایت از شیوع ۲۰ تا ۲۵ درصدی آنمی فقر آهن در زنان به ویژه دختران و مادران جوان دارد.

این مهم در کنار سیاست های کلان دولت برای فرزندآوری توجه بیشترى را جدی ساخته است. ضعف تغذیه زنان و آثار بلندمدت و میان مدت آن بر سلامت آنان نیازمند توجه ویژه و  ارائه خدمات و بسته های حمایتی خاص برای آنها و به ویژه زنان باردار واقع در گروههای آسیب پذیر و در معرض آسیب است.

در واقع تعارض ایجاد شده میان سیاست های کلان دولت برای جوانی جمعیت با سلامت شهروندان، به ویژه زنان وضعیتی را رقم زده است که نگرانی ها را افزون تر کرده است.

فراموش نکنیم که امروزه فقر جنسیتی و فراتر از آن‌ زنانه تر شدن فقر در سیاست های کلان دولت برای جوانی جمعیت اختلالی جدی به وجود می آورد؛ چراکه تا سلامت مادر و فرزند تضمین نشود دسترسی به این هدف بسیار دور از انتظار و بلندپروازانه خواهد بود.

از این رو ضرورى است در معاونت زنان و خانواده به این مهم توجه ویژه کرده و در اسرع وقت اقدامى اساسى صورت پذیرد. افزون بر آن با بهره گیری از ظرفیت دیگر سازمانهای زیرمجموعه دولت اقداماتی نظیر ایجاد کلینک های مددکاری ویژه نسبت به کمکهای تغذیه در قالب بن های خاص به نوزادان و مادران آنها از یک سو و سالمندان زن از سوی دیگر ارائه شود تا بتواند بخشی از فشار تغذیه ای را برای آنان برطرف کند. طرح هایی مثل میان وعده در مدارس شاید بتواند در این امر موثر باشد.

امید است سازمانهای خاص تحت نظر جنابعالی با توجه به ضرورتهای این مهم طرحی مناسب را برای ارائه خدمات به زنان تدارک ببینند و با بهره گیری از ظرفیت های نهادهای مردمی بستر ارائه خدمات را در اسرع وقت در این شرایط فراهم کنند.

کمیسیون زنان بنیاد باران نیز با توجه به اهمیت و ضرورت این موضوع آمادگی ارائه کمک به هریک از بخش های مورد نظر را دارد.

بنیاد آزادى، رشد و آبادانى ایران (باران)

"کمیسیون زنان"

١٢ تیرماه ١٤٠١

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر