کد خبر: 135520
A
مدیر مدرسه علمیه مکتب نرجس مشهد در گفت و گو با دیده‌بان ایران:

منورشایسته‌خو: اسلام می‌گوید موضوع «حجاب» شخصی نیست ما هم باید بگوییم چشم/ الکی برخوردهای گشت ارشاد را بزرگ می کنند/ فضای مجازی علیه حجاب بسیج شده/ ما اصلاً چیزی به اسم «اجبار» و «حجاب اجباری» در کشور نداریم/ نوه خود بنده دهه نودی است و عشق‌اش حجاب است

منورشایسته خو مدیر مدرسه علمیه مکتب نرجس مشهد به سایت دیده بان ایران گفت: ما در مملکت اسلامی زندگی می‌کنیم، قوانینی در این کشور وجود دارد که بقیه ملزم به تبعیت از آن هستند. هر کشوری برای خودش قانون دارد، در کشور ما هم یکسری قوانین خاص وجود دارد که باید به آن ها احترام گذاشت! شما وقتی در این کشور زندگی می‌کنید، نمی‌توانید طبق رای و خواسته خودتان رفتار کنید! شما وقتی وارد اتاق عمل می‌شوید باید لباس «گان» بپوشید اگر اعتقاد نداشته باشید خب عمل نمی‌کنید! شما وقتی وارد یک محیط یا کشوری می‌شوید باید مطابق قانون آن کشور زندگی کنید! شما وقتی در حکومت اسلامی زندگی میکنی باید به قوانین‌اش تمکین کنید؛ والسلام.

منورشایسته‌خو: اسلام می‌گوید موضوع «حجاب» شخصی نیست ما هم باید بگوییم چشم/ الکی برخوردهای گشت ارشاد را بزرگ می کنند/ فضای مجازی علیه حجاب بسیج شده/ ما اصلاً چیزی به اسم «اجبار» و «حجاب اجباری» در کشور نداریم/ نوه خود بنده دهه نودی است و عشق‌اش حجاب است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ با شروع فصل گرما، گزارشات مردمی در فضای مجازی در خصوص برخوردهای قهری و بعضاً خشونت آمیز ماموران گشت ارشاد با افرادی که به ظن آن‌ها «شل حجاب» نامیده می‌شوند، هر روز در حال افزایش است! برخوردهایی که از جانب مسئولان مربوطه یا انکار می‌شود یا توجیه!

همین چند وقت پیش بود که یک روزنامه گزارشی در خصوص شلیک گلوله از سمت ماموران گشت ارشاد به مردی که معترض به رفتار بد این ماموران با همسرش بود، منتشر شد. با این حال با وجود تمامی این گزارشات و البته مخالفت‌ها نه تنها کارساز نبوده بلکه شاهد تغییری در رفتار ماموران گشت ارشاد نبوده‌ایم. این حوادث درحالی رقم می خورد که روزنامه نزدیک به جناح راست سنتی روز گذشته با انتشار گزارشی مدعی شد که «گشت ارشاد» خودش نیاز به ارشاد دارد.

در همین رابطه دیده‌بان ایران با منور شایسته‌خو، مدیر مدرسه علمیه مکتب نرجس مشهد به گفت‌وگو نشسته است که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه خواهید خواند.

*خانم شایسته‌خو! خبری از قول معاون دادستانی مشهد مبنی بر اینکه "به بدحجاب‌ها خدمات ندهید!" چرا باید به دلیل رعایت کردن یا نکردن حجاب به یک شهروند خدمات ارائه نشود؟

این خبر موثق است؟!

*بله نامه اش موجود است!

 

بنده دو روز است به طور کامل اخبار را بررسی می‌کنم اما این خبر یا انتشار چنین نامه‌ای را در هیچ کجا ندیده و نشنیده‌ام! اصلاً شما خودتان دیده‌اید که در ادارات به مشتریان یا ارباب رجوع تذکر حجاب داده شود؟! باید اول ببینیم متن نامه ایشان به چه شکل بوده و یا اصلاً نیت وی از ارسال چنین نامه‌ای به ادارات چه چیزی بوده است؟! برخی مواقع رسانه‌‎ها به‌ویژه رسانه‌های معاند بحث را الکی بزرگ می‌کنند! بعید می‌دانم ایشان بدین شکل چنین دستوری را داده باشند!

*مهدی رضایی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی طی اظهاراتی گفته است که عکس پروفایل بدون حجاب در شهر مشهد ممنوع است! مگر این نقض حریم خصوصی افراد نیست؟!

به نظر خود شما انتشار عکس بدون پوشش اسلامی درست است؟

*جواب این سوال کاملاً شخصی و سلیقه‌ای است!

اعتقاد و نظر شخصی دیگر چیست؟! موضوع «حجاب» نه تنها شخصی نیست بلکه کاملاً اجتماعی است! اسلام می‌گوید موضوع «حجاب» اصلاً شخصی نیست ما هم باید بگوییم چشم! مگر شما وقتی در خانه خودت هستی اسلام گفته حجاب داشته باش؟!

*این برخوردهای گسترده تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد؟! مگر می‌شود بخش بزرگی از جامعه را با این برخوردهای قهری به زور وادار به رعایت «حجاب» کرد؟ حتی روزنامه رسالت که به جریان اصولگرا نزدیک است هفته گذشته اعلام کرد که حل مسئله حجاب در کوتاه مدت امکان ندارد.

من اصلاً کاری به این موضوع ندارم که مثلا اگر عکس پروفایل من بی حجاب است نظام با من برخورد می‌کند یا خیر! شما اگر یک عکس خشن برای پروفایلتان انتخاب کنید،  نباید به این مسئله اعتراض شود؟ً!

*اما عکس پروفایل من یک عکس کاملاً نرمال با پوشش عرف جامعه است همین! بحث دیگری که وجود دارد نحوه برخورد خشونت آمیز ماموران گشت ارشاد با کسانی است که به ظن خودشان از آن‌ها با عنوان «بدحجاب» یاد می‌شود! این نوع برخوردهای قهری و خشونت آمیز تا چه اندازه و تا کی می‌تواند جامعه را به سمت رعایت حجاب سوق دهد؟

به اعتقاد بنده این چیزهایی که شما می‌گویید درست نیست اگر هم این نوع برخوردها وجود داشته باشد، کار اشتباهی‌ست اما نکته حائز اهمیت این است که آیا واقعا ماموران گشت ارشاد ما با خشونت با بدحجابان برخورد می‌کنند؟ یا فقط از هزار مورد فقط یک مورد این اتفاق می‌افتد؟! برخی می‌خواهند الکی برخوردهای نیروهای گشت ارشاد را بزرگ کنند و یا به عمد رفتاری از خودشان نشان دهند که فقط فیلم بگیرند و منتشر کنند! مگر چند مرتبه در این کشور چنین اتفاقاتی افتاده است؟!

*ما بارها شاهد برخورد خشونت آمیز و البته تحقیر آمیز ماموران گشت ارشاد با دختران بودیم! این را ما نمی‌گوییم گزارشات مردمی می‌گویند! از سویی دیگر؛ این نوع رفتارهای خشونت آمیز این ماموران به برخی از ماموران این اجازه را می‌دهد که بدون اینکه به جایی پاسخگو باشند، هر بار با خشونت بیشتری رفتار کنند. اتفاقاً با شخص من در مترو چنین رفتاری صورت گرفت و در حالیکه شال من خیلی اتفاقی از سرم افتاده بود یک آقا که مشخص هم نشد برای کدام ارگان است به صورت من سیلی زد.

خب چرا این طرف قضیه را نمی‌گویید که قبل از این ماجرا یک خانم چادری به  شما تذکر حجاب داد.

*البته آن خانم به من تذکر حجاب نداد؛ او به یکی از کارکنان مترو گفت که نباید به بدحجاب‌ها اجازه استفاده از «مترو» داده شود!

 

چرا فقط آن قسمت سیلی زدن بولد شده است؟ چرا تذکر حجاب آن خانم چادری پررنگ نشده است؟!

*اولا اینکه آن خانم چادری در ابتدا خطاب به کارمند مترو گفت که نباید به بدحجاب‌ها اجازه استفاده از «مترو» داده شود! بنابراین این تذکر حجاب به بنده نبود! دوماً در هر صورت آن ماجرا تمام شده بود و من به راهم ادامه دادم که مورد حمله آن آقا قرار گرفتم!

این مباحثی که شما می‌‌گویید همه با هم باید دیده شود نه اینکه فقط یک قسمت ماجرا را ببینیم مابقی را نه! ما با این نوع برخوردهای قهری هم موافق نیستیم اما چرا فقط قسمت سیلی زدن آن آقا بزرگنمایی می‌شود؟! به نظر بنده یک جریانی پشت این ماجراست! این جریان هم این است که جامعه دچار دوقطبی شده است.

 

*فکر می‌کنید نسل دهه هشتاد و نودی با تهدید و زور گشت ارشاد از خواسته خودشان کوتاه می‌آیند و با حجاب می شوند؟

کسی نگفته با این نوع برخوردها می‌شود نسل جدید را به حجاب علاقمند کرد اما ما باید فرهنگ سازی کنیم و فضای مجازی را کنترل کنیم. فضای مجازی علیه حجاب بسیج شده است! ما به هر حال برای اجرای قانون «حجاب» تدبیری بی‌اندیشیم.

*خب با این اوصاف چه باید کرد؟

من نمی‌دانم شما واقعا خبرنگار دیده‌بان ایران هستید یا از جای دیگری!

*متاسفانه برخی از همکاران ما آنقدر سوالات کلیشه‌ای از شما پرسیده‌اند و همیشه اظهاراتتان را تایید کرده‌اند که وقتی یک خبرنگار می‌آید حرف دل مردم را از شما می‌‎پرسد فکر می‎‌کنید وابسته به جایی است یا حتی در ایران فعالیت نمی‌کند!

یک نکته خیلی مهمی که وجود دارد این است که چه آن کسی‌که داخل کشور است چه آن کسی‌که خارج از کشور فعالیت می‌کند همه و همه علیه نظام بسیج شده‌اند! یعنی خودی و غیرخودی ندارد همه بسیج شده‌اند که در کار نظام خلل وارد کنند! این افراد می‌دانند که مردم بر روی موضوع «زنان» حساس است برای همین کل اخبار ما به این طیف اختصاص داده شده است! نقطه عطف حضور اجتماعی بانوان «حجاب» و «حیا و عفت» است! به اعتقاد بنده ما ابتدا باید حیا و عفت را مورد توجه و فرهنگ سازی قرار دهیم! عفت و حیا و حجاب مورد هجمه است و می‌خواهند از این طریق کشور را به نابودی بکشانند.

*من یک نمونه برای شما مثال بزنم؟ آقای سعید زیباکلام که اتفاقاً اصولگرا هم هستند طی یادداشتی صراحتاً نوشته‌اند خطاب به حزب‌اللهی ها نوشته اند که چه خوشتان بیاید چه بدً عده‌ای در این جامعه هستند که مطلقاً به حجاب اعتقادی ندارند. تحلیل شما درباره این یادداشت چیست؟

خب این آقا می‌خواهد چه نتیجه‌ای بگیرد؟!

*نتیجه این است که دایره کسانی‌که به حجاب اجباری اعتقاد ندارند، به ویژه نسل جدید بسیار گسترده‌‎تر از قبل شده است!

 

شما آمار دهه هشتادی‌هایی که به حجاب اعتقاد ندارند را دارید؟!

*خیر؛ اما کافی است یک روز وقت بگذارید و به خیابان‌های شهر سری بزنید آنموقع متوجه اظهارات و سوالات بنده می‌شوید! این چیزی است که من به عنوان یک شهروند و یک خبرنگار در جامعه و در خیابان می‌بینم!

مگر تهران همه ایران است؟! یعنی نوجوان‌های ما اصلاً به حجاب اعتقادی ندارند؟

*نوجوان‌ها به «حجاب اجباری» اعتقادی ندارند.

اصلاً چیزی تحت عنوان «حجاب اجباری» معنی نمی‌دهد! مثل این است که شما بگویید خوش اخلاقی اجباری! ما اصلاً چیزی به اسم «اجبار» و «حجاب اجباری» در کشور نداریم!

*یعنی الان می شود بدون روسری در خیابان حاضر شد؟!

خیر؛ هرگز نمی‌توانید اما این اجبار نیست؛ ما در مملکت اسلامی زنگی می‌کنیم، قوانینی در این کشور وجود دارد که بقیه ملزم به تبعیت از آن هستند. هر کشوری برای خودش قانون دارد، در کشور ما هم یکسری قوانین خاص وجود دارد که باید به آن ها احترام گذاشت! شما وقتی در این کشور زندگی می‌کنید، نمی‌توانید طبق رای و خواسته خودتان رفتار کنید! شما وقتی وارد اتاق عمل می‌شوید باید لباس «گان» بپوشید اگر اعتقاد نداشته باشید خب عمل نمی‌کنید! شما وقتی وارد یک محیط یا کشوری می‌شوید باید مطابق قانون آن کشور زندگی کنید! شما وقتی در حکومت اسلامی زندگی میکنی باید به قوانین‌اش تمکین کنید؛ والسلام.

*اما در این بازه زمانی حتی طیف اصولگرا و حزب‌اللهی هم به این نتیجه رسیده‌اند که حجاب اجباری به نتیجه نخواهد رسید! نمونه اش اظهارات جنجالی آقای نصیری در شبکه چهار که مدعی شده بودند:  الزام حکومت به حجاب از عوامل تضعیف حجاب بوده است.

بنده نه اصلاح طلب را قبول دارم نه اصولگرا! بنده در خصوص توحید حرف می‌زنم! این‌ها اصلاً معنی نمی‌دهند که ما تحت اظهارنظر این جماعت بخواهیم اعتقاداتمان را تعریف کنیم. من مسلمان زاییده شدم و به مسلمانی‌ام هم ادامه می‌دهم به همین خاطر شما به عنوان یک زن وقتی وارد عرصه اجتماع می‌شوید باید خودتان را محفوظ  کنید!

*با این اوضاف دخترهای دهه نود، چهارصد و یا حتی چهارصد و ده با این برخوردها به حجاب علاقمند می‌شوند؟

نوه خود بنده دهه نودی است و عشق‌اش حجاب است! دلیلش هم این است که متوجه شده است اگر می‌خواهد از خطرات در جامعه محفوظ بماند، باید حجاب داشته باشد! ما از بچگی در ریشه این دختر حجاب دواندیم! نوه بنده آنجایی که باید تفریح و بازی‌اش را می‌کرده، کرده است اما آنجایی که دین من دستور داده است که باید میان محرم و نامحرم مرز قائل شود، قائل می‌شود! همه این‌ها اختیاری است نه اجباری.

*نظر شما درباره تفکیک جنسیتی در مهدکودک‌ها چیست؟

شما به لحاظ روانشناسی هم به این قضیه نگاه کنید متوجه خواهید شد که واقعاً باید دختر و پسر را از هم جدا کرد! ما امروزه می‌بینیم پسرهایی که در میان دخترها بزرگ شده‌اند اصلا رفتارهای پسرانه ندارند و رفتارهایشان کاملا دخترانه است!

*رفتار پسرانه چه نوع رفتاری‌ست؟

مقتدر باشد، بلد باشد گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و در نهایت بتواند کسب و کار خودش را راه بیاندازد.

*یعنی پسری که با دخترها بزرگ شده است در آینده نمی‌تواند کسب و کار خودش را راه بیاندازد؟

بله؛ این فقط یک جنبه قضیه است! جنبه دیگر قضیه این است که دین به ما می‌گوید که از یک سنی به بعد حتی خواهر برادر هم کنار هم نخوابند! ما که نباید اسم را تفکیک جنسیتی بگذاریم! ما به فکر سلامت این کودکان هستیم که از هم جدایشان می‌کنیم!

*بنده چند وقت پیش یک مصاحبه‌ای با رئیس اتحادیه آرایشگران زنان مشهد داشتم در این مصاحبه خبر مبنی بر اعمال برخی ممنوعیت‌ها در سالن‌های زیبایی در مشهد تایید شد؛ علت این محدودیت‌ها چیست؟

دلیل اعمال این محدودیت‌ها، بهداشتی است. اگر ما کاشت ناخن، مژه، ابرو و... را در آرایشگاه‌های مشهد ممنوع کردیم به دلیل مسائل بهداشتی است ولاغیر!

*خیلی از ما بسیاری از این کارهای زیبایی را در رایشگاه‌های معتبر انجام داده‌ایم و هیچ مشکلی هم برایمان پیش نیامده است!

بنده از پزشک‌های پوست و مو نامه دارم که دستور دادند که باید این ممنوعیت‌ها اعمال شود!

منبع:سایت دیده‌بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر