کد خبر: 135815
A

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی: ۹۵ درصد آب دریاچه ارومیه خشک شد

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: بیش از ۲ دهه گذشته، هرسال به طور متوسط ۴۰ سانتی متر از ارتفاع دریاچه ارومیه کاسته شده و اکنون ۹۵ درصد از آب این دریاچه خشک شده است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی: ۹۵ درصد آب دریاچه ارومیه خشک شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ امیرعباس جعفری ظهر چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل مدیران صنعت آب و برق استان‌های شمال غرب کشور که در سدساروق تکاب برگزار شد، افزود: خشکسالی، تبخیر آب، توسعه بی رویه کشاورزی و استفاده نادرست از آب دریاچه برای کشت محصولات زراعی پرآب بر از مهمترین عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ مهر نوشت، وی بیان اینکه امیدواریم با فرهنگ سازی صحیح و استفاده درست از منابع آبی منطقه دوباره دریاچه ارومیه را احیا کنیم، افزود: راه اندازی سیستم‌های نوین آبیاری، تصفیه پساب، هدایت آب سدها و اجرای کانال و تونل زاب که تاکنون ۳۶ کیلومتر از آن حفر شده، از جمله مواردی است که با قدرت به دنبال اجرای کامل آنها هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با اشاره به اختصاص اعتبار مناسب برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه گفت: دولت سیزدهم و مدیریت ارشد استان مصمم به احیای این دریاچه هستند.

جعفری با اشاره به اینکه کمبود آب یک بحران جدی در منطقه است، اضافه کرد: با فرهنگ سازی در زمینه جداسازی آب شرب و غیر قابل شرب، بازیافت فاضلاب، استفاده از تجهیزات مدرن تصفیه آب و اصلاح تأسیسات آب رسانی می‌توان این بحران را مدیریت کرد از این رو یکپارچه کردن مدیریت و اطلاع رسانی در این حوزه بسیار مهم است.

وی گفت: ۲ هزار میلیارد ریال در پنج ماه گذشته براثر حوادثی مانند سرمازدگی، تگرگ و طوفان به بخش کشاورزی آذربایجان غربی و همچنین ۱۲۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های مسکونی، ابنیه و راه‌های این استان در حوادث غیر مترقبه خسارت وارد شده است.

تعدادی از روستاهای تکاب با تنش شدید آبی مواجه هستند

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ فرماندار تکاب نیز در این نشست با بیان اینکه ضعف در هماهنگی و هم افزایی در مدیریت بحران‌ها باید رفع و انسجام فرماندهی و مدیریت واحد در دستگاه‌های خدمات رسان برقرار شود، گفت: همه دستگاه‌های خدمات رسان در مواقع وقوع بحران باید ید واحده باشند و از مدیریت واحد فرمانداری پیروی کنند و علاوه بر سازمان‌های آب و برق سایر دستگاه‌ها نیز پای کار باشند.

اسماعیل حیدری آزاد با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از وقوع حوادث، لایروبی رودخانه‌ها و مسیل های شهرستان تکاب ضروری است، افزود: تکاب در یک منطقه کوهستانی در آخرین نقطه جنوب آذربایجان غربی واقع شده که بیشترین بارش‌ها را دارد اما از این بارش‌ها و منابع آبی به دلیل طبیعت و اقلیم خاص منطقه استفاده نمی‌شود و آب‌های سطحی شهرستان به سایر شهرهای جنوب استان سرازیر می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر