کد خبر: 136095
A

عضو شورای شهر تهران: تا دو سال دیگر حتی یک واگن مترو از چین تحویل ایران داده نمی‌شود

حجت الاسلام محمد آقامیری نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر این که برای جبران کمبود واگن مترو نباید فقط به توان داخلی اتکا کنیم، عنوان کرد: قرارداد خرید واگن مترو از چین مراحل مقدماتی خود را طی کرده، اما شرایط این قرارداد به گونه‌ای است که حتی در صورت نهایی شدن آن، زودتر از دو سال دیگر، طرف چینی حتی یک واگن مترو تحویل ایران نمی‌دهد.

عضو شورای شهر تهران: تا دو سال دیگر حتی یک واگن مترو از چین تحویل ایران داده نمی‌شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدآقامیری، نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن اشاره به کمبود شدید واگن در متروی تهران به خبرنگار ایلنا گفت: کمبود واگن در ناوگان مترو به حدی مشکل ساز شده است که ما باید از هر طریقی که می‌توانیم، چه تولید در داخل و چه واردات از خارج، برای متروی تهران واگن تهیه کنیم.

وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر شرکت واگن‌سازی تهران موفق به تولید واگن برای قطارهای درون شهری شده است و اکنون ما می‌توانیم روی توان داخلی برای توسعه ناوگان مترو حساب کنیم؛ به نحوی که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعات مربوط به واگن‌های ایرانی در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی قطعات نیز از خارج تهیه می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه اظهار داشت: با وجود این که توان داخلی برای تولید واگن مترو وجود دارد، ولی با توجه به فوریت مساله لزوم تامین واگن‌های بیشتر برای خطوط متروی تهران، ما نباید صرفا به توان داخلی اتکا کنیم، بلکه باید تمام تلاش خود را برای وارد کردن واگن از خارج از کشور نیز انجام دهیم.

آخرین وضعیت قرارداد واردات مترو از چین

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ آقامیری درباره آخرین وضعیت قرارداد واردات ۶۳۰ واگن از چین توضیح داد: قرارداد ما با طرف چینی همچنان برقرار است و اکنون بعد از انجام مراحل مقدماتی این قرارداد، ما مشغول تامین فاینانس مورد نیاز برای واردات واگن از چین هستیم. البته باید توجه داشت که قرارداد خرید واگن مترو از چین زودتر از دو سال دیگر به نتیجه نمی‌رسد و ما نباید در آینده‌ای نزدیک منتظر تامین واگن از این کشور باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد: شرایط قرارداد ما با طرف چینی به گونه‌ای است که وقتی قرارداد ما نهایی شود و اقدامات مربوط به فاینانس را انجام دهیم، چینی‌ها تولید واگن را برای ما آغاز خواهند کرد، زیرا طرف چینی، واگنِ قطار آماده برای تحویل به ایران ندارد و تولید را زمانی شروع می‌کند که پیش پرداخت اولیه را از ما بگیرد. وقتی هم که ما پیش پرداخت را انجام دهیم، چینی‌ها بین دو سال تا سه سال و نیم بعد، ۶۳۰ واگن را مرحله به مرحله به ما تحویل خواهند داد.

قرارداد شهرداری با شرکت‌های داخلی برای اورهال واگن‌ها

آقامیری با تاکید بر این که بیشتر واگن‌های متروی تهران نیاز به اورهال دارد، توضیح داد: اکنون شهرداری تهران مشغول بستن قراردادهایی با شرکت‌های دانش بنیان داخلی البته با فاینانس خارجی است، تا این شرکت‌ها بتوانند قطعات مورد نیاز برای اورهال واگن‌های متروی تهران را از خارج از کشور وارد کنند و تعمیرات قطارها را انجام دهند تا هرچه زودتر کمبود قطار در ناوگان مترو جبران شود.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به این که توسعه خطوط متروی تهران همچنان ادامه خواهد داشت، ما نه تنها برای جبران کمبودهای امروز بلکه باید برای رفع نیازهای آینده، هرچه زودتر اقدامات لازم برای اورهال واگن‌های موجود و خرید واگن‌های بیشتر را انجام دهیم، زیرا مترو یک وسیله حمل و نقل ایمن و پرکاربرد است که ما هرچه بیشتر برای توسعه آن سرمایه‌گذاری کنیم، نتیجه مطلوب‌تری برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران خواهیم گرفت.

پاسخ به تعلل شهرداری در بهبود وضعیت ناوگان مترو در ایام فروکش کردن کرونا

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که در ماه‌های اخیر که شاهد فروکش کردن بیماری کرونا در ایران بودیم، فرصت مناسبی برای شهرداری تهران فراهم شده بود که بتواند هم به اورهال کردن واگن‌های موجود بپردازد و هم واگن‌های بیشتری را به ناوگان حمل و نقل مترو اضافه کند تا در شرایطی مثل امروز که کشور مجددا وارد پیک جدیدی از کرونا می‌شود، مانند موج‌های قبلی شاهد کمبود شدید قطار وعدم امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در واگن‌های مترو نباشیم.

اما به نظر می‌رسد که در چند ماه گذشته نیز شهرداری تهران مانند تمام ایام شیوع کرونا در ایران، فرصت را برای نوسازی و رفع نیازهای ناوگان متروی پایتخت از دست داد و عملا شاهد اتفاق محسوسی برای جبران کمبود شدید واگن در قطارهای متروی تهران نبودیم.

در همین راستا، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره علت تعلل شهرداری تهران برای تکمیل ناوگان مترو در ماه‌های اخیر توضیح داد: ما از وقتی دوره جدید مدیریت شهری را آغاز کردیم، به فکر تامین ناوگان اتوبوسرانی و متروی تهران بودیم، اما قطعا بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی تهران یک شبه انجام نمی‌شود، ولی ما تمام تلاش خودمان را برای تسریع این امر انجام می‌دهیم؛ به طور مثال، ما در همان ماه‌های اول دوره جدید مدیریت شهری با توجه به نیاز ناوگان اتوبوسرانی تهران به اورهال، قطعات مورد نیاز برای تعمیرات اساسی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را تامین کردیم و این دستگاه‌ها را به ناوگان اتوبوسرانی تهران برگرداندیم.

وی در ادامه گفت: ما همچنین در ماه‌های ابتدایی دوره جدید مدیریت شهری تهران، واریزی‌های مربوط به قرارداد نیمه کاره شهرداری با ایران خودرو را پرداخت کردیم و توانستیم به سرعت ۱۱۰ دستگاه جدید به خطوط اتوبوسرانی تهران اضافه کنیم. اما در زمینه تامین واگن برای ناوگان مترو، معمولا قراردادها در بازه‌های زمانی طولانی‌تری به نتیجه می‌رسد و به همین دلیل است که ما هنوز نتوانسته‌ایم در دوره جدید تعداد زیادی واگن به ناوگان متروی تهران اضافه کنیم. اگرچه در این مدت شهرداری تلاش‌های زیادی برای رفع کمبود واگن در مترو انجام داده است و امیدواریم در آینده خبرهای خوبی در این زمینه بشنویم

۱۰۰۰ آسانسور ایستگاه‌های مترو معطل تاییدیه استاندارد

آقامیری همچنین در پاسخ به گلایه‌های شهروندان به ویژه معلولان از نبود آسانسور در بسیاری از ایستگاه‌های متروی تهران گفت: شهرداری تهران اقدامات زیادی را برای تجهیز ایستگاه‌های مترو به آسانسور انجام داده و اخیرا هم بیش از صد دستگاه آسانسور برای استفاده در ایستگاه‌ها آماده شده است، اما این آسانسورها هنوز تاییدیه استاندارد را ندارد. تا زمانی هم که سازمان ملی استاندارد این آسانسورها را تایید نکند، شرکت‌های بیمه آن‌ها را بیمه نمی‌کنند و تا وقتی هم این آسانسورها بیمه نشود، شرکت مترو مجاز به نصب آن‌ها در ایستگاه‌ها نیست.

وی تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد حساسیت‌های زیادی برای تایید آسانسورهای تهیه شده برای ایستگاه‌های مترو دارد که البته این حساسیت‌ها محترم است، ولی ما از این سازمان می‌خواهیم هرچه زودتر استاندارد این آسانسورها را تایید کند تا افراد دارای معلولیت بتوانند از ایستگاه‌های بیشتری استفاده کنند، زیرا بیشتر قطعات مربوط به این آسانسورها از خارج وارد شده است و به نظر نمی‌رسد که این آسانسورها از نظر استانداردهای لازم مشکلی داشته باشند

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر