کد خبر: 136382
A

رییس سازمان محیط زیست: اصول جمهوری اسلامی در دنیا حرف اول را می زند/ دولت سیزدهم دستاوردهای بی نظیری در حوزه بین الملل به دست آورده/ روزانه هیات‌هایی از کشورهای منطقه در ایران حضور یافته و خواهان عقد توافق نامه‌هایی با ما هستند

علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست گفت: انقلابی و مردمی بودن کلید واژه دولت سیزدهم است و تمام برنامه‌های دولت مردمی با این اصل اساسی تدوین می‌شود. او خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم دستاوردهای بی نظیری در حوزه بین المللی به دست آورده و آن چیزی که در دنیا و منطقه حرف اول را می زند اصول جمهوری اسلامی ایران است.

رییس سازمان محیط زیست: اصول جمهوری اسلامی در دنیا حرف اول را می زند/ دولت سیزدهم دستاوردهای بی نظیری در حوزه بین الملل به دست آورده/ روزانه هیات‌هایی از کشورهای منطقه در ایران حضور یافته و خواهان عقد توافق نامه‌هایی با ما هستند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علی سلاجقه رییس سازمان محیط زیست روز جمعه همزمان با سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان مرکزی در نشست شورای اداری اراک، افزود: این کلیدواژه زمانی واقعیت پیدا می‌کند که مردم باشند و اگر مردم حذف شوند دولت محتوایی نخواهد داشت.

سلاجقه دامه داد: دولت سیزدهم رشد و ارتقای زندگی مردم را در دستور کار خود قرار داده و تمام تلاش خود را برای تحقق این مهم انجام می‌دهد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم دستاوردهای بی نظیری در حوزه بین المللی به دست آورده و آن چیزی که در دنیا و منطقه حرف اول را می زند اصول جمهوری اسلامی ایران است.

سلاجقه افزود: امروز به برکت جمهوری اسلامی ایران و تلاش های بین المللی دولت سیزدهم شاهد هستیم روزانه هیات‌هایی از کشورهای منطقه در کشور حضور یافته و خواهان عقد توافق نامه‌هایی با کشور هستند.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ پرچمی به غیراز پرچم جمهوری اسلامی ایران به دفتر مقام معظم رهبری راه نیافته و تنها پرچم جمهوری اسلامی در دفتر رهبر معظم انقلاب نصب شده‌ است.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: وضعیت اقتصادی اکنون مناسب نیست و سفره مردم کوچک شده و دولت سیزدهم وارث بسیاری از مشکلات بوده و انتظار از دولت زیاد است.

سلاجقه افزود: مردم کشور با وجود اینکه سفره آنان کوچک شده در صورتی که تبعیض نبینند پای همه چیز ایستاده و از خادمان ملت انتظار دارند به دور از شعار زدگی در خدمت مردم باشند.

وی ادامه داد: تیم اقتصادی دولت رفع مشکلات اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده و برای رفع این مشکلات تلاش می‌کند.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور با یادآوری بازدید از شرکت آلومینیوم سازی اراک افزود: مسئولان استان مرکزی روی درآمدهای عوارض آلایندگی هوا نباید به عنوان درآمد حساب بازکنند بلکه در آمد حاصل از آن باید به سمتی برود که آلایندگی در استان نباشد.

سلاجقه خاطرنشان کرد: تا خط تولید قدیم ایرالکو از بین نرود نباید خط تولید جدیدی در این شرکت ایجاد شود.

وی ادامه داد: فضای سبزی که توسط برخی کارخانجات در اطراف آنها ایجاد می شود برای کارمندان آنها بوده و منتی بر روی مردم نیست.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور با یادآوری عدم استفاده جوانان از فضای سبز شرکت پتروشیمی شازند گفت: مردم در این حوزه صاحب حق هستتد و اولین مسئولیت کارخانجات استان مرکزی رفع آلودگی است.

سلاجقه گفت: در نشست هیات وزیران از وزیر نفت خواسته شد روزانه سه میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه شازند تزریق شود که این شرکت به دنبال مازوت سوزی نرود.

وی افزود: همچنین از وزیر بهداشت خواسته شد که وضعیت بیماری‌ها در شعاع کانون صنایع سنجیده شود اگر چه خسارات جانی و روحی که به مردم وارد می شود قابل اندازه گیری نیست.

 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: شهر اراک مرکز صنایع بوده و این میزان درآمد در این شهر، نرخ بیکاری ۱۲ و ۲ دهم درصدی در این شهر قابل پذیرش نیست.

سلاجقه گفت: طلاق در استان مرکزی بیداد می کند و صنایع باید برای کاهش مشکلات اجتماعی به وظایف خود در این حوزه بپردازند.

وی با اشاره به بازدید از تلاب میقان اراک افزود: مواد اولیه انباشته شده شرکت املاح معدنی رطوبت ۴۵ درصدی دارد و این مواد آلودگی برای محیط زیست به همراه ندارد و انجام طرح پژوهشی برای تخلیه پسماند که توسط این شرکت انجام می شود ظرف یک سال آینده انجام و این مواد مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: اعتباراتی که در سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی تخصیص یافته نقد بوده و ظرف مدت یک ماه آینده این اعتبارات تخصیص می یابند.

سلاجقه افزود: مسئولان استانی باید این اعتبارات را در جای خود هزینه کنند و دستاوردهای آن را به مردم اعلام کنند.

وی ادامه داد: استان مرکزی مهد شعرا، علما و فرهیختگان بوده و این وضعیت شایسته این استان نیست.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: اراک به عنوان مهد صنعت کشور، بیشترین نرخ بیکاری را دارد.

علی اکبر کریمی افزود: استان مرکزی، استان نیمه خشکی است و از نظر بارندگی حجم کمی را دریافت می‌کند، و استان سد خاصی برای ذخیره سازی آب در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: مهمترین منبع آب شهرستان اراک قنوات هستند و با توجه به خشک‌سالی های اخیر بخشی خشک و بخشی تخریب شده و توجه به قنوات به عنوان منبع پایدار آب کشاورزی و شرب از خواسته های به حق مردم این شهرستان است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ۲ هزاز و ۲۰۰ لیتر آب شرب شهر اراک از سد کمال صالح و باقی از چاه‌ها تامین می‌شود که کیفیت مناسبی ندارد و وضعیت در روستاها نیز مطلوب نیست و به دغدغه اصلی استان تبدیل شده است.

کریمی گفت: شهر جدید امیرکبیر فاقد منبع آب پایدار و اختصاص ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب از سد کوچری به این شهر از خواسته های مردم این شهر است.

وی یاد آور شد: ۲۰۰ میلیارد تومان برای حفظ و احیای ۳۰۰ قنات استان مرکزی در سفر ریاست جمهوری پیشنهاد شده که کافی نیست و برای حفظ و احیای آن یک هزار میلیارد تومان نیاز است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ، افزود: استان مرکزی در کنار البرز پایین ترین سرانه تخت بیمارستانی را دارد و احداث بزرگترین طرح عمرانی درمانی استان بیمارستان ولیعصر بیش از ۱۵ سال به طول انجامیده است، برای تکمیل آن ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است که در سفر ۴۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده و باید برای تکمیل و بهره‌برداری تا پایان سال باید کسری آن جبران شود.

وی اظهار داشت: بیمارستان زنان و زایمان استان بیش از ۷۰ سال قدمت دارد و بیمارستان سوانح سوختگی نیمه کاره است و بیمارستان آیت الله خوانساری در فاز سوم و چهارم نیازمند اعتبار است و باید منابع آن کامل تخصیص یابد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شهر داوودآباد، کارچان و ساروق مرکز درمانی مناسبی وجود ندارد.

کریمی با یادآوری مشکلات استان در حوزه راه نیز گفت: ترافیک عبور از استان بسیار زیاد است و راه‌های استان وضعیت نامناسبی دارند و عملیات آزادراه تهران-اندیمشک از سمت بروجرد به سمت اراک به دلیل مطالبات ۸۰۰ میلیارد تومانی قرارگاه تعطیل شده است، آزادراه اراک به سمت آشتیان، تفرش و ساوه قرار است با مشارکت قرارگاه انجام شود که امیدواریم در سفر به تصویب برسد.

وی اضافه کرد: در حوزه راه روستایی نیز جاده منطقه قره کهریز باید از راه روستایی به راه فرعی ارتقا یابد و اعتبار برای بهسازی آن نیز تامین شود، همچنین محور هزاوه-مرزیجران و جاده داوودآباد نیازمند اعتبار برای تعریض است.

کریمی با اشاره به اینکه فرودگاه اراک امکانات بسیار خوبی دارد، اما پروازها به دلیل کرونا تعطیل و اخیرا نیز پرواز عسلویه نیز تعطیل شده و خواستار برقراری پروازهای جدید دارای متقاضی هستیم.

وی در حوزه تولید و صنعت گفت: اراک به عنوان مهد صنعت بالاترین نرخ بیکاری را دارد و متاسفانه توسعه و سرمایه گذاری صنعتی در اراک سال‌ها است که متوقف شده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرک صنعتی شماره چهار اراک در سال ۱۳۸۴ به تصویب رسیده اما تاکنون فعال نشده و شهرک های موجود نیز اشباع شده و نمی توان پذیرای سرمایه گذاران بود و لازم است که در شورای عالی محیط زیست جابجایی آن انجام گیرد.

کریمی با اشاره به مشکلات صنایع بزرگ اراک از جمله آذراب، تصریح کرد: سهام این واحد تولیدی در اختیار بانک کشاورزی است که سنخیت بین عملکرد بانک با شرکت وجود ندارد و خواستار انتقال سهام به شرکت مپنا هستیم که ظاهرا کار در مرحله انجام است، همچنین در بحث سهامداری هپکو و ماشین سازی نیز مشکلاتی وجود دارد که باید پیگیری شود.

وی به مشکلات توسعه شهری و روستایی شهرستان اراک اشاره کرد و گفت: اراک با کمبود فضای تفریحی مواجه است و باید انتقال دره گردو از راه و شهرسازی به شهرداری به سرعت انجام گیرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه شبکه فاضلاب اراک حدود ۹۵ درصد پیش رفته است اما در منطقه سنجان و کرهرود کار به مشکل خورده است، افزود: شهرهای دیگر شهرستان نیز باید در اولویت اجرای فاضلاب قرار گیرند

وی در خصوص آلودگی هوای اراک اظهار کرد: مردم سال‌هاست که شرایط را تحمل می کنند، اما اینکه یک سال عمده روزهای هوا آلوده باشد پذیرفتنی نیست، رییس جمهور سابق در بین مردم قول توقف مصرف مازوت در نیروگاه حرارتی شازند را داد، اما همچنان این مصرف ادامه دارد در کنار آن موضوع ریزگردها مزید بر علت شده، ۱۵ سال از زمان تصویب طرح جامع کاهش الودگی هوای اراک گذشته است و باید بازنگری شود.

وی به موضوع انتقال آندسازی و عدم پیشرفت محسوس این کار اشاره کرد و گفت: اگر طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بازنگری شود می‌توان منابع آلودگی محلی را کنترل کرد.

استان مرکزی با یک میلیون ۶۰۰ هزار نفر جمعیت، یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده‌ است و دارای ۱۲ شهرستان و ۳۲ شهر است


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر