کد خبر: 136635
A

وزیر علوم: دشمنان امید بسته‌ا‌ند تا دانشگاه‌ها را مقابل نظام قرار دهند

زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری: امیدواریم روزی آرزوی ما برای تحقق تمدن اسلامی محقق شود

وزیر علوم: دشمنان امید بسته‌ا‌ند تا دانشگاه‌ها را مقابل نظام قرار دهند

به گزارش سایت دیده بان ایران زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه اولین دوره طرح ملی اندیشه تمدن ساز ویژه اساتید دانشگاه‌ها که در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: باید از کسی که ایده طرح اندیشه تمدن ساز که یک طرح علمی و اندیشه‌ای است را ارائه داده تقدیر و تشکر کرد. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری طی این مدت چند طرح با ارزش را اجرا کرده که یکی از آن‌ها طرح اندیشه تمدن ساز و دیگر اعزام هزار نفر از نفرات برتر کنکور سراسری سال گذشته به مشهد مقدس بوده است.

وی با بیان اینکه طرح اندیشه تمدن ساز یک طرح علمی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است که به نوعی اندیشه‌های تمدن ساز را پوشش می‌دهد، تصریح کرد: با توجه به استقبال بی نظیر نفرات برتر کنکور از برنامه نهاد نمایندگی رهبری در مشهد مقدس وزارت علوم این آمادگی را دارد تا از نهاد برای اعزام دانشجویان برتر کنکور امسال به مشهد مقدس حمایت کند.

زلفی گلد افزود: اگر ایده‌های جدید را در عرصه علم، فرهنگ و نوآوری عملیاتی کنیم حتما تاثیرات زیادی در پی خواهند داشت که یکی از این نوآوری‌ها باید در همین برنامه‌ها مانند اعزام دانشجویان برتر کنکور به مشهد مقدس اتفاق بیفتد.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه وزارت علوم از هر ایده نوآورانه در حوزه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حمایت می‌کند، چون همه ما در یک تیم هستم و برای یک هدف تلاش می‌کنیم، گفت: رهبری در آخرین دیدار خود با دانشجویان تمام قد از دانشگاه‌ها حمایت کردند و این حمایت توطئه دشمنان و ایادی سلطه را خنثی کرد، چون دشمنان امید زیادی داشتند که دانشگاه‌ها را در مقابل نظام قرار بدهند، ولی با حمایت رهبری از دانشگاه‌ها و نقش آن‌ها در توسعه جامعه اسلامی نقشه آن‌ها خنثی شد البته حقیقت هم همین است، چون ما امروز با نقش آفرینی دانشگاه‌ها دارای رتبه اول علمی در منطقه هستیم و توسعه کشور در حوزه‌های مختلف مرهون اساتید دانشگاه‌ها و دانش آموختگان آن است به هر روی ما باید قدردان کسانی باشیم که با کار جهادی پیشرفت کشور را رقم می‌زنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ مناسب شرایطی را ایجاد می‌کند که علم اندیشه و تفکر رشد کنند گفت: بزرگترین سرمایه جاودانه هر کشوری ایجاد فرهنگ سالم است، چون وقتی که بحث از تمدن می‌کنیم منظور این است که تمدن در یک بستر مادی و معنوی شکل بگیرد و بر روی رفتار سایر حاکمان و شهروندان تاثیر بگذارد.

زلفی گل با بیان اینکه ما باید فرهنگ را به گونه‌ای شکل دهیم که اولا تجربیات گذشتگان را قدر بدانیم و اشتباهات را تکرار نکنیم و از طرفی از ظرفیت‌های مادی و معنوی جامعه بهره بگیریم و تلاش کنیم که این فرهنگ مادی و معنوی برای سایر جامعه الگو شود، تصریح کرد: ایده‌ای که در قالب طرح اندیشه تمدن ساز عملیاتی شده حداقل نتیجه آن این است که ما آرزوی خود را برای دین و کشورمان مشخص کرده ایم، چون این خیلی مهم است که یک جامعه و حکومت آرزوی تمدن سازی داشته باشد. پس باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم که این آرزو را محقق سازیم. البته تلاش برای تحقق این آرزو موجب می‌شود که ما تمام ظرفیت‌های خود را برای تمدن سازی به کار ببریم.

وزیر علوم گفت: امروز خانواده‌ها حاضرند برای اینکه فرزندان شان تحصیل کنند هزینه بپردازند و این نشان می‌دهد که تحصیل، علم، آموزش و ارتقای دانایی در سبد شهروندان ما جایگاه ویژه‌ای دارد پس باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم و آن را مدیریت کنیم تا تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد و قطعا یک بخش از این تمدن را تاریخ و بخش دیگر از آن را دین شامل عدالت، کنترل‌های جمعی و توجه به مستضعفین شکل می‌دهد و قطعا در تمدن‌های مادی چنین نگاهی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تمدن‌های غربی منافع قشر خاصی را به سایر اقشار ترجیح می‌دهند، ولی در تمدن اسلامی عدالت، خمس، زکات، لقمه حلال و حرام و کنترل‌های درونی مورد تاکید است. مضاف بر این در تمدن مادی اعتقاد دارند که صرفا باید جامعه را براساس قانون کنترل کنند، ولی در جامعه اسلامی هم قانون و هم کنترل‌های درونی ملاک است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ زلفی گل گفت: در تمدن اسلامی شهروندان آنچه را برای خود می‌پسندند برای دیگران هم خواهند پسندید، ولی در تمدن مادی از آن سر دنیا می‌آیند و به منافع دیگر کشور‌ها دست درازی می‌کنند.

وزیر علوم تصریح کرد: برگزاری طرح اندیشه تمدن ساز یک نوع مشورت ملی برای تمدن سازی است و این موجب می‌شود که فکر از حکیمان و اجرا با حاکمان باشد.

وی با بیان اینکه طرح اندیشه تمدن ساز یک طرح پر نتیجه و کم هزینه است گفت: امیدواریم روزی آرزوی ما برای تحقق تمدن اسلامی محقق شود و زندگی مادی و معنوی ما در این تمدن شکل خاصی به خود بگیرد. معتقدم طوفان علمی و فکری که در قالب طرح اندیشه تمدن ساز شکل می‌گیرد دستاورد‌های ارزشمندی خواهد داشت و من این کار را می‌ستایم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر