کد خبر: 137031
A

پسران ۶۷ درصد رتبه‌های برتر کنکور امسال را از آن خود کردند/تهران با ۱۴ رتبه برتر پیشتاز در بین استان‌های کشور

بررسی اسامی نفرات اول آزمون سراسری ۱۴۰۱ در پنج گروه آزمایشی نشان می‌دهد که از مجموع ۴۰ نفر رتبه‌های اول پنج گروه آزمایشی، ۲۷ نفر (۶۷ درصد) را پسران و ۱۳ نفر (۳۲ درصد) را دختران تشکیل می‌دهند.

پسران ۶۷ درصد رتبه‌های برتر کنکور امسال را از آن خود کردند/تهران با ۱۴ رتبه برتر پیشتاز در بین استان‌های کشور

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سازمان سنجش آموزش کشور امروز اسامی ۱۰ نفر اول آزمون سراسری ۱۴۰۱ در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و پنج نفر اول در گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی را منتشر کرد.

در گروه آزمایشی علوم تجربی که با ۵۷۴ هزار و ۴۷۲ نفر بیشترین داوطلب را داشت و رقابت تنگاتنگی شکل گرفته بود، چهار نفر از ۱۰ نفر اول دختران و ۶ نفر دیگر پسران هستند.

در گروه آزمایشی هنر دختران چهار رتبه اول را به دست آوردند و تنها یک پسر موفق به کسب رتبه پنجم در این گروه شد. این گروه ۱۶۱ هزار و ۳۴۳ داوطلب داشت.

اما در گروه آزمایشی علوم انسانی رقابت برابر شکل گرفت و تعداد نفرات برتر به طور مساوی بین دختران و پسران تقسیم شد. گروه آزمایشی علوم انسانی  ۴۱۲ هزار و ۵۷۷ داوطلب داشت.

پسران در رشته های ریاضی و زبان های خارجی نیز گوی سبقت را از دختران ربودند. تمام نفرات اول در گروه ریاضی و فنی و زبان های خارجی به پسران اختصاص یافته است. گروه آزمایشی ریاضی و فنی ۱۴۵ هزار و ۶۵۷ داوطلب داشته است. همچنین ۱۹۰ هزار و ۹۱۰ داوطلب در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی به رقابت پرداختند.

استان تهران پیشتاز در کسب رتبه های اول کنکور

در جدول اسامی نفرات برتر، استان تهران با ۱۴ رتبه اول کنکور پیشتاز است و بعداز آن مشهد با پنج نفر قرار دارد. 

کنکور امسال یک میلیون و ۱۷۶ هزار نفر داوطلب واقعی داشت که ۸۹ درصد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شدند. یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر در کنکور امسال ثبت نام کردند.

با احتساب داوطلبانی که در دو گروه هنر و زبان های خارجی شرکت کردند، برای یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۰۰ نفر  کارت ورود به آزمون صادر شد که ۶۴ درصد آنها زن و ٣۶ درصد مرد بودند و بیشترین تعداد شرکت کننده در گروه علوم تجربی بود.

از مجموع یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۰۰ نفر داوطلب ثبت نام کننده، یک میلیون و ۳۰۸ هزار نفر در جلسه آزمون سراسری شرکت کردند و حدود ۱۲ درصد غایب بودند و بر این اساس در آزمون سراسری امسال ۸۸.۳ درصد را زنان و حدود ٧٨ درصد را مردان تشکیل دادند که در جلسه آزمون حضور داشتند.

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۱ شب گذشته در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار داده شد. عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده است که پس از اعلام نتایج اولیه، کارنامه منتشر و انتخاب رشته انجام می‌شود. نتایج نهایی آزمون سراسری نیز اواخر شهریورماه اعلام می شود.

انتخاب رشته از ۱۷ مرداد

انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ از روز دوشنبه ۱۷ مرداد ماه آغاز می‌شود و تا روز شنبه ۲۲ مرداد ماه ادامه دارد. دفترچه راهنمای انتخاب رشته این آزمون روز جمعه ۱۴ مرداد روی درگاه این سازمان قابل مشاهده است.

زمان ثبت نام و انتخاب رشته محل داوطلبانی که در کنکور امسال شرکت نکردند و متقاضی برای رشته های صرفا سوابق تحصیلی هستند از ۱۸ مرداد آغاز می شود و تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۳ مرداد ادامه دارد.

همچنین از یک میلیون و ٣۰۸ هزار شرکت کننده در آزمون سراسری امسال، تقریبا یک میلیون و ١۵٧ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته در دوره های با آزمونی شدند، همه داوطلبین اعم از مجاز و غیرمجاز اجازه انتخاب رشته‌های سوابق تحصیلی را دارند، ولی یک میلیون و ۱۵۷ نفر مجاز می توانند رشته های با آزمونی و هم صرفا با سوابق تحصیلی را انتخاب کنند. تقریبا ۸۹ درصد داوطلبان کنکور امسال مجاز به انتخاب رشته شده اند.

نتایج نهایی آخر شهریور/ کارنامه نهایی اول مهرماه

نتایج نهایی آزمون سراسری ۱۴۰۱ در هفته آخر شهریور اعلام می شود و کارنامه نهایی هم اول مهرماه و  رشته های دانشگاه آزاد اسلامی به جز گروه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و دامپزشکی که انتخاب رشته آن توسط سازمان سنجش انجام می شود، هفته آینده از طریق سایت دانشگاه آزاد اطلاع رسانی خواهد شد.

ظرفیت پذیرش ۵۰۳ هزار نفر

میزان ظرفیت هایی که برای انتخاب رشته در آزمون امسال توسط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به سازمان اعلام شده و در دفترچه راهنما درج می شود، حدود ۵۰۳ هزار ظرفیت پذیرش وجود دارد که نزدیک به ۱۶۷ هزار رشته محل های با آزمون است و حدود ۳۳۶ هزار نفر از این ظرفیت ها مربوط به رشته محل های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی خواهد بود.

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ طی چهار روز از هشتم تا یازدهم تیر ماه در سراسر کشور برگزار شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر