کد خبر: 137293
A

تفاهمنامه پنهانی ۵۴ هزار میلیاردی خاتم و شهرداری تهران

قرار است خط 10 متروی تهران توسط قرارگاه خاتم احداث شود ، شهرداری مدتی پیش درمراسمی با حضور اهالی رسانه تفاهمنامه احداث این خط را با قرارگاه خاتم را امضا کرد اما نه رسانه ها و نه اعضای شورای شهر از جزییات این تفاهمنامه اطلاعی ندارند .

تفاهمنامه پنهانی ۵۴ هزار میلیاردی خاتم و شهرداری تهران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خط۱۰ مترو به طول ۴۳کیلومتر با ۳۵ایستگاه طراحی شده است که از فلکه چهارم تهرانپارس آغاز می‌شود و با طی‌کردن مسیر بزرگراه صدر، چمران و... نهایتا به وردآورد می‌رسد. این خط شمال تهران را در مسیر حرکت خود پوشش می‌دهد، این نخستین خط مترو خواهد بود که محلات شمال تهران پوشش می‌دهد.

نخستین بار خط 10 مترو در محل نمایشگاه بین المللی تهران کلنگ زنی شد ، روزهای پایانی تابستان 99 ،. اما بعد از مراسم کلنگ زنی به دلیل دخل خالی شهرداری و هزینه های بالای ساخت این خط ،فعالیت های آن متوقف ماند تا زمانی که شهرداری تهران ساخت این خط را به قرارگاه واگذار کرد و قرار شد هزینه های ساخت آن را که به لیست  قیمت های  سال 1400 ، بیش از 54 هزار میلیارد تومان برآورد می شد را با قرارگاه درقالب تهاتر بپردازد .اما شهرداری قرار است چه امتیازی در برابر ساخت این خط به پیمانکار بدهد؟

1

سید جعفرتشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران که یک بار درصحن شورای شهر تهران به شهردار تذکر داده بود که تا تکمیل نشدن خطوط فعلی خط متروی جدیدی را آغاز نکند درخصوص جزییات این تفاهمنامه به اکو ایران می گوید :‌از جزئیات این تفاهم نامه اطلاع ندارم ولی اگر بخواهیم از بودجه های جاری مترو استفاده کنیم  برای این موضوع هم ردیفی تعریف نشده و هم این که کفایت نمی کند و طبیعتا در مدل سرمایه گذاری است که در تبصره های بودجه سال 1401 پیش بینی کردیم که می توانند در موضوع سرمایه گذاری در توسعه خطوط مترو اقدام کنند؛ بنابراین با توجه به این که در بودجه 1401 منابعی برای احداث خط 10 که بشود کار جدی انجام داد پیش بینی نکردیم حتما در مدل سرمایه گذاری است و منتظر می شویم ببینیم این مدل به چه ترتیبی خواهد بود.

وی درخصوص این که چرا شهرداری ، کمیسیون تخصصی حمل و نقل را در جریان تفاهمنامه  این خط قرار نداده است هم توضیح می دهد :‌مادامی که تفاهم نامه باشد مشکلی نیست اما وقتی می خواهد به یک قرارداد تبدیل شود با توجه به سقف مبلغ این قضیه قطعا در شورا مطرح خواهد شد.

مدتی پیش مجری خط۱۰ متروی تهران در مورد جزئیات این خط گفته بود: برآورد اعتبارات مورد نیاز این خط مترو بر پایه سال مالی امسال ۵۴هزار میلیارد تومان است و عمده تأمین مالی ساخت خط۱۰ مترو از طریق تهاتر خواهد بود. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در فاز نخست درنظر داریم در یک برنامه ۵ساله، خط را با ۱۰ایستگاه به بهره‌برداری برسانیم و مابقی ایستگاه‌ها نیز به مرور وارد چرخه خدمت‌‌رسانی خواهد شد. مجری خط۱۰ متروی تهران با تأکید بر اینکه در ابتدا قرار بود که قرارگاه خاتم تنها بخشی از این خط مترو را بسازد اما بنا به تدبیر شهردار تهران و رایزنی صورت‌گرفته، مقرر شده که کل خط یعنی ۴۳کیلومتر توسط قرارگاه خاتم ساخته شود، می‌گوید: شفت ورود دستگاه تی.بی.ام در محدوده ایستگاه دریاچه چیتگر حفر شده و براساس برنامه‌ریزی‌‌های صورت‌گرفته این خط مترو در 2فاز ساخته شده و به بهره‌برداری خواهد رسید که فاز اول آن 20.5کیلومتر از ایستگاه ورد‌آورد تا میدان کتاب با ۵ایستگاه به نام‌های وردآورد، دریاچه، اتریش، کوهسار و میدان کتاب خواهد بود.بعد از مونتاژ دستگاه، کار حفر تونل خط ۱۰ مترو از اوایل آبان ماه آغاز شود.

2

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر