کد خبر: 137367
A

سازمان فضایی ایران: ماهواره خیام ساخت روسیه است

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران طی نشست خبری در تهران درباره ماهواره «خیام» که دیروز سه‌شنبه توسط موشک ماهواره بر سایوز روسیه از پایگاه هوایی «بایکانور» قزاقستان به فضا پرتاب شد، گفت: این ماهواره به سفارش ایران در یکی از شرکت‌های روسی ساخته شده است.

سازمان فضایی ایران: ماهواره خیام ساخت روسیه است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران طی نشست خبری در تهران درباره ماهواره «خیام» که دیروز سه‌شنبه توسط موشک ماهواره بر سایوز روسیه از پایگاه هوایی «بایکانور» قزاقستان به فضا پرتاب شد، گفت: این ماهواره به سفارش ایران در یکی از شرکت‌های روسی ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، سالاریه در این مورد تصریح کرد: پس از سفارش این پروژه به شرکت روسی، مراحل نظارت بر پروژه در بخش‌های مختلف و همچنین انواع تست‌های آن صورت گرفت و در نهایت این ماهواره به ایران تحویل داده شد و در مدار 500 کیلومتری قرار گرفت.

وی درباره هزینه پرداختی ایران به روسیه برای ساخت ماهواره خیام نیز توضیح داد: با توجه به وزن و طیف و دقت، قیمت ماهواره‌های سنجشی متفاوت است و این پروژه حدود 40 میلیون دلار برآورد می‌شود.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: از آنجایی که صنعت فضایی دارای رقبای زیادی است، باید شرایط روز و توسعه فناوری در نظر گرفته شود و با توجه به تغییراتی که در قرارداد صورت گرفته، برای اعلام قیمت نهایی باید قرارداد را مورد مطالعه قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه روسیه اخبار و تصاویر مربوط به پرتاب و قرار گرفتن ماهواره خیام در مدار را بدون اطلاع و هماهنگی ایران منتشر کرده، ادامه داد: ما علاقه‌ای نداشتیم تا قبل از داده‌گیری واقعی از ماهواره خیام اطلاعاتی منتشر شود، چرا که باید کلیه ایرادات آن مرتفع می‌شد، ولی پایگاه فضایی روسیه بدون هماهنگی با ما نسبت به انتشار اخبار مربوط به ماهواره خیام اقدام کرد و بعد از آن ما نیز به طور مناسب اقدام به انتشار اطلاعیه‌هایی در این زمینه کردیم. توافق ما این بود که بعد از پایداری ماهواره اخبار آن منتشر شود.

رئیس سازمان فضایی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار اینکه قرارداد سفارش ماهواره خیام به شرکت روسی مربوط به «پیش از آغاز جنگ اوکراین» بوده، در مورد اخبار مرتبط با «جاسوسی» بودن این ماهواره نیز گفت: ماهواره خیام با وزن 600 کیلوگرم هرگز نمی‌تواند جاسوسی باشد، چرا که ماهواره‌های جاسوسی دارای سایز و اندازه مشخص و در مدار مشخص هستند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر