کد خبر: 137525
A

گسترش اسلحه در دست مردم به ضرر «انسان» و «طبیعت»

معاون سازمان محیط زیست با انتقاد از وضعیت تجهیزات محیطبانان افزایش پرداخت سهمیه مهمات به دارندگان اسلحه را خطری برای محیط زیست و محیط بانان دانست.

گسترش اسلحه در دست مردم به ضرر «انسان» و «طبیعت»

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ معاون سازمان محیط‌زیست اکبری بخش عمده و مهمی از صدمات وارده به محیط زیست کشور را حاصل شکار غیرمجاز می‌داند و می‌گوید: تولید و توزیع سلاح به مردم تحت عناوین مختلف و پرداخت سهمیه مهمات به دارندگان اسلحه‌ها در افزایش شکار غیرمجاز تأثیر دارد که بخش عمده‌ای از این اسلحه و مهمات در راستای شکار وحوش استفاده می‌شود.

وی اظهار می‌کند: همین شکار بی‌رویه غیرمجاز باعث کوچک‌تر شدن جمعیت جانوری و زیستگاه‌ها و کاهش ذخایر ژنتیکی وحوش شده است و در نتیجه زیستگاه‌ها تهی از وحوش و بقای حیوانات با مشکل مواجه می‌شود.

معاون سازمان محیط زیست ادامه می‌دهد: باید فرهنگ و نوع نگاه مردم به شکار و اسلحه تغییر کند چرا که با کاهش شکار میزان نابودی حیات وحش و نیز درگیری بین محیط بانان و شکارچیان کاهش می‌یابد و همچنین برنامه‌های آموزشی برای محیط بانان در خصوص استفاده درست از اسلحه و برخورد با شکارچیان برگزار می‌شود.

محیط‌بانان با کمبود تجهیزات حفاظتی و وسایل حمل‌ونقل روبه‌رو هستند، این کمبودها سبب می‌شود مدیریت حفاظت از مناطق حفاظت شده و محیط‌بانان فشار بسیار مضاعفی را تحمل کنند این درحالی است که ماشین‌آلات، تجهیزات و شیوه‌های حفاظت را باید تغییر داد اما در این بین سهم بودجه تعیین شده هم به هیچ عنوان کفاف مشکلات و مسائل محیط‌زیست را نمی‌دهد و در بسیاری از مناطق حفاظتی اکثر وسایل و تجهیزات محیط‌بانان به روز نیست.

حسن اکبری معاون سازمان محیط‌زیست درباره افت چشمگیر کمی و کیفی تجهیزات سازمان طی ۱۰ سال اخیر، اظهار می‌کند: تجهیزات این سازمان در دهه ۹۰ نسبت به دهه ۸۰ از نظر کمیت و کیفیت افت چشمگیری پیدا کرده و در مقابل تجهیزات شکارچیان و متجاوزان به حریم طبیعت افزایش کمی و کیفی داشته است.

وی می‌افزاید: باید دولت، مجلس شورای اسلامی و به ویژه سازمان برنامه و بودجه برای تجهیزات سازمان حفاظت محیط‌زیست فکر و چاره‌ای اساسی بیندیشند و هم اینکه برای تهیه امکانات نوین چون پهپاد، سیستم مدار بسته، دوربین مادون قرمز و دیگر تجهیزات نوین حفاظتی اعتبار تخصیص دهند.

اکبری همچنین با انتقاد از ایرادات و خلاء‌های قانونی در مورد حیات‌وحش و محیط بانان تاکید می‌کند: محیط بانان باید در استفاده از سلاح به منظور صیانت از انفال و جلوگیری از حوادث ناخوشایندی چون درگیری بین محیط‌ بان و شکارچی مجوزها و حمایت‌های قانونی داشته باشند و برخوردهای قضائی با شکارچیان غیرمجاز در صورت تصویب این پیش نویس بازدارنده‌تر می‌شود که کاهش چشمگیر شکار وحوش را در پی خواهد داشت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: ایران دارای تنوع زیستی متنوع و گسترده اما فاقد کسب درآمد پایدار است و محیط زیست کشور درآمدزا نیست، سازمان در صدد ایجاد بسترهای لازم به منظور کسب درآمدهای پایدار زیست محیطی مانند توریست و گردشگری طبیعی است که طرح‌های درآمدزا از طبیعت در پیش‌نویس قانون حفاظت و بهره برداری پایدار از حیات وحش و نیز برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده است که با همکاری‌های مؤثر و لازم بین مجلس و دولت، آینده صیانت از محیط‌زیست پایدارتر خواهد بود.

وی می‌افزاید: مدیریت دولتی محیط زیست با توجه به تزریق نامناسب اعتبارات و نوع نگاه و میزان حساسیت سیاست‌گذاران و دولتمردان به مقوله محیط زیست در نوسان بوده و حیات وحش آسیب‌های جدی و جبران ناپذیر متحمل خواهد شد.

منبع: ایمنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر