کد خبر: 138298
A

انتقاد رئیس جامعه مدرسین از برخی طلبه ها: حرکات سست و بی مبنا تحت عنوان جاذبه ایجاد کردن، مورد قبول مراجع، رهبری و حوزویان نیست / گاهی در فضای مجازی چیز‌هایی می‌بینیم که احساس سرشکستگی می‌کنم

حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین با توصیه به اساتید در خصوص ایجاد انگیزه در طلاب، خاطرنشان کرد: طلبه با حفظ زی طلبگی باید مهارت بیاموزد و حرکات سست و بی مبنا تحت عنوان جاذبه ایجاد کردن مورد قبول مراجع تقلید، رهبر انقلاب و حوزویان نیست. گاهی در فضای مجازی متأسفانه چیز‌هایی می‌بینیم که نه شأن حوزه است و نه شأن طلبه و بنده با مشاهده آن‌ها حقیقتا احساس سرشکستگی می‌کنم.

انتقاد رئیس جامعه مدرسین از برخی طلبه ها: حرکات سست و بی مبنا تحت عنوان جاذبه ایجاد کردن، مورد قبول مراجع، رهبری و حوزویان نیست / گاهی در فضای مجازی چیز‌هایی می‌بینیم که احساس سرشکستگی می‌کنم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در مدرسه عالی دارالشفاء گفت: در خصوص اخلاق و تهذیب در حوزه‌های علمیه همواره دغدغه و نگرانی وجود داشته است و درگذشت اساتیدی مانند آیت الله ناصری ثلمه‌ای به دین است و امیدواریم از آثار به جامانده از ایشان استفاده شود.

به نوشته رسا، وی با ذکر روایتی از امیرمؤمنان افزود: علم مانند چراغ راهنما و جلودار است که صاحب دانش بتواند صراط مستقیم را پیدا کند و این ویژگی دانش است؛ علم به تنهایی راهگشا نیست، اما عمل مانند راننده و عامل حرکت دهنده است و انسان را برای رسیدن به هدف و مقصود کمک می‌کند؛ اگر کسی در حوزه‌های علمیه بخواهد علم بیاموزد و عمل نداشته باشد به مقصد نخواهد رسید و به مشکل خواهد خورد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بیان روایت اظهار داشت: در کنار علم و عمل چیزی وجود دارد که مورد تأکید امیرمؤمنان قرار گرفته و آن سرکش بودن نفس است و هنر آدمی باید در این باشد که از علم به عنوان جلودار استفاده کند و از عمل هم بهره ببرد و در پایان از نفس چموش خود مراقبت کند.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: شخصی در نزد امام زین العابدین علیه السلام سؤالی پرسید که حضرت احساس کرد این فرد قصد عمل ندارد و در اینجا حضرت سجاد به کلامی نوشته شده در انجیل اشاره کرد: «تا به آنچه می‌دانید عمل نکرده اید از آنچه نمی‌دانید نپرسید، زیرا اگر به اندوخته‌های علمی شما فقط افزوده شود باعث دوری شخص عالم از خدا خواهد شد».

وی تصریح کرد: اگر علم دست انسان بی بندوباری بیافتد جان هزاران نفر را خواهد گرفت؛ عزیزی که ده سال قبل وارد حوزه شده است می‌فهمد که ایام نشاط جوانی گذشته و مانند آن حالت، دیگر نیست؛ در دوسال گذشته ایام سختی پشت سر گذاشتیم که دروس گاه مجازی و گاه حضوری بود و امیدوارم به عظمت امام حسین علیه السلام، این بلیه از سر همه ملت‌ها دفع بشود.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: مراجع بزرگوار بر اتقان علمی و احیای سنت‌های گذشته تأکید داشتند؛ امروز انتظارات از حوزه نسبت به گذشته بیشتر شده است و هر چه اتقان ما بیشتر باشد توانمندی ما بیشتر و در عرصه جهانی نقش آفرینی بیشتری خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: به اساتید بزرگوار حوزه که بدون تعارف چشم و چراغ حوزه هستند و اسم خودم را با افتخار استاد گذاشتم، توصیه می‌کنم برای طلاب ایجاد انگیزه کنند؛ معیشت طلاب دچار مشکل است و اساتید نیز همیشه نگران وضعیت طلاب هستند گرچه خود دچار مشکل هستند و این جای مباهات است که در حوزه اساتید نسبت به هم نوعان خود دغدغه‌مند هستند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: اساتید ملا و فاضل در حوزه‌های علمیه بدانند تا با شورای عالی هم افزایی نکنیم راه به جایی نخواهیم برد و این طور نباشد که دیگران بگویند شورا هست پس ما لازم نیست کار کنیم؛ به عنوان شورای عالی با افتخار عرض می‌کنم با آغوش باز از نقطه نظرات اساتید استفاده می‌کنیم، زیرا نیاز به کمک فکری و نقد منصفانه و هم افزایی داریم تا کار سنجیده و پخته شود و انسجام پیدا کند.

وی با اشاره به اظهارات معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: برنامه‌ای که معاون آموزش اعلام کرد نشان می‌دهد شورای عالی نمی‌خواهد به برنامه گذشته فعلا دست بزند بلکه این برنامه آزمایشی در مدت یک سال اجرا می‌شود تا اساتید نقطه نظرات خود را بگویند و در پایان به محضر مراجع تقلید عرضه می‌شود و اگر این عزیزان مناسب دیدند عملیاتی شود.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص انقلابی ماندن نظام و حوزه تصریح کرد: حوزه علمیه در پرتو انقلاب مسؤولیت‌های جدیدی پیدا کرده است و واقعیتی انکار ناپذیر است که حوزه خاستگاه انقلاب است و اگر دچار مشکل بشود نظام هم دچار مشکل می‌شود؛ نباید حوزه علمیه با فلسفه اصلی انقلاب و نقطه نظرات رهبر مقتدر ما که دنیا در تک تک کلمات ایشان حساب باز می‌کند فاصله داشته باشد.

وی ادامه داد: هر جا که لازم است جامعه مدرسین باید ورود داشته باشد، زیرا از این انقلاب باید مانند چشمان خود محافظت کنیم؛ اینکه همه مشغول درس باشیم و فقط به نقد بدون راه حل بسنده کنیم این نظام دچار مشکل خواهد شد و مجموعه روحانیت باید به صحنه بیایند که قرن‌ها است در صحنه هستند؛ روحانیت برای اسلام و مشروعه بودن آن بر روی دار رفت و در طول این ۴۰ سال حضور شایسته‌ای داشته است.

آیت الله حسینی بوشهری با توصیه به اساتید در خصوص ایجاد انگیزه در طلاب، خاطرنشان کرد: طلبه با حفظ زی طلبگی باید مهارت بیاموزد و حرکات سست و بی مبنا تحت عنوان جاذبه ایجاد کردن مورد قبول مراجع تقلید، رهبر انقلاب و حوزویان نیست. گاهی در فضای مجازی متأسفانه چیز‌هایی می‌بینیم که نه شأن حوزه است و نه شأن طلبه و بنده با مشاهده آن‌ها حقیقتا احساس سرشکستگی می‌کنم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باور‌های طلاب باید تقویت شود، زیرا فقه اکبر که همین اعتقادات است اگر نباشد نوبت به احکام و فقه اصغر نمی‌رسد اگر لازم باشد جلساتی گذاشته شود که باور‌های طلاب را تقویت کند نباید دریغ شود؛ طلبه بدون دعا و استغفار و مناجات راه نهایی را نمی‌تواند پیدا کند و زمانی آن دل روشن می‌شود که این جنبه‌ها رعایت شود.

 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر