کد خبر: 138334
A

معاون سازمان حفاظت محیط زیست: بیش از ۱۰۰گونه مهره‌دار در فهرست در "معرض خطر انقراض" قرار دارند

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از به‌روزرسانی فهرست گونه‌های حمایت و حفاظت‌شده و در معرض خطر انقراض کشور خبر داد

معاون سازمان حفاظت محیط زیست: بیش از ۱۰۰گونه مهره‌دار در فهرست در "معرض خطر انقراض" قرار دارند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از  به‌روزرسانی فهرست گونه‌های حمایت و حفاظت‌شده و در معرض خطر انقراض کشور خبر داد و گفت: بر اساس فهرست منتشره بیش از ۱۰۰گونه مهره‌دار در فهرست در "معرض خطر انقراض" قرار دارند.

گفت: در هفته دولت با تلاش همکاران دفاتر تخصصی به‌ویژه دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی فهرست گونه‌های مهره‌دار در معرض خطر انقراض و حمایت و حفاظت‌شده بر اساس بند "ت" ماده 3 قانون شکار و صید و مصوبه 168 شورایعالی حفاظت محیط زیست به‌روزرسانی و در روزنامه رسمی منتشر و به مراجع ذی‌ربط ابلاغ شد و از این تاریخ ملاک عمل برای مسائل قضایی و حقوق در سطح کشور خواهد بود.

وی افزود: بر اساس فهرست منتشره بیش از 100گونه در فهرست در معرض خطر انقراض قرار دارد و بیش از 160 گونه نیز در فهرست گونه‌های حمایت‌شده و حفاظت‌شده قرار گرفته‌اند. در خصوص آبزیان و سخت‌پوستان مصوبه قبلی سازمان هنوز پابرجاست و در صورت تغییر، ابلاغ و اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین در خصوص بی‌مهرگان مراتب در دست بررسی نهایی است و به‌زودی اقدام خواهد شد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، تعیین وضعیت حفاظتی گونه‌ها بر اساس فهرست سرخ "IUCN" توسط گروه‌های متخصص و بر اساس اطلاعات علمی به روز و معیارهای کمی همچون: میزان کاهش جمعیت، محدوده جغرافیایی پراکنش گونه و پاسخ به این سوال که آیا نتایج یک تجزیه و تحلیل کمی احتمال بالقوه انقراض در طبیعت را نشان می‌دهد، تعیین می‌شود.

لذا با توجه به اینکه این اطلاعات در خصوص تعداد محدودی از گونه‌های ایران موجود بوده و بعضاً وضعیت تهدید فعلی برخی گونه‌های حیات وحش کشور با فهرست سرخ IUCN انطباق ندارد، دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با همکاری دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش و با کسب نظر از اساتید دانشگاهی، متخصصین ستادی و استانی سازمان اقدام به به‌روزرسانی فهرست طبقه‌بندی حفاظتی مهره‌داران کشور بر اساس معیارهایی همچون عوامل تهدید، وضعیت جمعیت، پراکنش محدود و اندمیک بودن، وضعیت قاچاق و... کرده است.

این فهرست کمک شایانی به مدیریت و حفاظت گونه‌های کشور کرده و می‌توان در آینده نسبت به تدقیق آن اقدام کرد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر