کد خبر: 139097
A

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست/ فرزندان زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می‌شوند؟

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی از طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست صحبت کرد.

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست/ فرزندان زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می‌شوند؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ نرجس اسعدی مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقداماتی که در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست انجام می‌شود، گفت: آماده‌سازی شغلی و پرداخت سرمایه کار فرایندی است که طی آن مددجویان جویای کار با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود در راستای ورود به شغل و حرفه مورد نظر آموزش‌های لازم را کسب می‌کنند. این آموزش‌ها شامل فراگیری مهارت‌های کارآفرینی و کسب و کار، مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه ای، آشنایی با قوانین کار و تأمین اجتماعی، اصول ایمنی در محیط کار، اطلاع‌رسانی و آگاه کردن خدمت گیرندگان از مزایای بیمه‌های تأمین اجتماعی و بازرگانی است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۲۴۱۴ نفر از زنان خانواده‌های تحت پوشش از این آموزش‌ها بهره‌مند و آماده به کار شدند. لازم به ذکر است پس از اخذ آموزش‌های لازم، بخشی از هزینه‌های مالی مورد نیاز راه اندازی کسب و کار مناسب در قالب پرداخت سرمایه کار نیز به آن‌ها پرداخت می‌شود که در سال ۱۴۰۰، تعداد ۶۷۱۷ نفر سرمایه کار دریافت کرده‌اند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده‌های تحت پوشش با رویکرد مدیریت موردی (با اولویت زنان مطلقه) گفت: با توجه به مخاطرات و پدیده‌های مبتلا به خانواده‌های تحت پوشش ضروری است با بهره گیری از متخصصین امر به روشی کارآمد از هستی و بهزیستی این خانواده‌ها محافظت به عمل آورد تا ضمن کاهش ازدواج‌های ناموفق، به سلامت کلی خانواده‌ها به عنوان یک اصل مهم پرداخته شود.

اسعدی تصریح کرد: دفتر توانمندسازی خانواده و زنان با بهره گیری از ظرفیت ایجاد شده در کلینیک‌های مددکاری اجتماعی و با هدف تقویت خانواده‌ها، ارتقای سلامت اجتماعی، تلاش برای ماندگاری زندگی زوج‌ها و مدیریت و کاهش آسیب‌ها در خانواده‌های تحت پوشش، اقدام به طراحی و اجرای طرح مداخلات مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده با رویکرد مدیریت موردی کرده است.

به گفته وی در سال ۱۴۰۰، تعداد ۳۰۵۹ نفر از خانواده‌های تحت پوشش از مزایای طرح مذکور بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به کمک پرداخت ودیعه مسکن جامعه تحت پوشش گفت: به منظور کمک به تأمین مسکن مناسب برای مددجویان تحت پوشش، مبلغی به عنوان ودیعه مسکن به ایشان پرداخت می‌شود. در این خصوص اقداماتی از قبیل اجاره مسکن، عقد قرارداد و پیگیری‌های حقوقی و قانونی نیز توسط سازمان انجام می‌شود و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۳۹۸ خانوار از خانواده‌های تحت پوشش کمک هزینه ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند.

اسعدی همچنین با اشاره به پرداخت شهریه دانشجویان خانواده‌های تحت پوشش دفتر توانمندسازی گفت: به منظور ارتقاء سطح تحصیل فرزندان خانواده‌های تحت پوشش و تشویق آن‌ها به ادامه تحصیلات عالیه، از سال ۷۹ بخشی از شهریه تحصیل فرزندان دانشجوی این خانواده ها، توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود و حدود ۱۱۰۰۰ دانشجوی عضو خانواده‌های تحت پوشش از کمک هزینه پرداخت شهریه دانشگاه و حمایت‌های لازم بهره‌مند شده‌اند.

وی درباره بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان تحت پوشش خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از ترک تحصیل و افت تحصیلی فرزندان خانواده‌های تحت پوشش، ماهیانه مبلغی تحت عنوان کمک هزینه تحصیلی به آن‌ها پرداخت می‌گردد. این کمک هزینه به تفکیک مقاطع تحصیلی متفاوت است و حدود ۸۳۶۵۶ دانش آموز در خانواده‌های تحت پوشش از این خدمات استفاده می‌کنند.

اسعدی با اشاره به ارائه تسهیلات معافیت سربازی برای یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار تحت پوشش فاقد همسر گفت: در راستای اجرای قانون اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی (ماده ۴۴ مکرر) یکی از فرزندان ذکور مادران فاقد شوهر تحت پوشش سازمان از انجام خدمت دوره ضرورت معاف است که امور مربوطه از جمله بررسی‌های لازم و ارائه معرفی نامه به حوزه نظام وظیفه توسط سازمان صورت می‌پذیرد. در سال ۱۴۰۰، تعداد ۷۹۸ نفر از فرزندان ذکور خانواده‌های تحت پوشش از خدمت سربازی معاف شده‌اند.

وی همچنین درباره آموزش مهارت‌های زندگی ویژه زنان سرپرست خانوار و اعضاء خانواده‌هایشان گفت: آموزش مهارتهای زندگی برای زنان سرپرست خانوار و اعضاء خانواده ایشان از مواردی است که همواره مورد نظر بوده است و ضرورت آن مورد تاکید قرار گرفته است. به منظور فراهم آوردن زمینه‌های توانمندسازی پایدار و ارتقاء سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های روانی – اجتماعی زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده آن‌ها، بهره‌مند کردن آنان از آموزش‌های مهارت‌های اجتماعی، ضروری و انکارناپذیر است.

وی ادامه داد: آموزش مهارتهای پیش از ازدواج، مهارتهای زندگی خانوادگی، مهارتهای زندگی، افزایش سطح سواد سلامت با تأکید بر آموزش مراقبت از سلامت از جمله این آموزش‌ها هستند. در این رابطه از سال ۱۳۹۲ با پیگیریهای به عمل آمده و با توافقات انجام شده با مرکز پیشگیری سازمان، این مهم میسر گردیده و هرساله در این رابطه برنامه ریزی و اقدامات لازم انجام و آموزشهای مورد نیاز به ایشان ارائه می‌گردد. در سال ۱۴۰۰، تعداد حدود ۶۳۲۴۸ نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند گردیده اند.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر