کد خبر: 139963
A

واکنش محمدجواد لاریجانی به اعتراضات: همه متخصص پزشکی شده‌اند/ اصلاح طلبان دنبال ماهی‌گیری هستند/در نیویورک اگر زنی بالاتنه اش لخت باشد بازداشت می شود

محمدجواد لاریجانی انتقادات کشورهای دیگر علیه مرگ مهسا امینی را مصنوعی خواند و گفت: اگر زنی در آمریکا قسمت بالاتنه‌اش را لخت کرده باشد، همان پلیسی که دزد را می‌گیرد، جلویش می‌ایستد و می‌گوید یا باید پوشش را رعایت کند و یا او را به دادگاه ارجاع می‌دهد.

واکنش محمدجواد لاریجانی به اعتراضات: همه متخصص پزشکی شده‌اند/ اصلاح طلبان دنبال ماهی‌گیری هستند/در نیویورک اگر زنی بالاتنه اش لخت باشد بازداشت می شود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛محمدجواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و دبیر سابق ستاد حقوق بشر به موضوع خانم مهسا امینی پرداخت و با تقسیم مسئله به یک‌سری سؤالاتی که به‌صورت طبیعی ممکن است به وجود بیاید و یک‌سری موضوعاتی که به‌طور مصنوعی در اطراف ماجرا شکل گرفته است، گفت: یک شهروند ایرانی در مرکز انتظامی فوت کرده است و سوؤالهایی به‌صورت طبیعی پیش می‌آید که "چه اتفاقی افتاده است؟"، این سؤال‌ها، طبیعی است و باید با قرائن پاسخ داد تا موضوع روشن شود امّا کنار اینها مطالب مصنوعی قابل‌توجهی هم وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مصنوعی که رخ داد این بود که یک‌دفعه حجم عظیمی از تبلیغات راه می‌افتد و همه متخصص پزشکی می‌شوند! برخی می‌گویند "با همین یک تصویر می‌گوییم ضربه مغزی شدهاست"؛ دیگری می‌گوید "زیر شکنجه مرده است"! و اینها با انبوهی از بازسازی‌های مجازی پمپاژ می‌شود، این چیزها،‌ مسائل طبیعی نیست و جزو مصنوعات است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ محمدجواد لاریجانی به واکنش‌های واشنگتن و برخی گروهک‌های تروریستی به این مسئله نیز اشاره کرد و گفت: جالب است که واشنگتن از این موضوع اظهار ناراحتی می‌کند! این همان واشنگتنی است که صدها هزار نفر را در منطقه ما شهید کرده است و داخل کشور خودش نیز هنوز صدای سیاه‌پوستی که می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم» به گوش می‌رسد، لذا این اظهار ناراحتی و تأسف واشنگتن خیلی مصنوعی است.

وی خاطرنشان کرد: در طرف دیگر ماجرا آقای ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه اظهار ناراحتی می‌کند، این در حالی است که فرانسوی‌ها یک‌میلیون نفر را پیشتر در الجزایر و یک‌میلیون نفر را در رواندا کشتند؛ آیا اظهار تأسف اینها طبیعی است؟ و یا شبکه منافقین که 20 هزار نفر از مردم ما را شهید کردند و با اتحاد با صدام به همین اندازه از مردم کرد را شهید کرده‌اند؛ حالا اینها می‌گویند "کرد را کشتید؟"، این معلوم است خیلی مصنوعی است، و یا کومله‌ و پژاکی که پوست از سر کرد و غیرکرد می‌کندند، اینها دلسوز مردم کردستان هستند؟

دبیر سابق ستاد حقوق بشر فضای فعلی پیش‌آمده درباره فوت خانم مهسا امینی را فتنه‌گون توصیف کرد و گفت: برخی سران اصلاحات در این ماجرا دنبال ماهی‌گیری هستند و از سوی دیگر برخی نیز مسائل امر به معروف را با اعمال قانون پلیس اشتباه گرفته‌اند و آیه استرجاع می‌خوانند.

محمدجواد لاریجانی تأکید کرد: معتقدم باید مسیر طبیعی را در این زمینه طی کنیم و سؤالات طبیعی را جواب بدهیم.

او ادامه داد: با نوارهایی که دیده‌ام و بعضی سؤالاتی که در این زمینه پرسیده‌ام به‌نظرم مرگ ایشان مسلّماً زیر ضربه یا شکنجه نبوده است؛ برخی می‌گویند موقع بازداشت استرس عظیمی واردشده است؛ من نمی‌توانم استرس را اندازه بگیرم ولی ممکن است دچار استرس شده باشد؛ اما ادعاها که می‌گوید زیر ضربه بوده بر اساس شواهدی که دیده‌ام رد است.

وی در ادامه سخنان خود به بررسی مسئله ورود انتظامی به حدود پوشش و تفاوت آن با امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: در همه کشورها، حتی کشورهای سکولاری که برخی برایشان ریسه می‌روند، مسئله برهنگی، حدودی دارد؛ هیچ کشوری نیست که بگوید در جاهایی که دسترسی عمومی به آن وجود دارد هیچ حدودی نباید رعایت شود، همین الآن در نیویورک اگر خانمی در خیابان راه برود و قسمت بالاتنه‌اش را لخت کرده باشد، همان پلیسی که دزد را می‌گیرد، جلویش می‌ایستد و می‌گوید یا باید پوشش را رعایت کند و یا او را به دادگاه ارجاع می‌دهد.

دبیر سابق ستاد حقوق بشر گفت: بر مبنای نوع حکومت‌ها و چارچوبهای سیاسی اجتماعی، حدود پوشش تفاوت می‌کند اما هیچ‌جا بدون حدود نیست و پلیس نیز وظیفه اعمال قانون را به‌عهده دارد. پلیس باید خلاف قانون را پیگیری کند و این حتی به بحث امر به معروف هم ارتباطی ندارد بلکه یک اعمال قانون است که باید انجام شود.

لاریجانی همچنین اشاره کرد که دشمن یک موضوع ساده را که در آمریکا و اروپا به‌طور طبیعی اجرا می‌شود، یعنی مقابله با برهنگی و محافظت از حدود پوشش را به جنگ با اسلام و جمهوری اسلامی و جنگ با اصل حجاب تبدیل کرده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که در برابر اعمال قانون و امر به معروف نباید منفعل شد؛ لاریجانی ادامه داد: همچنان که مخالف خفه کردن صدای دیگران هستیم، بسیار مخالف خفه شدن هم هستم، نباید در دفاع از حق کوتاه بیاییم. سکولارها آدمهای پرمدعایی هستند و ممکن است حق را تحت‌تأثیر قرار دهند ولی صاحبان حق باید از آن دفاع کنند.

دبیر سابق ستاد حقوق بشر ضمن تأکید بر پیگیری برخی اقدامات در عین عدم دستپاچگی و انفعال گفت: ما باید قانون ضدبرهنگی را دقیق‌تر بیان کنیم اما کنار آن این قانون نیز ضمن حفظ احترام و شئون افراد ولی به‌صورت مؤثر اجرا شود.

لاریجانی تأکید کرد: نباید نیروی انتظامی تضعیف شود، بلکه باید از طریق دقیق‌تر و روشن‌تر شدن قانون، به پلیس برای اجرای قانون کمک کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر