کد خبر: 140229
A
دیده‌بان ایران وضعیت متروی تهران را بررسی کرد؛

تحریم‌ها موجب فرسوده ماندن سیستم مترو شده است/ علت ترمز ناگهانی قطارهای مترو چیست؟/ یک مقام مسئول: قطار ها با مشکل تامین لنت ترمز روبرو شده اند

دیده‌بان ایران در یک بررسی میدانی وضعیت متروی پایتخت را به لحاظ مشکلات و کمبودهای موجود را مورد رصد و تحلیل فنی قرار داده است.

تحریم‌ها موجب فرسوده ماندن سیستم مترو شده است/ علت ترمز ناگهانی قطارهای مترو چیست؟/ یک مقام مسئول: قطار ها با مشکل تامین لنت ترمز روبرو شده اند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاهها، استفاده از ناوگان حمل و نقل داخل شهری مانند مترو، اتوبوس و ... افزایش می یابد اما هرساله نگرانی و ترس از ورود به حمل و نقل شهری بیشتر می شود زیرا که تمهیداتی برای رفع و یا کاهش فرسودگی سیستم حمل و نقل شهری اندیشیده نمی شود و یا اینکه در حد کافی و لازم نیست.

منظم نبودن ساعات حرکت قطارها و تاخیر آنها، نداشتن و یا از کار افتادن سیستم تهویه مناسب، توقف قطارها طی مدت زمان طولانی و ایجاد رعب و وحشت بین مسافران، بروز نواقص فنی در واگن ها، وجود بیش از حد دستفروشان در واگن ها و ایستگاهها، فشار و هجوم سرسام‌آور مسافران برای سوار شدن، پله‌های طولانی، زیاد و آسانسورهای از کارافتاده، اعتماد نداشتن مردم به حمل و نقل عمومی به خاطر اتفاقات پیش آمده و همه و همه مواردی هست که افراد کلافه و نگران را ترغیب وتشویق  به خرید و استفاده حتی یک ماشین مدل پایین می کند به دلیل اینکه در حمل و نقل عمومی مشکلات و معضلات به مراتب بیشتر از ترافیک و آلودگی هوا و ... است.  

در خصوص مشکلات مطروحه مترو، یکی از مسئولان سامانه های راهبری قطار که نخواست نامش منتشر شود با خبرنگار دیده بان ایران گفت و گو کرد. 

این مسئول راهبری قطار های تهران  در مورد اینکه با وجود شلوغی و ازدحام جمعیت خط 1 ، چرا این واگن‌ها نسبت به بقیه خطوط ریلی فرسوده‌تر است، عقیده داشت: قطارهای قدیمی به خاطر داشتن موتورهای بیشتر قابلیت حمل مسافر زیاد و همچنین پیمودن مسیرهای سربالایی را دارد در حالی که قطارهای دیگر از این مزیت برخوردار نیستند و از همه مهمتر وجود تحریم‌های چندساله، خرید و نوسازی قطارهای جدید و مدرن را غیرممکن کرده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قطارها مدت زمان طولانی توقف دارند، خاطرنشان کرد: در گذشته تعمیرات قطعات قطارها مانند لنت در خارج از کشور صورت می گرفت ولی در سال‌های اخیر به خاطر موضوع تحریم این کار توسط شرکت‌های ایرانی انجام می شود بنابراین با حرکت قطار همراه با جمعیت زیاد، لنت‌ها بیش از حد گرم شده بنابراین راهبر برای جلوگیری از آتش گرفتن لنت‌ها مجبور به توقف ناخواسته می شود تا زمانی که این لنت‌ها به حالت طبیعی برگشته و سپس حرکت می‌کند.

این کارمند ارشد شرکت بهره برداری مترو در مورد ساماندهی دستفروشان مترو نیز اظهار تاسف کرد و افزود: این معضل بارها و بارها مطرح شده و یک نهاد و سازمان به تنهایی نمی‌تواند آن را ساماندهی کند، جلسه و صحبت برای این مشکل زیاد است اما در عمل هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده است.

وی همچنین به چرایی ترمزهای ناگهانی قطارها پاسخ داد و گفت: مترو از یک سیستم تعریف شده سیستماتیک استفاده می کند که در بیشتر موارد راهبر تصمیم گیرنده نیست و به صورت خودکار انجام می شود پس نمی‌توان مشکلاتی مانند ترمزهای ناگهانی، نداشتن تهویه مناسب و ... را به راهبر نسبت داد.

وی در ادامه از ازدحام جمعیت و سوار و پیاده شدن غیراصولی و نامتعارف مسافران انتقاد کرد و اظهار داشت: کاملا درست است که شرایط و امکانات لازم و ضروری برای مسافران مترو که بخش بزرگی از افراد جامعه را شامل می شود فراهم نیست اما فرهنگ استفاده از مترو نیز برای بسیاری از مسافران نامفهوم و غیرقابل درک است تا جایی که این نوع رفتارهای نادرست علاوه برمبتلا کردن مسافران به بیماریهای مسری و تنفسی، مسبب ناراحتی‌ها و مشکلاتی برای مسافران مانند شکستگی اعضای بدن آنان هم شده است. 

وی اضافه کرد: مترو یک حمل و نقل پاک و توسعه یافته است و ما برای کاهش آلودگی و ترافیک چاره ای جز توسعه و نوسازی نداریم اما با شرایط فعلی و از کارافتادن بسیاری از تجهیزات و عدم تامین قطعات، روز به روز معضلات مترو افزون تر می‌شود.

مترو-شلوغی-خط-یک

وی افزود: با تمامی کاستی ها و نواقص موجود، مدیران فنی مترو تا از ایمنی و ضمانت حرکت قطار‌ها اطمینان حاصل نکنند، اجازه حرکت نمی‌دهند، ضمن آنکه قطار‌های مترو در توقفگاه‌ها به طور مداوم چک می‌شوند. 

وی ضمن تاکید مجدد بر معضلاتی همچون دست فروشی، کودکان کار و همچنین ناهنجارهای متعدد گفت: علاوه بر مسایل فنی قطارها، این موضوعات نیز نیازمند تحقیقات علمی است چرا که نمی توان برای این ناهنجاری های اجتماعی نسخه واحد بپیچیم.

وی در ادامه خواستار حمایت مالی، علمی و اجتماعی ارگان‌های مربوطه شد و افزود: در دنیای امروز تلاش بر این است که ایستگاههای مترو کشورهای مختلف مجهز و به عنوان زیباترین ایستگاه برای جذب توریست و گردشگری شود در حالی که تحریم‌های موجود، در برخی مواقع سیستم حمل و نقل ریلی کشور ما را به خاطر نداشتن یک پیچ از کار می اندازد.

گزارش: اکرم قدرت_سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر