کد خبر: 140275
A

فیاض: نوجوانان همه چیز را با هویت جنسی می‌سنجند/ حوزه علمیه در آستانه یک تحول است/ در حوادث اخیر، قم هم شلوغ شد

یک پژوهشگر جامعه‌شناسی بر این عقیده است که طلاب حوزه‌های علمیه در روزگار کنونی صرفا به بخش سنتی حوزه وابسته نیستند و موضوعات روز را از دریچه مباحث دانشگاهی نیز دنبال می‌کنند.

فیاض: نوجوانان همه چیز را با هویت جنسی می‌سنجند/ حوزه علمیه در آستانه یک تحول است/ در حوادث اخیر، قم هم شلوغ شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران در بخشی از گفت‌وگوی خود با دیده‌بان ایران چشم‌انداز زنان ایران را با محوریت جنبش‌های تئوریک بررسی کرد و گفت: این قصه با این شورش‌ها تازه شروع شده است. این اغتشاشات برمی‌گردد به دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها؛ و در پی آن بازتولید تئوریک جنسی شروع می‌شود که به عهده زنان است. 

در همین رابطه بیشتر بخوانید:

دختران دبیرستانی مطالبات جنسی رکیک را دنبال می‌کنند!

وی ادامه داد: این بازتولید به فلسفه‌ها کشانده می‌شود، امروز دبیرستانی‌ها می‌خواهند درباره همه‌ چیز بحث کنند. به نظر بنده دبیرستان‌ها از حوزه صرفا جنسی خارج شده و همه چیز را از جمله دین و سیاست با هویت جنسی بررسی می‌کنند. به این شکل نقد اجتماعی، سیاسی و دینی هم در رابطه با مسائل جنسی شروع می‌شوند. 

 

این مردم شناس با اشاره به نگاه حوزویان به موضوعات روز نیز گفت: در حوزه‌های علمیه هم طلبه‌ها هم وارد قضایای روزهای اخیر شده‌ و برخی از آنها همراه هم شده اند. اتفاقا قم هم خیلی شلوغ شده است. خود طلبه‌ها هم پیگیر جنبش هستند.

jpg.jpeg

آیا توازن میان حوزه و دانشگاه به هم خورده است؟

 

استاد اصولگرای دانشگاه تهران آینده حوزه را شدیداً در معرض پوست‌اندازی دانست و به دیده‌بان ایران گفت: من می‌بینم طلبه‌هایی که تحصیلات دانشگاهی و تخصص دارند، مرجع این بحث‌ها می‌شوند. دیگر آن روحانیت سنتی که فقط بالای بحث بنشیند وجود ندارد. همه کسانی که قبل از انقلاب هم این بحث‌ها را داشتند کسانی بودند که مثل شهید مطهری، شریعتی، بهشتی و باهنر تحصیلات دانشگاهی داشتند.

 

فیاض در پایان گفت: هیچ کدام از این بحث‌ها در قبل از انقلاب مرجع سنتی نداشتند و مختص به کسانی بود که تحصیلات دانشگاهی داشتند. حالا هم شک نکنید در آینده مرجعیت دینی آخوندهای دانشگاهی خواهند بود. در آینده حوزه هم تحول ایجاد خواهد شد. ما یک جامعه پویا هستیم و از اول که انقلاب شد هم این پویایی ادامه داشته است. این پویایی نه فقط در علوم تجربی بلکه در علوم انسانی هم بوده است. 

 

مشروح این گفت‌وگو را از (اینجا) بخوانید.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر