کد خبر: 140940
A

مطالبه کارگران روزمزد پتروشیمی جم: امنیت شغلی نداریم

یکی از کارگران پتروشیمی جم گفت: امنیت شغلی برای کارگران روزمزدی که آنهم اکثرا بومی منطقه عسلویه‌اند به هیچ وجه وجود ندارد اما در صورت پیگیری مطالبات صنفی خود به راحتی از سوی کارفرمای شرکت پیمانکاری کنار گذاشته می‌شویم.

مطالبه کارگران روزمزد پتروشیمی جم: امنیت شغلی نداریم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ شماری از کارگران روز مزدی مجتمع پتروشیمی جم در عسلویه خواستار برخورداری از قرارداد دائمی کار هستند. این کارگران که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری تامین نیرو در این مجتمع مشغول کارند، در توضیح مطالبات خود گفتند: حدود ۷۰۰نفر از کارگران پتروشیمی جم را کارگران واحد خدمات، فضای سبز، تعمیرات و فنی (شامل جوشکاری وبرش کار) تشکیل می‌دهند. برخی از این کارگران همانند کارگران شهرداری هر ماه مقطعی (۱۰ تا ۲۰ روز) کار انجام می‌دهند به همین دلیل وضعیت شغلی مشخصی ندارند.

یکی از کارگران با اشاره به اینکه کارگران روزمزدی پتروشیمی جم به دنبال تبدیل وضعیت استخدامی خود به قراردادی هستند، گفت: حقوقی که یک کارگر روزمزدی دریافت می‌کند به نسبت همکاران قراردادی کفاف زندگی‌اش را نمی‌دهد.

او گفت: باوجود تشابه نزدیکی که میان حرفه ما کارگران روزمزدی با برخی نیروهای قراردادی و حتی دائمی در پتروشیمی وجود دارد، متاسفانه دستمزدهایی که به ما کارگران روزمزدی پرداخت می‌شود به ازای کارکرد (روزانه ۳۵۰ هزارتومان) است و به هیچ وجه دریافتی آن‌ها قابل مقایسه با سایر کارگران پیمانکاری قراردادی یا ثابت (که حقوق و بیمه آن‌ها به صورت ماه ۳۰ روزه محاسبه می‌شود) نیست.

او گفت: یک کارگر روزمزدی در هر ماه ممکن است ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ روز کامل کار کند. بنابراین کارفرمای شرکت پیمانکاری بر اساس همان میزان کارکرد حقوق و بیمه کارگر را پرداخت می‌کند و این روش سالهاست به همین منوال ادامه داشته است.

این کارگر پیمانکاری پتروشیمی جم با بیان اینکه بارها مسائل شغلی خود را با مسئولان و مدیران پتروشیمی جم مطرح کرده‌ایم اما جوابی نشنیده‌ایم، افزود: لایه‌لایه کردن نیروی کار و تفاوت در مزد در بخش‌های مختلف پتروشیمی جم که کارگران آن زیر نظر چندین شرکت پیمانکاری مشغول کارند، به چشم می‌خورد. یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها، بخش خدمات، فضای سبز، است که کارگران آن سالهاست به صورت روزمزد مشغول کار هستند. در این بخش کارگران از شرایط شغلی خود رضایت ندارند.

وی در ادامه اظهار کرد: امنیت شغلی برای کارگران روزمزدی که آنهم اکثرا بومی منطقه عسلویه‌اند به هیچ وجه وجود ندارد اما در صورت پیگیری مطالبات صنفی خود به راحتی از سوی کارفرمای شرکت پیمانکاری کنار گذاشته می‌شویم.

این کارگر گفت: همه ما کارگران روزمزدی که در چنین شرایط شغلی در پتروشیمی جم کار می‌کنیم فاقد اضافه کار، حق مرخصی، پاداش و بهره‌وری و برخی مزایای دیگر هستیم. کارفرما حتی در پرداخت عیدی هم سلیقه‌ای عمل می‌کند. به عنوان مثال چندین سال بود عیدی به کارگران روزمزدی پرداخت نمی‌شد با این‌حال سال پیش پیمانکار دو میلیون عیدی به حساب کارگران واریز کرد.

او گفت: متاسفانه اکثر کارگران پیمانکاری روزمزد با وجود داشتن سابقه طولانی کار حتی با ۳۰ سال خدمت به سن بازنشستگی نمی‌رسند.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر