کد خبر: 141236
A

رییس دانشگاه تربیت مدرس: تعداد دانشجویانی که سرکلاس حاضر می‌شوند نسبت به سال قبل بیشتر شده است/ دانشجوی بازداشتی نداشتیم

فرهاد دانشجو ضمن اشاره به حضور ۹۵ درصدی دانشجویان این دانشگاه از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی خبر داد و گفت: در دانشگاه ما معترضین و کسانی که نظرات متفاوتی داشتند و شعارهای هنجارشکنانه هم نداشتیم و خداراشکر محیط دوستانه ای بوده است.

رییس دانشگاه تربیت مدرس: تعداد دانشجویانی که سرکلاس حاضر می‌شوند نسبت به سال قبل بیشتر شده است/ دانشجوی بازداشتی نداشتیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس در خصوص تشکیل کلاس‌های این دانشگاه در روزهای اخیر گفت: ما شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته جاری اکثر کلاس‌هایمان را برگزار کردیم و چهارشنبه‌ها به طور معمول کلاس‌های ما حداقلی است و به کلی کلاس‌های سه شنبه و چهارشنبه ما همیشه کمتر از روزهای دیگر هفته است.

او تصریح کرد: حدود ۹۵ درصد کلاس‌ها با حضور ۹۵ درصدی دانشجویان تشکیل شده است و وقتی این شرایط را با سال قبل در همین تاریخ مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که تعداد دانشجویانی که سرکلاس حاضر می‌شوند نسبت به سال قبل بیشتر شده است که شاید به این دلیل باشد که دانشجویان مدتی سرکلاس نبودند و مایل هستند که سرکلاس‌ها حاضر شوند.

دانشجو در خصوص فیلم‌های منتسب به ناآرامی‌های ۲۰ مهرماه در دانشگاه تربیت مدرس و صحت آن بیان کرد: ما در این تاریخ هیچ گونه تحصن و تجمعی نداشتیم. ۱۹ و ۱۸ مهرماه تجمعاتی را داشتیم و روز شنبه ۱۶ مهر نیز تعدادی دانشجو تجمع کردند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در مورد جزئیات تجمعات در این دانشگاه نیز اظهار کرد: این دانشجویان در قسمت ورودی ساختمان مرکزی شعارهایی در ارتباط با خواسته‌های خودشان مطرح می‌کنند و معمولا تجمع شان یک ساعت طول می‌کشد و از ساعت ۱۲ و نیم تا حدود ساعت ۲ عصر این تجمعات برگزار و تمام می‌شود.

دانشجو با بیان اینکه دانشگاه تربیت مدرس برنامه‌هایی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دارد، عنوان کرد: ۲۰ مهرماه در دانشکده فنی مهندسی تربیت مدرس برای اولین کرسی آزاداندیشی برنامه ریزی کردیم که احتمالا در هفته بعد آن را اجرا می‌کنیم.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: این برنامه‌ها هر هفته یا دو هفته یک بار به صورت کرسی‌های آزاداندیشی برگزار خواهد شد. اساتید یا صاحب نظران از جناح‌های مختلف فکری به این کرسی‌ها می‌آیند و نظراتشان را اعلام می‌کنند و پرسش و پاسخ صورت می‌گیرد و بعد از پایان این جلسات، هر کسی می‌تواند در خانه‌اش به نتیجه این هم اندیشی‌ها فکر کند.

دانشجو ضمن اشاره به اینکه دانشگاه تربیت مدرس تلاش می‌کند کرسی‌های آزاداندیشی کلی نیز یک بار در ماه در این دانشگاه برگزار شود، بیان کرد: این کرسی‌ها می‌تواند به صورت مشترک و در شرایطی که دانشجوهای همه رشته‌ها در آن شرکت می کنند شکل بگیرد. با این گفت‌وگو‌ها و طوفان فکری که در پی چنین برنامه‌هایی ایجاد می‌شود، کمک خواهد شد تا بعد از این فضای کشور و دانشگاه‌ها بی‌جهت دچار شلوغی و التهاب نشود. انتظار می‌رود دانشجویان و اساتید در محیط دانشگاهی رفتاری فرهیخته، روشنفکرانه، عالمانه و آگاهانه داشته باشند. این رفتار‌ها باید در همه زمینه‌ها؛ چه پشتیبانی از یک نظریه و چه در مخالفت با یک نظریه رعایت شود. دانشگاه‌ها محل این نوع برخوردهای فکری هستند و باید با فضاهای دیگر تفاوت داشته باشند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: در دانشگاه ما معترضین و کسانی که نظرات متفاوتی داشتند، تا امروز فضایی عالمانه و خوبی را ایجاد کردند و شعارهای هنجارشکنانه هم نداشتیم و تحمل هر دو طرف خوب و خداراشکر محیط دوستانه ای بوده است.

دانشجو در پاسخ به این سوال که آیا دانشجویان می‌توانند در این کرسی‌های آزاداندیشی، آزادنه به بیان عقاید خود بپردازند؟ گفت: بله، دانشگاه محل تبادل نظرات و آرای متفاوت است و در فضای عالمانه، فرهیختگی و روشنفکری، تا زمانی که طرفین و افکاری که مطرح می‌شود، خود را ملزم به رعایت فضای عالمانه، روشنفکری، آگاهی و دوستی بدانند، آزاد هستند. آنجایی که به حق و حقوق یکدیگر احترام نگذارند و شان دانشگاه زیر سوال برود، دانشگاه هم نمی‌تواند کاری کند.

دانشجو در پاسخ به این سوال که آیا دو دانشجوی بازداشتی باقی مانده از دانشگاه تربیت مدرس هم آزاد شده‌اند؟ اظهار کرد: بله، خوشبختانه یکی از آن‌ها چهارشنبه و دیگری پنجشنبه هفته گذشته آزاد شدند و الحمدالله از آغاز هفته جاری هیچ بازداشتی از دانشگاه تربیت مدرس نداشتیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر