کد خبر: 142237
A
یک حقوقدان در گفتگو با دیده‌بان ایران:

کامبیز نوروزی: قانون از اهالی رسانه حمایت نمی‌کند/ مرجعیت رسانه‌ای داخل در حال از بین رفتن است/ مسئولان تصور می‌کنند می‌توانند با محدود کردن خبرنگاران اهداف خود را پیش ببرند

کامبیز نوروزی حقوقدان و کارشناس رسانه با انتقاد از ایجاد محدودیت برای اهالی رسانه در روزهای اخیر به سایت دیده‌بان ایران گفت: خبرنگاری که در مسیر انجام وظیفه حرفه‌ای خود با محدودیت مواجه شود دیگر نمی‌تواند واقعیات جامعه را به مردم منتقل کند.

کامبیز نوروزی: قانون از اهالی رسانه حمایت نمی‌کند/ مرجعیت رسانه‌ای داخل در حال از بین رفتن است/ مسئولان تصور می‌کنند می‌توانند با محدود کردن خبرنگاران اهداف خود را پیش ببرند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ نوع مواجهه بخشی از حاکمیت با خبرنگاران در سالهای اخیر همواره مورد نقد این قشر قرار داشته است. برای مثال خبرنگاران و اهالی رسانه معتقدند که نباید دایره کاری ایشان به بهانه‌های مختلف محدود شود، زیرا این اقدام علاوه بر ایجاد سرخوردگی برای این قشر؛ موجب دوری ایشان از رسالت حرفه‌ای خود شود.

در روزهای اخیر نیز بیانیه صادر شده علیه دو نفر از روزنامه‌نگاران با واکنش منفی بخشی زیادی از اهالی مطبوعات و حتی سایر اقشار جامعه مواجه شد. بسیاری از مخالفان بیانیه صادر شده بر این عقیده هستند که اگر اقدامات محدودکننده برای اهالی رسانه ادامه پیدا کند، به سرعت مرجعیت رسانه‌ای داخل کشور از بین خواهد رفت.

---00--

قانون مطبوعات حمایت خاصی از روزنامه‌نگاران نکرده است

در همین رابطه کامبیز نوروزی به عنوان یک حقوقدان و از اهالی رسانه به دیده بان ایران گفت: متاسفانه قوانین حمایتی از روزنامه‌نگاران در ایران بسیار ضعیف است و در این زمینه اقدام موثری نیز صورت نگرفته است.

وی افزود: تنها در مواد چهارم و پنجم «قانون مطبوعات» به این موضوع اشاره شده که کسب و انتشار خبر یک حق برای مطبوعات و روزنامه‌نگاران است. در ادامه این مواد تصریح شده که ممانعت از کسب خبر و یا جلوگیری از انتشار آن، مجازات «انفصال از خدمت» را در پی خواهد داشت.

تلاش برای بهبود قوانین در حوزه رسانه بی نتیجه مانده است

این حقوقدان در پاسخ به این پرسش که آیا تا کنونی تلاشی برای بهبود این وضعیت صورت گرفته است یا خیر؟، پاسخ داد: پیشنهادی مطرح است که تعرض به روزنامه‌نگار(خبرنگار) حین انظام وظیفه و یا به سبب انجام وظیفه به عنوان یک جرم همراه با مجازات سنگین در نظر گرفته شود که البته هیچگاه این نوع از پیشنهادات مورد توجه قرار نمی‌گیرد. 

این کارشناس رسانه در ادامه گفتگوی خود با دیده‌بان ایران تصریح کرد: متاسفانه اهالی رسانه در ایران هیچگونه حمایت قانونی برای انجام کار خود و داشتن امنیت در امور حرفه‌ای خود برخوردارد نیستند.

نوروزی در پاسخ به این سوال که چرا در موارد مختلف روزنامه‌نگار(خبرنگار) مورد بازخواست قرار می‌گیرد و رسانه متبوع این فرد در مقام پاسخگویی قرار نمی‌گیرد؟، عنوان داشت: مسئولان تصمیم‌گیرنده تصور می‌کنند که خبرنگار به عنوان سلول حیاتی کار مطبوعاتی عمل می‌کنند و اگر این قشر احساس نگرانی و ترس داشته باشند، حوزه فعالیتی خود را محدود می‌کنند که البته این تصور از اساس اشتباه است.

خبرنگار سلول حیاتی مطبوعات است

این کارشناس ادامه داد: من هم می‌پذیرم که روزنامه‌نگار(خبرنگار) سلول حیاتی عرصه مطبوعات و رسانه است، اما همین قشر در ایران ثابت کرده‌اند که با رعایت قوانین، اصول اخلاقی، حرفه‌ای کار در داخل کشور، کار خود را ادامه داده‌اند؛ هرچند که این فشارها منجر به کاهش کارآمدی ایشان شده است.

این حقوقدان در بخش پایانی گفتگوی خود با دیده‌بان ایران با انتقاد از ایجاد محدودیت برای جامعه رسانه‌ای در دوره‌های مختلف، بیان داشت: اقدامات محدودکننده علیه قشر رسانه‌ای منجر به ایجاد ضرر برای جامعه رسانه‌ای ایران شده است. تنگ شدن عرصه برای روزنامه‌نگاران(خبرنگاران) در نهایت منجر به آسیب به جامعه اطلاع‌رسانی داخلی می‌شود.

139812061440237619786094

مخاطبان صدا و سیما در حال ریزش هستند

نوروزی تأکید کرد: هنگامی که اهالی رسانه نتوانند فعالیت حرفه‌ای خود را داشته باشند، دیگر نمی‌توانند اخبار واقعی را به مردم منتقل کنند. در چنین فضایی و با وجود بیشمار رسانه فارسی زبان خارجی که در مقابل ایران قرار دارند، به سرعت مرجعیت رسانه‌های داخلی از بین می‌رود و رسانه‌های خارجی در عرصه رقابت تاثیر بیشتری بر افکار عمومی داخل کشور می‌گذارند. باید بپذیریم که چنین وضعیتی نه تنها به نفع رسانه‌های داخلی، بلکه به نفع نظام و امنیت ملی نیز نیست.

این کارشناس رسانه گفت: موضوع مهم در شرایط محدود فعالیتی برای رسانه‌های داخلی این است که صدا و سیما نیز هر روز در حال از دست دادن مخاطب خود است و اگر عرصه بیش از این برای سایر رسانه‌های داخلی تنگ شود، اوضاع برای بخش رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی وخیم‌تر نیز خواهد شد.

گفتگو: سیدسجادموسوی_سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر